Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Är under inledande… men pappersbrev från KF om verkställighet på skulder kommer

Jag har nu fått utslag på alla mina skulder utom 1. Utslag har kommit efter begäran om betalning från inkassobolag. Men nu börjar ursprungliga ägare till skulder sända till KF för verkställighet.

Nu får jag återigen brev från KF att betala skulder. De meddelar också om att de kan besluta om utmätning.
Det står ju under mina sidor att jag fått inledande-detta lån finsn med där och jag har fått utslag tidigare på den.

Ska man återigen skriva att man är under inledande och att skulden ingår i det? Man kan förvänta sig att varenda en som sänd skulden till inkasso nu få tillbaka skulden och ska begära verkställighet själva?

Har för mig att jag läst någonstans att KF kan gå in och ta pengar ifrån en (ett litet misstag) och att man får se sig om i himmelen efter att få tillbaka pengarna som de tagit felaktigt (vi pratar här om mina matpengar, har inga som helst tillgångar) .

Någon som redan gjort denna resa?

(misstänker att det är någonstans här människor får panik och försöker få anhörig att ta lån åt dem...betalar in och sedan är alla möjligheter till skuldsanering borta ...då man har gynnat borgenär....)

Har du inledande så får inget utmätas så KFM kommer inte gå in och ta några pengar från ditt konto. Att de begär verkställighet betyder inte att utmätning får ske under inledande om skulden uppstod före. Men håll koll på datum för det finns bolag som fular sej o sätter andra datum för när skulden uppstod. Jag råkade inte ut för det men sett andra här som råkat ut för det.
Hänvisa till att du har inledande och att skulderna ingår där (förutsatt att de uppstod före inledande).
Får du hem delgivningar så skriv på och skriv även där att du har inledande och att skulden ingår där.
Det är inte alls ovanligt förfarande detta från bolagen sida. De får som eld i baken när nån får inledande :facejoy: men spontant tänker jag att de begär verkställighet så att om du får avslag så får du utmätning ist och de får del av den kakan s a s. Det sista är inget jag vet men kan tänka mej vara en orsak.

Har du inledande så får inget utmätas så KFM kommer inte gå in och ta några pengar från ditt konto. Att de begär verkställighet betyder inte att utmätning får ske under inledande om skulden uppstod före. Men håll koll på datum för det finns bolag som fular sej o sätter andra datum för när skulden uppstod. Jag råkade inte ut för det men sett andra här som råkat ut för det.
Hänvisa till att du har inledande och att skulderna ingår där (förutsatt att de uppstod före inledande).
Får du hem delgivningar så skriv på och skriv även där att du har inledande och att skulden ingår där.
Det är inte alls ovanligt förfarande detta från bolagen sida. De får som eld i baken när nån får inledande :facejoy: men spontant tänker jag att de begär verkställighet så att om du får avslag så får du utmätning ist och de får del av den kakan s a s. Det sista är inget jag vet men kan tänka mej vara en orsak.
Tack för svar.
Det är ingen delgivning, jag har redan blivit delgiven skulden ca 1,5 månad innan jag fick inledande, hann även få utslag innan inledande. Finns såldes inget att skriva under på.
Men nu sänder verkställighet brev via posten om skuld att betala och att jag måste betala senast om 11 dagar.
Annars utmättning.
Detta sänder de via posten, ej Kivra, det är så jag börjar undra om de hoppas man är bortrest och missar brevet.

Känns som om KF är de riktig fula fiskar, som ju jobbar åt borgenärer, för om inga skulder får utmätas under inledande, enligt lag, borde inte jag behöva sitta och kontakta kronofogden och meddela dem att de inte kan uttmäta skulden under inledande som de ju redan har gett utslag på tidigare.
De har ju alla uppgifter om mig i sin dator och ska inte behöva sitta och sända hem brev med hot om utmätning under inledande.
Men de är väl ruttna fiskar som hoppas man får någon stackare släkt att betala och därmed blir man inte länge aktuell för skuldsanering..enlig lag...då man gynnat borgenär.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp