Är det möjligt, bolån med dom vilkoren??

Hej har länge varit en läsare av detta forum, nu är det dags att att göra mitt första inlägg.
Har som många andra haft problem med spelande men börjar nu få ekonomin sakta att bättre.

Nu till frågan det är så att det ska börjas ett nybygge i stan där jag är intresserad av en lägenhet. Det kommer att stå klart okt/nov nästa år. Jag har just nu lite över 70% av kontantinsatsen men inget lånelöfte. Jag frågade mäklaren om han behövde det nu men det behövdes inte. Däremot är det bindande och måste vara säker på att banken säger ja.

Har just nu cirka 700k synligt på UC men det ska tilläggas att jag flyttat hem tillfälligt för att beta ner skulderna så amorterar ca 15k i månaden, så räknar med att vara under 500 i mitten av nästa år. Kanske kan få ner det ännu mer med övertid, skatteåterbäring/skattejämkning och om jag använder mig av fairlo och annat utanför UC för bankerna kollar väl bara på UC?

Tror ni att jag kommer få ett bolån med dom vilkoren? Har en som kan ställa upp som borgenär om det skulle behövas. Bostadens pris ligger på 1595.000 Kommer ha en taxerad inkomst på 480000 när det uppdateras på Uc.

Absolut inga problem och det finns en mängd olika strategier du kan använda dig utav.

Förslagsvis söker du Wästgöta och utan att belasta UC får du loss 300.000 som du sedan använder att släcka på UC.

Absolut inga problem och det finns en mängd olika strategier du kan använda dig utav.

Förslagsvis söker du Wästgöta och utan att belasta UC får du loss 300.000 som du sedan använder att släcka på UC.

Oh Terry min hjälte på forumet tack för en inspirerande tråd! Har just nu 7 i Bisnodebetyg, Wästgöta kräver 9/10 va? Får vänta ett tag sen får det bli en anskökan där.
Kollar bankerna på hur många olika lån man har på UC när man söker bolån? Har just nu 5 men med wästgöta och sen söka ett samlingslån för resten på UC borde jag kunna få ner det till 1 max 2.
Det borde väl vara okej? Blir så glad att du tror det är möjligt att få bolån så man har ett mål att jobba emot!

Tack till Terry också för bra råd :folded:
Vill bara komplettera med några bra råd innan du bestämmer dig
1: är du säker på att du vill bo där om ett år också? Tänker att livssituationen kan ändras snabbt med tex barn, sambo etc.
2: beklagar att du har ett spelmissbruk men superbra gjort att ha lyckats spara ihop så mycket, asbra gjort alltså. Har du säkrat dig att chansen för återfall minimeras så du inte spelar bort dessa pengar tex spelpaus och andra spärrar? Tänker att det är klokt att du har flyttat hem också, hoppas de distraherar dig från spel. Du fixar det galant men beroenden är oerhört lömska. Kan du föra över dina sparade pengar till någon förälder för säkerhets skull så länge?
3: nyproducerat är oerhört trevligt (just flyttat till en själv), men det är svårt att gå med någon jättevinst de första åren man säljer. Priserna ökar inte nämnvärt utan ligger ganska stilla mot vad man har köpt för

du fixar detta kompis och du har säkert redan tänkt på allt, stor kram och lycka till!

Hej clyro jag kommer nog bo där ett bra tag oavsett vad som händer.
Det är sant om jag väl bestämmer mig kommer jag nog förra över kontantinsatsen till någon jag litar på.

Har en fråga, dom vill ha 10% av insatsen vid byggstart och 90% 20 dagar före inflyttning. Räcker det då att jag pytsar in 5% i insats till sen?

Går banken på taxerad inkomst eller senaste lönespecarna? Jobbar nämligen skift med storhelgsdrift så skiljer sig ganska mycket. Grundlönen är väl inte jättehög men blir bra lön med alla OB-tillägg......

Går banken på taxerad inkomst eller senaste lönespecarna? Jobbar nämligen skift med storhelgsdrift så skiljer sig ganska mycket. Grundlönen är väl inte jättehög men blir bra lön med alla OB-tillägg......
Skiljer sig nog bank till bank men en del tycks godta snittet senaste 6 månader om det skiljer sig pga låg grundlön + ob/provision osv.

Hackar tråden lite men menar du att man kan ta lån som inte går via UC och dom ser dom inte vid ansökan för bolån? Finns det andra aktörer utöver wästgöta?

Det är sant om jag väl bestämmer mig kommer jag nog förra över kontantinsatsen till någon jag litar på.

Har en fråga, dom vill ha 10% av insatsen vid byggstart och 90% 20 dagar före inflyttning. Räcker det då att jag pytsar in 5% i insats till sen?

Det vore nog klokt att pytsa in de 10% dom begär nu, du kan ju höra om de accepterar 5% nu och resten sen. Men för din del är detta bara bra om du ska flytta in om ett år, då hinner din uc städas skapligt och allt blir lättare. Ta för fasen inga nya lån fram till dess, det kan ju sänka dina chanser. Skulle också om jag vore dig och verkligen vill detta betala in allt du har sparat, en säker investering och svårare för dig att få återfall

Har du anmält dig på spelpaus?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp