Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är det omöjligt att hyra även i andrahand med kronis?

Jag behöver desperat komma bort från min lägenhet som jag har ett förstahandskontrakt på. Jag vantrivs ordentligt här och jag vill gärna bort från staden om möjligt dessutom.

Det bästa hade varit att flytta till Stockholm, till någon ort utanför där det är lite billigare.

Jag läste på Samtrygg's hemsida och fick känslan att det kanske inte är helt omöjligt om man kommer fram till att man betalar en deposition på tre månader?

Tanken på att sitta fast i denna lägenheten i många år framöver förstör mig.

Men är det kört för mig?

Omöjligt är det inte -det är upp till personen som innehar förstahandskontraktet att bestämma. Det är ju dock få som vill hyra ut till någon som har anmärkning.

Omöjligt är det inte -det är upp till personen som innehar förstahandskontraktet att bestämma. Det är ju dock få som vill hyra ut till någon som har anmärkning.

Jag tänker om man betalar en deposition på tre månader och så skriver man i avtalet, vid en missad betalning så sägs avtalet upp och gästen flyttar ut omedelbart och den tre månaders depositionen behåller uthyraren.

Hade en uthyrare inte sett det som en hyfsad säkerhet?

Någon här på forumet som lyckats hyra bostad med kronofogden och anmärkningar?

Mitt andra desperata alternativ får vara att fly landet till sydostasien där det går att bo billigt på airbnb och helt enkelt bo där.

Ingen som kan svara på denna frågan, utan du får helt enkelt höra av dig till olika hyresvärdar och höra dig för, då alla resonerar olika, i olika situationer. Ingens situation är exakt likadan.
Ett exempel till varför jag rekommenderar dig att höra runt själv, är för att jag fick höra att det skulle vara jätte svårt att få lägenhet, även om man har skuldsanering. Vilket visade sig, iallafall i mitt fall, att det inte stämde.
Jag har skuldsanering, och när jag separerade behövde jag få en lägenhet rätt akut, och jag fick höra alla möjliga skräckhistorier, men jag hörde av mig till olika hyresvärdar runtomkring, och jag fick en lägenhet.
Dock var det bara en tvåa (väldigt liten tvåa med dålig planlösning), vilket blev för litet snabbt för mig och mitt barn, och nu har jag precis fått en ny lägenhet, större. Så jag har lärt mig att ta saker man hör med en nypa salt, då ingens situation är den andras lik.

Jag tänker om man betalar en deposition på tre månader och så skriver man i avtalet, vid en missad betalning så sägs avtalet upp och gästen flyttar ut omedelbart och den tre månaders depositionen behåller uthyraren.

Mitt andra desperata alternativ får vara att fly landet till sydostasien där det går att bo billigt på airbnb och helt enkelt bo där.
Jo, men det är det ju bara den individuella hyresvärden som kan svara på? Finns som sagt säkert de som går med på detta -men det är svårare att hitta. Som allt annat blir det nog också lättare om du själv inte har så höga krav -tex en dyrare lägenhet i ett mindre attraktivt område har du nog större chans på än en central billig lägenhet.

Ville bara få ett hum om hur det låg till. Om det är totalkört eller faktiskt finns möjligheter. Förstår att det är olika.

Samtrygg verkar vara ok med en borgensman iaf: "Samtrygg genomför en kreditbedömning av hyresgästen. Om det visar sig att hyresgästen saknar kredithistorik, kan en familjemedlem, vän eller kollega gå in som borgensman för hyresgästen."

Senast ändrad:
Ne även om en person köpt/hyr sin lägenhet så måste ägaren av huset kolla dig för andra hands.

det beror på skaffa dig invandrar vänner en del jobbar inom fastighets branschen och har goda kontakter med hyresvärdar
så kan du hyra bostad med 1rum 5000kr 2rum 10.000kr 3rummare 15.000kr jag var på en resturang och åt pizza jag frågade han som jobbade där jag fick massa nummer så kolla runt med invandrarna har kontakter med hyresvärdar och kan fixa kontrakt men du kanske får betala en summa pengar typ 5000kr i mutor eller 10.000kr.

Det är inte riktigt så enkelt, för även om ni avtalat om att du ska flytta ut direkt vid en missad betalning så finns ju inga garantier för att du faktiskt gör det och då står innehavaren av förstahandskontraktet och hyresvärden där med kostnaden och besväret att få dig avhyst. Det är inte helt trivialt.

Edit: Sen är det ju som sagt så att även hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som äger huset ska godkänna uthyrningen, så det räcker inte att du hittar en person med förstahandskontrakt som går med på det.

Det är inte riktigt så enkelt, för även om ni avtalat om att du ska flytta ut direkt vid en missad betalning så finns ju inga garantier för att du faktiskt gör det och då står innehavaren av förstahandskontraktet och hyresvärden där med kostnaden och besväret att få dig avhyst. Det är inte helt trivialt.

Edit: Sen är det ju som sagt så att även hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som äger huset ska godkänna uthyrningen, så det räcker inte att du hittar en person med förstahandskontrakt som går med på det.

Ja det låter kört mer eller mindre.

Får nog försöka styra skutan till något billigt land utomlands och bo på AirBnBs tills skulden är borta.

Undrar vad som händer om jag säger upp mitt lägenhetskontrakt och gör mig hemlös i Sverige.. kanske kan man få en annan lägenhet då..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp