Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ångerrätt vid lån

Hej, tänkte fråga om någon vet hur ångerätt fungerar på kredithemsidor som exempelvis everyday+. Om jag exempelvis tar ett lån, och vill betala tillbaka det redan om 10 dagar kan jag då ångra det och be om lägre ränta eller hur fungerar det?

Tack på förhand :)

Vad finns för ångerrätt vid lån
Efter att det förekommit en del klagomål och efter att skulderna hos Kronofogden avseende smslån har växt lavinartat så har man inför en ny lag i konsumentkreditlagen (2010:1846) som började gälla från och med den 1 januari 2011och som bland annat innefattar ångerrätten av lån.

Lagen säger att alla de låneavtal man ingår, bortsett från bolån, ska omfattas av ångerrätten. Det innebär att man inom en tid av 14 kalenderdagar, efter att man ingått avtalet, har rätt att häva lånet som man har tagit, oavsett grund till detta, och därmed så ska endast upplupen ränta utgå för de antal dagar som man har haft pengar i sin besittning, alltså fram till och med den dag då låneföretaget får tillbaka sina pengar. Alla andra avgifter som exempelvis uppläggningsavgift ska återbetalas/dras av från det belopp som återbetalas.

Ångerrätten gäller under förutsättning att man senast inom 30 kalenderdagar från uppsägningen betalar tillbaka hela lånet och den upplupna ränta som gäller för de antal dagar som man har haft pengarna.

Ångerätten gäller enbart om man skriftligen eller per telefon meddelar långivaren att man vill ångra sitt lån och att detta sker senast inom 14 kalenderdagen från att man ingick låneavtalet. Man behöver inte uppge vilka skäl man har till att vilja ångra lånet. Även om det räcker med ett telefonsamtal för att ångra lånet kan det vara bra att även skicka in en uppsägning med hänvisning till ångerrätten skriftligen så man kan bevisa att man har ångrat sitt lån, om det uppstår någon komplikation.

Ångerrätten för lån omfattar bland annat smslån, privatlån och andra låneavtal. Den innefattar inte köp på faktura där andra avtal reglerar ångerrätten för de varor man har köpt. Ångerrätten innefattar inte heller bolån.

För att inte detta med ångerrätten ska utnyttjats i samband med att man lånar pengar i avsikt att undankomma dels kostnader men även få en förlängd kredittid så har många långivare infört en karenstid som gäller innan en person kan låna igen, efter att ha utnyttjat sin ångerätt.

Hittar inget specifikt vad gäller Everyday+ i deras villkor men du kan ju hänvisa till denna text.

Jag tog ett lån hos snabbfinans i förra veckan på 10 000 kr, och med tanke på att jag måste betala det dubbla inom ett år har jag tänkt att åberopa ångerrätt. Mina fundering lider som följande dock, jag kommer inte kunna betala tillbaka dessa pengar inom 30 dagar, vad händer då? Går skulden till inkasso eller gäller inte ångerrätten längre? Och i såna fall vilken summa går till inkasso, de 10 000 kr eller det dubbla de ska ha ifall man betalt enligt avtalat villkor ?

Om du inte betalar inom dessa 30 dagar kommer det återgå till den vanliga dealen du har med företaget.

Lät säga du kan lösa hela lånet efter bara 3 månader kan du ha tur att dom räknar om så du bara betalar räntan tills dagen du betalar in allt och slipper räntan för resterande 9 månader. Vet jag gjort det hos bla Kortlån och Nano förut nån gång. Man skall inte behöva betala ränta för 9 framtida månader o man vill förtidslösa ett lån.

Lät säga du kan lösa hela lånet efter bara 3 månader kan du ha tur att dom räknar om så du bara betalar räntan tills dagen du betalar in allt och slipper räntan för resterande 9 månader. Vet jag gjort det hos bla Kortlån och Nano förut nån gång. Man skall inte behöva betala ränta för 9 framtida månader o man vill förtidslösa ett lån.

Samma gäller hos bl.a Onea. Det man ska leta efter i avtalen är "ränteskillnadsersättning" och ifall de tar ut sådan eller inte.

Hej på deras sida står direkt till nordea och övriga på em om ansökan beviljas före 13.30 en bankdag.

Någon som vet om de ändå skickar till swedbank samma dag om ansökan beviljats före 16?

Ibland finns det ju olika system så jag frågar ändå trots hemsideinfon.

Hej på deras sida står direkt till nordea och övriga på em om ansökan beviljas före 13.30 en bankdag.

Någon som vet om de ändå skickar till swedbank samma dag om ansökan beviljats före 16?
Nja, står det inget specifikt om andra banker så får man nog räkna med att pengarna kommer först dagen efter om lånet blir utbetalat efter 13:30.
Finns direktutbetalning utöver Nordea brukar detta uttryckligen stå (ganska sällsynt).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp