Är det ”lättare” att få ett lånelöfte / bostadslån än ett nytt blancolån/samlingslån

Hej.
Är det ”lättare” att få ett lånelöfte / bostadslån än ett nytt blancolån eller samlingslån, om man är högt skuldsatt?
Då har banken ändå en säkerhet i bostaden om det är så? Eller sätter blancoskulden plus det dåliga UC betyget stopp?

Bor i hyresrätt idag men hade en tanke att man kunde hitta en ”billig” ( om det finns några idag ) bostad som man sen belånar upp så högt man kan efter ett tag och då bakar ihop sin skulder i bostadslånet? Kanske en sommarstuga ?

Tänker jag rätt? Eller är jag ute och cyklar ?
Först ska du ju ha 15% cash av bostadens pris. Sen, såvida du inte gör mirakulösa underverk i bostaden som ökar värdet dramatiskt jämfört med vad du köpte bostaden för kommer du ju inte att kunna ta lån på bostaden

Jag undrar också lite om detta. Med tanke på, vad jag har hört, så säger flera storbanker nej till bolån om man har mer än 500k i blanco (någon som kan bekräfta detta?)
Är det om man kommer ha blanco över 500k plus bolånet, eller är det nej även om man skulle vilja lösa in allt i bolånet? Dvs. efter beviljat bolån ha 0 i blanco t.ex?

blev själv nekad av Swedbank på grund av just detta. Ringde SEB en kvart senare och det var inga problem.

man kan INTE lösa in blanco i bolånet, bara om du flyttar ditt bolån från en bank till en annan, alternativt får en mycket högre värdering på din befintliga bostad och därmed kan belåna den lite till.

glöm alla sagor ni har hört innan, att man tar ett bolån och vips så är allt blanco borta för det stämmer inte.

mvh

* möjligtvis när du flyttar lånet och under tiden har amorterat ner det

blev själv nekad av Swedbank på grund av just detta. Ringde SEB en kvart senare och det var inga problem.

man kan INTE lösa in blanco i bolånet, bara om du flyttar ditt bolån från en bank till en annan, alternativt får en mycket högre värdering på din befintliga bostad och därmed kan belåna den lite till.

glöm alla sagor ni har hört innan, att man tar ett bolån och vips så är allt blanco borta för det stämmer inte.

mvh
Det säger sig ju självt eftersom man inte får bolån till mer än 85% av köpesumman (eller om man redan äger huset 85% av värdet).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp