Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Är jag beviljad skuldsanering?

Fick beslut idag på kivra om att man beslutar om skuldsanering för mig men när jag loggar in på kronofogden för att se om skulderna har försvunnit så står det under rubriken skuldsanering

Inledande beslut
Vi inleder din skuldsanering medan vi fortsätter att utreda din ansökan. Vi skickar det inledande beslutet till dig i ett digitalt eller fysiskt brev.

I beslutet står det hur mycket, när och till vilket konto du eventuellt ska betala.

Du kan fortfarande få nej (avslag) på din ansökan. Därför ska du betala enligt beslutet och inte få nya skulder.

Vad menar dom med att jag fortfarande kan få avslag? Är det inte redan klart att jag fått skuldsanering förstår inte? Och när försvinner skulderna från mina sidor på kronofogden?
Tacksam för alla svar.

Senast ändrad:
Du har fått inledande skuldsanering står det ju och då betyder det att de ska nu gå igenom och utreda mer noga kring dina ekonomiska förhållande.
Ett inledande är inte ett beslut om sanering så den kan alltså fortf avslås.

Grattis till inledande!

1. Inledande skuldsanering - detta är det "svåraste" steget. Får man inledande som du fått så blir man ofta beviljad hela vägen
2. Förslag (med betalplan) - Om ca 2 månader får du troligen förslaget med betalplan som du ska ringa och godkänna till handläggaren
3. Beslutad skuldsanering - ca 2-3 månader efter betalplan så får du förhoppningsvis beslutad skuldsanering
4. Laga kraft - Efter beslutad skuldsanering så tar det 3 veckor innan beslutet vinner laga kraft om ingen överklagat
5. När beslutad skuldsanering vunnit laga kraft så försvinner dina skulder från KFM

Förutsatt att du får beslutad skuldsanering så har dina 5 år börjat ticka från inledande.

Lycka till!

Grattis till inledande!

1. Inledande skuldsanering - detta är det "svåraste" steget. Får man inledande som du fått så blir man ofta beviljad hela vägen
2. Förslag (med betalplan) - Om ca 2 månader får du troligen förslaget med betalplan som du ska ringa och godkänna till handläggaren
3. Beslutad skuldsanering - ca 2-3 månader efter betalplan så får du förhoppningsvis beslutad skuldsanering
4. Laga kraft - Efter beslutad skuldsanering så tar det 3 veckor innan beslutet vinner laga kraft om ingen överklagat
5. När beslutad skuldsanering vunnit laga kraft så försvinner dina skulder från KFM

Förutsatt att du får beslutad skuldsanering så har dina 5 år börjat ticka från inledande.

Lycka till!
Tack för utförligt svar. En sista fråga hur lång tid efter det att man blir beviljad skuldsanering försvinner alla skulder och saldo blir 0 på mina sidor på kronofogden?

Tack för utförligt svar. En sista fråga hur lång tid efter det att man blir beviljad skuldsanering försvinner alla skulder och saldo blir 0 på mina sidor på kronofogden?
När man fått beslutad skuldsanering så tar det 3 veckor för beslutet att vinna laga kraft. Sen tar det 3 dagar bevakning + morgonen efter från att 3 veckor har gått till att dom kan bekräfta att beslutet vunnit laga kraft. Då försvinner skulderna dagen efter det.

Grattis till inledande!

Lycka till!
Finns det någon statistik på hur många som faktiskt får beslutad skuldsanering efter inledande ? :) vet du det ?
Bara allmänt nyfiken, eftersom du skrev att de flesta får beviljad skuldsanering efter inledande. Är de typ 8/10 st som blir beviljade ? :)

Så även om man blir beviljad skuldsanering utan att någon borgenär har motsatt sig det så tar det ändå 3 veckor för att skuldsaneringen ska vinna laga kraft?

Finns det någon statistik på hur många som faktiskt får beslutad skuldsanering efter inledande ? :) vet du det ?
Bara allmänt nyfiken, eftersom du skrev att de flesta får beviljad skuldsanering efter inledande. Är de typ 8/10 st som blir beviljade ? :)
Har tvärr ingen statistik på det.
Jag ställde dock frågan till min handläggare 2023 när mitt ärende hanterades och jag minns inte exakt vad hon sa.

Men jag är rätt säker på att det var runt dom siffrorna hon trodde. ca 80% som får inledande som också blir beviljad hela vägen.

Så även om man blir beviljad skuldsanering utan att någon borgenär har motsatt sig det så tar det ändå 3 veckor för att skuldsaneringen ska vinna laga kraft?
Blir man beviljad så kan borgenärer motsätta sig beslutet i 3 veckor. Om ingen motsatt sig efter 3 veckor så vinner beslutet laga kraft.

Har tvärr ingen statistik på det.
Jag ställde dock frågan till min handläggare 2023 när mitt ärende hanterades och jag minns inte exakt vad hon sa.

Men jag är rätt säker på att det var runt dom siffrorna hon trodde. ca 80% som får inledande som också blir beviljad hela vägen.
Tack för svar! Allmänt nyfiken, haha. Läser ju mycket om inledande o sanering osv och även sett att folk fått avslag men aldrig fattat om de är innan eller efter inledande. Men måste ju krävas endel annat om man först får inledande och sen får avslag. Då är det ju nån typ av info som inte gått fram hela vägen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp