Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är jag körd?

Detta är min första tråd här på låneforum. Har suttit senaste veckorna och läst massor av olika inlägg och folk som peppar och tipsar varandra. Jag har själv satt mig i en knivig situation som jag nu inte längre ser ett slut på. Jag har ca 380 000 kr i skulder, inga betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden ännu. Har tagit en första kontakt nu med kommunens budget och skuldrådgivning. Jag har ingen fast tjänst, får ut ca 16-17000 i månaden och måste betala minst 9500 kr/månaden på mina skulder. Hyran ligger på 7000 kr. Som ni förstår är det väldigt knapert. Hade till och med haft mer att leva på om jag levde på existensminimum via kronis. Vad hade ni gjort i min sits? Vad tror ni jag kan förvänta mig för råd från kommunens skuldrådgivare? Jag är 24 år gammal, är livet kört för mig?

Detta är min första tråd här på låneforum. Har suttit senaste veckorna och läst massor av olika inlägg och folk som peppar och tipsar varandra. Jag har själv satt mig i en knivig situation som jag nu inte längre ser ett slut på. Jag har ca 380 000 kr i skulder, inga betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden ännu. Har tagit en första kontakt nu med kommunens budget och skuldrådgivning. Jag har ingen fast tjänst, får ut ca 16-17000 i månaden och måste betala minst 9500 kr/månaden på mina skulder. Hyran ligger på 7000 kr. Som ni förstår är det väldigt knapert. Hade till och med haft mer att leva på om jag levde på existensminimum via kronis. Vad hade ni gjort i min sits? Vad tror ni jag kan förvänta mig för råd från kommunens skuldrådgivare? Jag är 24 år gammal, är livet kört för mig?
Långt ifrån, jag hade det exakt likadant i den åldern fast jag hade betydligt mera i skulder då.
Beroende på situation med räntor och dylikt så går allt att ordna, jag är 30 nu och helt skuldfri, beroende på dina förutsättningar så finns en lösning, hör av dig så kan jag stötta eller komma med tips

380K går definitivt att ordna sålänge du fortsätter jobba, du kanske blir tvungen att extrajobba någonstans (kafé/butiksjobb?) för att klara fig igenom tuffa månader tills du kan få ett samlingslån men kört är det inte!

Kört är det inte. Du ligger på 16500 kr med hyra och lånen så hur överlever du? Att det blir knapert förstår jag men hur gör du med mat och du har fler räkningar än lånet och hyran? El, mobil, mat etc etc.
Har du försökt med att söka annat jobb som ev gör att du får ut mer i lön? Även om 380.000nkr är mycket så är det inte omöjligt att bli skuldfri. Det hade kunnat varit mycket värre. Är bra att du kom till insikt innan det hade gått ännu längre.

Kört är det inte. Du ligger på 16500 kr med hyra och lånen så hur överlever du? Att det blir knapert förstår jag men hur gör du med mat och du har fler räkningar än lånet och hyran? El, mobil, mat etc etc.
Har du försökt med att söka annat jobb som ev gör att du får ut mer i lön? Även om 380.000nkr är mycket så är det inte omöjligt att bli skuldfri. Det hade kunnat varit mycket värre. Är bra att du kom till insikt innan det hade gått ännu längre.
Jag har senaste månaderna fått prioritera vilket jag ska betala och nästa månad betalt det jag missat osv. Men blir väldigt mycket att hålla koll på i huvudet och lätt hänt att något blir missat så det går till inkasso och jag blir tvungen att betala extra avgifter...

Skulle rekommenda att du sammanställer alla skulder och utgifter i en excel. Ta med ränta och amortering. Så ser du hur mycket du går back varje månad. Det som kostar mest eller är dyrast behöver du få bort snabbast för att komma i det gröna.
Sök betalningsfria månader hos de du kan. För varje betalningsfri månad skall du använda pengarna till att lösa nåt lån eller sänka månadskostnad. Kolla om du kan ändra betalningstiden, dvs om du har 5 år idag ta 10 år eller mer. Allt för att klara ekonomin.
Sök jämkning! dvs pga du betalar mycket i ränta så får du tillbaka en del. På skatteverkets hemsida kan man göra det och beräkna. Beslutet ger du sedan till din arbetsgivare som kommer att dra av mindre i skatt varje månad, dvs högre netto inkomst. (istället för att du får återbäring efter ett år).
1. Extra job, du måste öka din inkomst.
2. Sälj allt du har för att beta av nåt av lånen. Blocket, loppis, marketplace sälj allt du kan och inte behöver just nu.
3. Hur ut ett rum i din lägenhet. jag hyrde ut ett rum i en 2a det går om man vill. även om det 'bara' skulle vara tillfälligt. Alla tusenlappar är välkomna.
Det viktigast nu är att se till att du klarar ekonomin utan att öka på skulderna tills du fått en bra UC och bra inkomst. Sedan söker man samlingslån!
Ett bra lån på 380t på 10 år bör ligga på ca 3500kr i månaden, allt beroende på ränta. men satsar på att få bort så mycket som möjligt.

Sedan när ekonomin går ihop skall du börja spara. Lägg undan pengar så du får till en buffert till oförutsedda utgifter och spara pengar till eget boende, t.ex. i fonder eller likande. Din bank kan hjälpa dig eller så kan du läsa på själv.
Du är alldeles för ung för att det skall vara körd, men nu är det dags att kavla upp armarna.
Lär dig av våra misttag, av mig som inte slutade spendera även när pengarna inte om in längre.
lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp