Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Är det här rätta valet? Släppa allt & medlåntagare

Om du bor hos din bror är det ju där en ev. utmätning kommer ske och det som är av värde och intressant att utmäta måste han då kunna bevisa är hans.
Lånar du hans bil kan det anses att du är ägare, att den är skriven på din bror är inget bevis på ägande. Men sånt där kan ju Lasseman på sina fem fingrar.

Nope, kronofogden har bevisbördan i det läget.

Det är olika lagstöd, ub 4:19 1 st om man bor med make maka sambo motsvarande, och 2 st om man bor med något annat, typ med syskon kompisar eller liknande.
1st ska gäldenären eller annan bevisa, 2 st ska kfm bevisa.

Just bil kan bli knepigt om man blir stoppad i någon trafikkontroll, då borde det bli 4:18, ensam besittning och då har kfm ingen bevisbörda

Det var min poäng precis.
"Jag är ju bara medlåntagare, Åke betalar ju"
Förvisso, men om Åke dör eller flyttar till Chile så står du med ett lån på flera hundra tusen att betala varenda krona på.

Det håller jag verkligen med om. Vet inte vad medlåntagare går igenom för information innan dom skriver på ett avtal, förmodligen är den inte tillräcklig iaf. Men bankerna tjänar ju på det.

Det håller jag verkligen med om. Vet inte vad medlåntagare går igenom för information innan dom skriver på ett avtal, förmodligen är den inte tillräcklig iaf. Men bankerna tjänar ju på det.

Samma som du gått igenom antar jag.
Tjänar, mja, bättre säkerhet

Samma som du gått igenom antar jag.
Tjänar, mja, bättre säkerhet

Jag har aldrig stått som medlåntagare. Men du kanske menade samma information som den som först bestämmer sig för att ta ett lån.

Ja bättre säkerhet men också mer pengar till banken som kan låna ut till fler än dom gjort utan medlåntagare då fler automatiskt inte skulle kunna vara potentiella kunder.

Om du bor hos din bror är det ju där en ev. utmätning kommer ske och det som är av värde och intressant att utmäta måste han då kunna bevisa är hans.
Lånar du hans bil kan det anses att du är ägare, att den är skriven på din bror är inget bevis på ägande. Men sånt där kan ju Lasseman på sina fem fingrar.

min lillebror är en typisk ungkarl och hemmet är väldigt spartanskt. Det enda han har av lite värde är teven. Han har ingen dator, bil eller något annat av värde

min lillebror är en typisk ungkarl och hemmet är väldigt spartanskt. Det enda han har av lite värde är teven. Han har ingen dator, bil eller något annat av värde

Har du funderat hur du ska lösa det kring lånet du har med ditt ex?

Nope, kronofogden har bevisbördan i det läget.

Det är olika lagstöd, ub 4:19 1 st om man bor med make maka sambo motsvarande, och 2 st om man bor med något annat, typ med syskon kompisar eller liknande.
1st ska gäldenären eller annan bevisa, 2 st ska kfm bevisa.
Nice, trodde samma regler gällde oavsett typ av relation där.

Nice, trodde samma regler gällde oavsett typ av relation där.

Är du sugen att läsa så kolla utsökningsbalken 4 kap 17-19, det är grunden för all utmätning utom löneutmätning

Har du funderat hur du ska lösa det kring lånet du har med ditt ex?

jag hade ju velat fortsätta betala på det men låta det andra gå till kfm. På det lånet är det en månadskostnad på 3300kr så jag förstår ju att det inte går att betala det samtidigt som man har löneutmätning. Han kommer gå i taket när han får reda på att han kommer få betala det och jag förstår honom. Självklart vet han ju hur det funkar att stå som medlåntagare men det är ju ändå surt. Jag hade tyckt likadant om det var omvända roller

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp