Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Är ni aktiva med ppm och eller tjänstepensionen?

Ganska exakt åt helvete för lite?
70% av lönen?

Nej jag menar beloppmässigt. Jag har någonstans läst (kanske hos Konsumentverket?) vilken summa man ska ha "ihopsparad" för att kunna ha en bra pension sen.
Men minns inte om det var 2 miljoner eller 5 miljoner eller 10 miljoner.
Kan inte alls minnas det, men det brukar visserligen förändras i takt med att människan lever längre och ibland även jobbar längre.

Man sa förr att ppm borde vara ca 1 miljon. Någon allmän totalsumma har jag aldrig hört om, det varierar så otroligt med vad man jobbat, om man pluggat, varit föräldraledig etc.

Nu vet jag inte om det är detta du frågar om men så här ser det ut hos mig:

Jag har alltså ca 1.300.000 i pension. Den allmänna + Tjänstepensionen. Jag sparar absolut ingenting utöver det. Kommer aldrig göra det.
Tänk så sparar man som en jävla galning i 20 år och kolar av vippen när man är 66 och allt går åt fanders.

Jag är 30 år så förhoppningsvis lär det väl växa till sig lite den här summan som jag har nu. Man kommer ju jobba ganska många år till. Men jag upplever det ganska krångligt allt detta med pension. Helst hade jag "plockat ut" hela den här tjänstepension delen redan nu och betalat av mina lån och skulder istället.
Men det är vad jag förstår en omöjlighet...
Tjänstepension kan man ta ut fr 55 års ålder
Uppdelat på 5 år( minsta)eller mer

Vad brukar man säga att man ska ha för summa när man går i pension som 65-åring?
Taget från pensionsmyndigheten 2016.
En person född 72, börjar jobba när 23år.
Tjänar 32900( snittlön sverige2015) Löneökning 1,8% om året. Kommer ha ca 6,2 miljoner.

Är 6.2 miljoner mycket eller lite?
Jag har som sagt för mig (!) att jag läst någonstans att har du 7 miljoner insparat när du går i pension - då kommer du ha det ganska gött som gammal.

Det är ganska mycket . På minpension.se kan du göra en kalkyl på vad du kommer få ut.

Får alla som jobbar i Sverige tjänstepension?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp