Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är det kört?

Hej!

för någon månad sedan fick min sambo reda på att jag har fått löneutmätning och haft det i ett par månader. Allt på grund av spel.. jag har inte spelat på två år, men efter en längre sjukskrivning så hade jag inte råd att betala mina lån varje månad.

Vi bor i ett hus och jag är rädd att kfm ska utmäta huset, vi har barn så vad jag förstått så brukar kfm inte utmäta huset om det kan medföra besvär eller anses olägligt för barnen.
Jag har dålig lön och får ut ungefär 23k i månaden och utmätningen täcker inte ens räntekostnaderna.. vad kan jag göra?
är allt kört? Min sambo har sagt att hon kommer lämna mig, bara det är så otroligt jobbigt... alla tips är välkomna, har panik och förlösare hitta lösningar.. först för att få bo kvar, sen för att ens själv hitta boende om huset det tvångs säljs..

Jag har idag skuld på 450k.. är allt kört för mig eller vad ska jag göra?
Pratade med kfm som sa att skuldsanering inte brukar accepteras inte de anser att det kan betalas av under överskådlig tid…

Hur stort bolån har ni? Hur stort värde har huset? Och nej, man sitter inte säkert bara för att man har barn.

Vi har fullt bolånen alltså vi har betalat handpenningen 15% och värdet är ungefär 3,5m.. och har inte förändrats sedan köpet nästan tvärtom att det minskar i värde.. ingen i området har lyckas sälja för mer senaste åren.

Då har ni ju ändå 500.000 i huset som "ni får loss" om ni säljer huset - en summa som hade gjort dig skuldfri + att du hade haft 50.000 över.

Förutsatt att huset säljs för 3.5 millen.

Problemet, sambon säger att hon kommer lämna mig. Sälja huset och ha sin del av det..
blir inte det 50% som då är hennes..

Ta gärna emot tips. Och vad har man för alternativ?
Först och främst vill jag inte att hon lämnar mig men förstår henne.

sen är barnen oroliga för att lämna den trygga plats dem har och huset dem älskar..

Men lämnar sambon mig så säljer vi ju oavsett, men det gör inte att jag blir av med mina skulder.

Hej,

Din skuldbörda är inte så pass hög att den ska vara omöjlig att få ner på helt hanterbara (eller t.o.m normala) nivåer på några år. Men det är om du tar tag i situationen och gör allt rätt.

Det är tråkigt för dig och din familj att det blivit så här, men man kan inte ändra på det som hänt. Du behöver sluta spela.

Det största du kan göra för att förbättra din situation är att öka din inkomst. Har du möjlighet att arbeta övertid, helger, och/eller semester? På sikt så kan du också se efter om du har möjlighet att byta jobb till något som betalar bättre.

Huruvida huset kommer att utmätas är jag osäker på, låter någon annan kommentera på det.

Kontrollera det du kan kontrollera. Det är din sambos beslut om hon vill fortsätta med dig eller ej. Var uppriktig men försök också göra allt för att förbättra din situation är mitt relationstips.

Rimligen tvångssäljs bara huset om en försäljning skulle innebära att en försäljning går med plus, d.v.s en försäljning löser skulden på huset och att det blir pengar över till övriga skulder.
Läs på om sambolagen och hur tillgångar ska fördelas vid separation.

Tack.
men hur gör man allt rätt?
Nummer 1 då slutade jag spelar för några år sedan. Gick i terapi och har sedan dess hållit mig undan (självklart har tankarna kommit att spela nu för snabb lösning, vilket inte blir en snabb lösning). Ska träffa en ny terapeut efter sommaren för att kunna fortsätta hålla mig undan från spel..

men hur menar du med göra allt rätt?
var ska man börja?
min sambo kan jag inte påverka det vet jag och jag förstår ju att hon känner sig sviken och inte kan lita på mig..

Har försökt söka efter helg jobb. Men nu under sommaren så söker de flesta bara sommarjobb..

Har fått tre söndagar nu då jag ska städa efter att det varit fester. Så det blir i allafall lite.. men det är tre gånger..

Med tanke på 11 olika lån hos kfm..
ska man försöka få ner ett i taget eller betala till kfm och de placerar det procentuellt?

Någon som vet vad steg ett skulle vara i detta?

ska man försöka få ner ett i taget eller betala till kfm och de placerar det procentuellt?

Någon som vet vad steg ett skulle vara i detta?

Jag körde snöbollsmetoden, fast hos KFM. Gjorde riktade betalningar mot den minsta skulden jag hade. När jag bara hade två skulder kvar betalade jag mer på den skulden som ökade mest/hade högst ränta.

Vid löneutmätningen fördelar KFM ut pengarna procentuellt. Så det betalas knappt av något på små skulder om man har många olika.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp