Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är det rimligt att man ska vara så här rättslös?

Idag gick jag in i ett mörker när jag insåg hur rättslös man faktiskt är som skuldsatt. Jag och min sambo hade tänkt besöka släktingar i en annan del av landet i vår, nu blir det inget med det, för vi vågar helt enkelt inte ta risken. Jag kan inte åka med i hennes bil och riskera att få den beslagtagen pga mina skulder, hon kan inte ha sina saker i min bil och riskera att få dem beslagtagna.

Vad värre är, hon kan inte besöka mig längre, man måste åka bil och vi kan inte ha hennes bil parkerad hos mig, det är för stor risk att bilen beslagtas.

Mitt hopp står till att få skuldsanering och komma bort från utmätning, annars vet jag inte hur det ska gå.

Visst, jag har gjort fel som skuldsatt mig mer än jag klarar och jag vill göra rätt för mig, men har ärligt talat svårt att se att jag ska orka om det drabbar mina nära och kära och jag inte kan ha normala relationer.

Förstår smärtan helt❤️. Berätta hur hamnade du där du är ?
Shoppingmissbruk under många år, kombinerat med dåliga bilaffärer (i princip bara en dyrare del av shoppingmissbruket) ledde fram till sinnessjuka 1,5 miljoner i blancolån. I botten finns ADHD och en mångårig depression, men det ser jag som en möjlig förklaring och inget jag skyller på.

Idag har jag förstått mitt beteende, vad det berodde på och vad jag behöver göra för att må bra. Nu är min högsta önskan att få chansen att ta mig igenom en skuldsanering och få en andra chans till ett vanligt (och rimligt) liv.

Att du förstår vad du gjort och vill ändra dig är enormt stora steg. Hur länge har du haft utmätning? Hur gammal är du ? Har du barn?

Idag gick jag in i ett mörker när jag insåg hur rättslös man faktiskt är som skuldsatt. Jag och min sambo hade tänkt besöka släktingar i en annan del av landet i vår, nu blir det inget med det, för vi vågar helt enkelt inte ta risken. Jag kan inte åka med i hennes bil och riskera att få den beslagtagen pga mina skulder, hon kan inte ha sina saker i min bil och riskera att få dem beslagtagna.

Vad värre är, hon kan inte besöka mig längre, man måste åka bil och vi kan inte ha hennes bil parkerad hos mig, det är för stor risk att bilen beslagtas.

Mitt hopp står till att få skuldsanering och komma bort från utmätning, annars vet jag inte hur det ska gå.

Visst, jag har gjort fel som skuldsatt mig mer än jag klarar och jag vill göra rätt för mig, men har ärligt talat svårt att se att jag ska orka om det drabbar mina nära och kära och jag inte kan ha normala relationer.
Det är inte rimligt att vara så rädd för att allt detta ska hända. Jag lever med min man som har löneutmätning i mitt hus med våra gemensamma möbler och prylar, inget dyrt och fancy såklart. Men jag har bil, liten släpvagn, äldre husvagn och när vi är ute med den är det han som kör. Det har aldrig varit tal om att utmäta mina fordon för hans skulder. Vad är det för grejer som hon inte kan ha i bilen som kan utmätas?

Men en grej förstår jag inte, om din sambo äger bilen och ni sitter i den tillsammans hur menar du att dom ska utmäta den? Det går väl inte?

Men en grej förstår jag inte, om din sambo äger bilen och ni sitter i den tillsammans hur menar du att dom ska utmäta den? Det går väl inte?
Problemet är, som jag förstår det i alla fall, att det räcker med att det finns en teoretisk möjlighet att det är jag som förfogar över bilen för att polisen ska beslagta den på plats om KFM gör den bedömningen. Sen kan det ju upphävas vid överklagan om vi kan visa att så inte är fallet, men då är ju skadan redan skedd, då blir det åtminstone en eller par månader innan bilen är tillbaka. Polisen gör ju ingen bedömning på plats utan verkställer bara, om jag förstår saken rätt.

Det är inte rimligt att vara så rädd för att allt detta ska hända. Jag lever med min man som har löneutmätning i mitt hus med våra gemensamma möbler och prylar, inget dyrt och fancy såklart. Men jag har bil, liten släpvagn, äldre husvagn och när vi är ute med den är det han som kör. Det har aldrig varit tal om att utmäta mina fordon för hans skulder. Vad är det för grejer som hon inte kan ha i bilen som kan utmätas?
Ja, jag tycker också att det känns närmast Kafka-likt att behöva oroa sig så, men hon ringde KFM och svaret hon fick var att om jag kör hennes bil och hon är med så kan den beslagtas vid en trafikkontroll. Står bilen hemma hos mig när hon är där så kan den beslagtas. Åker vi i min bil och hon har tex skidutrustning eller något annat med lite större värde så kan det beslagtas.

Inser att jag skrev fel i ursprungsinlägget, vi är inte sambo utan särbo.

Fast om hon kör sin egna bil är de väl lungt?

Är ju om du kör din bil, eller hon din bil.

Behöver ni ha dyra saker med er?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp