Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du har två betalningsfria månader och buffertpeng.
Vid en ev omprövning beräknas det på det nya beloppen.
Om jag har förstått det rätt så fungerar betalningsfria månaderna och bufferten mer ifall du skulle vara sjuk en kortare tid.
För att när du har en löneutmätning och är sjuk exempelvis en vecka så drabbas inte det drabbas mer borgenärerna eftersom inget kan dras från din lön längre men så är inte fallet om man en pågående skuldsanering och det är därför man har betalningsfria månader och en buffert,

Om jag har förstått det rätt så fungerar betalningsfria månaderna och bufferten mer ifall du skulle vara sjuk en kortare tid.
För att när du har en löneutmätning och är sjuk exempelvis en vecka så drabbas inte det drabbas mer borgenärerna eftersom inget kan dras från din lön längre men så är inte fallet om man en pågående skuldsanering och det är därför man har betalningsfria månader och en buffert,
Det är iofs sant men det är ändå en ynnest med en skuldsanering. Sen beror det givetvis på vilken lön man har och hur mycket man kan stoppa undan de betalningsfria månaderna.
Jag personligen brydde mig inte om höjningarna av förbehållsbeloppet men fick ta del av några när jag omprövade.

Hej alla som har en pågående skuldsanering ?

Nu har normalbeloppen för 2024 kommit ut

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2024 är normalbeloppen per månad

• 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.

Hur funkar det om man en pågående skuldsanering ?

Om jag har förstått det rätt så ändras inte betalplanen för de som en pågående skuldsanering.

Jag tycker att det är lite orättvist, mitt fall skulle det betyda drygt 1000 kr mer och leva på sen tillkommer en hyreshöjning på 6% också.

Det betyder att man går miste om 1600 kr mer jämfört mot förra året.

Det går aldrig kompensera med så mycket i lönehöjning exempelvis förra året fick jag 1000 kr mer i lön brutto

Vad säger ni som har haft pågående skuldsanering i några år ?

Det är vad det är.

Jag är glad att min fru och jag fick avslag ändå på min omprövning då hon gick från 7000 efter skatt till 13000 efter skatt. Det går ingen nöd på oss två. Vi betalar fortfarande efter hennes lön på 7000 kr och inte efter 13000 kr.

Vi sitter kvar med 14000-15000 när allt är betalt och dessa ska räcka till och från jobb för mig (diesel) per månad plus mat.

Hej alla som har en pågående skuldsanering ?

Nu har normalbeloppen för 2024 kommit ut

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2024 är normalbeloppen per månad

• 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.

Hur funkar det om man en pågående skuldsanering ?

Om jag har förstått det rätt så ändras inte betalplanen för de som en pågående skuldsanering.

Jag tycker att det är lite orättvist, mitt fall skulle det betyda drygt 1000 kr mer och leva på sen tillkommer en hyreshöjning på 6% också.

Det betyder att man går miste om 1600 kr mer jämfört mot förra året.

Det går aldrig kompensera med så mycket i lönehöjning exempelvis förra året fick jag 1000 kr mer i lön brutto

Vad säger ni som har haft pågående skuldsanering i några år ?

Det funkar på så vis att inget händer.

Det är vad det är.

Jag är glad att min fru och jag fick avslag ändå på min omprövning då hon gick från 7000 efter skatt till 13000 efter skatt. Det går ingen nöd på oss två. Vi betalar fortfarande efter hennes lön på 7000 kr och inte efter 13000 kr.

Vi sitter kvar med 14000-15000 när allt är betalt och dessa ska räcka till och från jobb för mig (diesel) per månad plus mat.
Varför fick du avslag på omprövningen ?

Det finns risk alltid risk när man förbättrar lönen kraftigt uppåt och inte rapporterar till kronofogden.

Jag tror inte kronofogden bryr sig om det så länge inte borgenärerna påpekar det till kronofogden eftersom borgenärerna fortsätter gör en kreditupplysning på dig under skuldsaneringen

Det finns risk alltid risk när man förbättrar lönen kraftigt uppåt och inte rapporterar till kronofogden.

Jag tror inte kronofogden bryr sig om det så länge inte borgenärerna påpekar det till kronofogden eftersom borgenärerna fortsätter gör en kreditupplysning på dig under skuldsaneringen
Precis. KFM gör inget med en skuldsanering så länge ingen borgenär begär en omprövning. När en sanering vunnit laga kraft så kollar inte KFM nånting alls om det inte inkommer en omprövning från endera part.

Det fanns inte utrymme till att kunna betala mer. Det handlade om hundralappar som inte gjorde någon större skillnad ansåg kf. Jag har en resekostnad på 5500 kr i månaden till och från jobbet. Kf ansåg väl att nu betalar jag 10.300 kr och att betala 12.000 gör inte så stor skillnad så därför avslag på omprövningen. Plus att min frus lön går i otroliga vågor. En månad kan hon få 7000, en månad 17000 och en månad 22000. Var ska man då lägga sig någonstans? Det är svårt.

På mig får dom gärna göra kreditupplysning. Min lön förändras ingenting. Det är min fru´s lön som har gått upp.

Jag har ca. 3 månader kvar på min skuldsanering nu. Hade 18 unika skulder, bara 3 borgenärer av dessa har tagit kreditupplysning på mig under min skuldsanering. En av dom har tagit vid ungefär samma tidpunkt varje år. Så långt ifrån alla tar kreditupplysningar på en.
Dock har dom all rätt att göra det, så man vet ju inte om/när det kan tänkas ske och från vem.

Det fanns inte utrymme till att kunna betala mer. Det handlade om hundralappar som inte gjorde någon större skillnad ansåg kf. Jag har en resekostnad på 5500 kr i månaden till och från jobbet. Kf ansåg väl att nu betalar jag 10.300 kr och att betala 12.000 gör inte så stor skillnad så därför avslag på omprövningen.

På mig får dom gärna göra kreditupplysning. Min lön förändras ingenting. Det är min fru´s lön som har gått upp.
...och borgenärerna har så klart ingen som helst rätt att ta en kreditupplysning på Din fru. I samband med mina omprövningar, så kikade dock KF, via Skatteverket, på min sambos inkomst. Förmodligen för att säkerställa att de uppgifter som jag hade angett var korrekta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp