Är det ”lättare” att få ett lånelöfte / bostadslån än ett nytt blancolån/samlingslån

Hej.
Är det ”lättare” att få ett lånelöfte / bostadslån än ett nytt blancolån eller samlingslån, om man är högt skuldsatt?
Då har banken ändå en säkerhet i bostaden om det är så? Eller sätter blancoskulden plus det dåliga UC betyget stopp?

Bor i hyresrätt idag men hade en tanke att man kunde hitta en ”billig” ( om det finns några idag ) bostad som man sen belånar upp så högt man kan efter ett tag och då bakar ihop sin skulder i bostadslånet? Kanske en sommarstuga ?

Tänker jag rätt? Eller är jag ute och cyklar ?

Du kommer ju inte lösa några lån med bolånet om du köper en bostadsrätt, om du inte tänkt köpa den kontant då.

De bostadsrätter dom är billiga nu är ofta i områden där ingen större utveckling sker

Om du köper en bostad till ett lågt pris när marknaden är trög och lånar 85% av köpeskillingen (du måste kunna lägga 15% kontant) kan du värdera upp bostaden efter x antal år när (om) värdet har stigit och då har du ju möjlighet att kunna lösa lite av blancolån.

Om du köper en bostad till ett lågt pris när marknaden är trög och lånar 85% av köpeskillingen (du måste kunna lägga 15% kontant) kan du värdera upp bostaden efter x antal år när (om) värdet har stigit och då har du ju möjlighet att kunna lösa lite av blancolån.
Gör du renoveringar så kan du värdera upp bostaden på dirren(var det jag gjorde i vintras). Sen amorterar man varje månad och då kan man belåna bostaden också(inte bara när bostadens värde ökar). Sen kan man i rådande omständigheter ansöka om amorteringsfrihet. De pengarna kan istället läggas på att amortera på blancot.

Kapar denna tråden lite med en frågeställning. Ponera att man av diverse skäl och anledningar inte kan få ett bostadslån.
Ponera också att man har 0 kronor i blancolån.

Hade man i praktiken då kunnat ta blancolån på 1.000.000 (om man beviljas detta) och sedan med hjälp utav Bisnode-aktörer ta 500.000 ytterligare (en del täcker handpenningen). Kan man då köpa en lägenhet för 1.5 miljoner?

Om svar är ja på ovan. Då har man en lägenhet med 0 kronor i belåning som är värd 1.5 miljoner - då går man till random storbank och lägger om alla dessa blancolån till ett bostadslån med låg ränta och därmed också fått ett bolån?

Kapar denna tråden lite med en frågeställning. Ponera att man av diverse skäl och anledningar inte kan få ett bostadslån.
Ponera också att man har 0 kronor i blancolån.

Hade man i praktiken då kunnat ta blancolån på 1.000.000 (om man beviljas detta) och sedan med hjälp utav Bisnode-aktörer ta 500.000 ytterligare (en del täcker handpenningen). Kan man då köpa en lägenhet för 1.5 miljoner?

Om svar är ja på ovan. Då har man en lägenhet med 0 kronor i belåning som är värd 1.5 miljoner - då går man till random storbank och lägger om alla dessa blancolån till ett bostadslån med låg ränta och därmed också fått ett bolån?
Går bara att belåna 85% vilket är 1275000. Inget jag skulle gjort :facejoy:

Ja men säg 1.275 och så sitter du med Blanco på 4.4% på resten...
Hade inte heller orkat klyddet men undrar teoretiskt om det är möjligt.

Jag undrar också lite om detta. Med tanke på, vad jag har hört, så säger flera storbanker nej till bolån om man har mer än 500k i blanco (någon som kan bekräfta detta?)
Är det om man kommer ha blanco över 500k plus bolånet, eller är det nej även om man skulle vilja lösa in allt i bolånet? Dvs. efter beviljat bolån ha 0 i blanco t.ex?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp