Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Åka på utlandssemester med pågående skuldsanering?

Hade jag lånat ut pengar till någon som sen inte kan betela tillbaka men samtidigt åker på lyxsemester skulle jag nog reagera och vilja ha en förklaring. Kör personen runt i en bil vill jag nog ha en förklaring oxå och tydligen då är det ok att bilen tvångsförsäljs trots den inte ägs av den skuldsatte. Så jag tycker min fråga är ganska befogad. Visst kanske man kan spara 20 tusen under skuldsanering men att sitta i en bil som man kansle köpt för samma pengar vetkar risky.
Du måste ta bort känslor ur det hela. Du kan sitta i en bil för 10 miljoner under skuldsanering. Kommer inte hända ett skit.

Men att resa utomlands går ju att göra utan att det kostar en förmögenhet. Du kan känna någon utomlands och om du då sparat så måste man väl få leva. Folk dömer så mycket utan att veta varförc

Hade jag lånat ut pengar till någon som sen inte kan betela tillbaka men samtidigt åker på lyxsemester skulle jag nog reagera och vilja ha en förklaring. Kör personen runt i en bil vill jag nog ha en förklaring oxå och tydligen då är det ok att bilen tvångsförsäljs trots den inte ägs av den skuldsatte. Så jag tycker min fråga är ganska befogad. Visst kanske man kan spara 20 tusen under skuldsanering men att sitta i en bil som man kansle köpt för samma pengar vetkar risky.
Under en skuldsanering har du rätt att köpa vad du vill eller resa för den delen så länge du betalar det du ska på saneringen. Det är inget som någon annan har något med att göra. Ingenting kommer att utmätas.
Jag tycker att du övertänker här...

För att dom undrar vart man fått så mkt pengar ifrån är jag orolig, får man extra inkomst el en summa pengar in skall väl KFM ha mer då uträkningen bevisligen inte är korrekt om mqn har råd atr åka på lyxsemrster. Och när dom är så nitiska och tar någons bil bara för den lånats ut till nån med skulder som jag läst i andra trådar här. Men tack för svar alla! Skönt!
KFM uppmuntrar folk till att spara under pågående skuldsanering. Vad du sedan gör med pengarna är upp till dig, sålänge du sköter dina betalningar på din skuldsanering.
En skuldsanering är en ekonomisk rehabilitering.
Du måste skilja på vad som är vad.
Under en skuldsanering utmäts INGENTING. Och ingenting kollas överhuvudtaget, medans om du har löneutmätning/skulder UTAN skuldsanering, då kan vad som helst utmätas sålänge där finns ett värde.
Jag tycker du övertänker. & trådar som denna skapar massa onödig oro hos människor. Tyvärr så startar trådar som denna rykten som folk sedan tror på, precis som @Lock skrev.

Jag kan förstå ditt tankesätt, men har du en skuldsanering ska du ompröva om din ekonomi blir väsentligt bättre, eller sämre. Inte för att du ska åka på resa eller vad folk nu kan få för sig.
Man ser ofta på detta forumet hur folk skickar in en omprövning trots att det inte finns grund för det. Vilket sedan skapar oerhört långa väntetider till dom som faktiskt behöver göra en omprövning. Jag kan väl anta att trådar som denna skapar denna osäkerhet och får folk att ompröva småsaker som inte ens borde omprövats från början.

Har för mig handläggare på KFM poängterade det är viktigt att meddela om ens inkomster förändras för att inte borgernärerna skulle undra. Inkomsten förändras väl för alla varje år, sen här säger flesta man inte skall ompröva. El så kanske det gällde mer vid löneutmätning. Skitsamma, då har jag inte dåligt samvete för jag inte omprövar för att sambon kommit upp sig och fått ökad lön och kan betala en utlandsresa.

Har för mig handläggare på KFM poängterade det är viktigt att meddela om ens inkomster förändras för att inte borgernärerna skulle undra. Inkomsten förändras väl för alla varje år, sen här säger flesta man inte skall ompröva. El så kanske det gällde mer vid löneutmätning. Skitsamma, då har jag inte dåligt samvete för jag inte omprövar för att sambon kommit upp sig och fått ökad lön och kan betala en utlandsresa.
Om DIN inkomst ökar väsentligt och över tid... Du ska alltså inte ompröva årliga normala löneökningar.

Men att sambons lön har ökat ska man ju ompröva.

Du har väl 2 betalningsfria månader? Är väl inte konstigt om man skulle lyckas spara 40tkr på dessa om man är redan lever snålt och sen dra i väg på en resa, köpa en 100 tumss TV, förnuftigt spara/investera eller vad som. Har dock lönen ökat med 40tkr/år efter skatt kan det vara dags för omprövning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp