Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blev lite smått överraskad idag när handläggaren i min sanerings ansökan ringde mig. För på deras sida som uppdaterades senast 21 Nov. När jag kollade häromdagen. Så är dem på ansökningar som inkommit 30 juni. Min ansökan inkom till dem 11 Juli.

Blev lite smått överraskad idag när handläggaren i min sanerings ansökan ringde mig. För på deras sida som uppdaterades senast 21 Nov. När jag kollade häromdagen. Så är dem på ansökningar som inkommit 30 juni. Min ansökan inkom till dem 11 Juli.
Hur gick det för dig?

Dom har alltid legat ett par dagar före vad som står på väntetider på KFMs hemsida. Jag tror att vissa handläggare är snabbare än andra. Eller att det står börjar med ärenden fram till ärenderna är i POIT

Sen går det lite snabbare att rätta sommarmånaderna eftersom dom innehåller färre ansökningar, vilket gör att dom ligger mer före när det står att dom rättar sommarmånaderna. Se länk

Januari: 2778 anöskningar om skuldsanering
Februari: 3131 ansökningar
Mars: 3607 ansökningar
April: 2956 ansökningar
Maj: 2855 ansökningar
Juni: 2690 ansökningar
Juli: 2180 ansökningar
Augusti: 2350 ansökningar

September: 2956 ansökningar
Oktober: 2984 ansökningar

Att rätta februari - april tog verkligen lång tid. Men nu bör väntetiderna förkortas lite eftersom att man börjat rätta Juli/Augusti ansökningarna som är nästan 25-30% färre ansökningar i antal än övriga månader. Så ni som har skickat in Juli/Augusti kan nog vänta sig samtal ganska snabbt.
Men då får man väll räkna med att handläggarna är ledig 2 veckor kring jul/nyår säkert, så då stannar det av igen.

Dom har alltid legat ett par dagar före vad som står på väntetider på KFMs hemsida. Jag tror att vissa handläggare är snabbare än andra. Eller att det står börjar med ärenden fram till ärenderna är i POIT

Sen går det lite snabbare att rätta sommarmånaderna eftersom dom innehåller färre ansökningar, vilket gör att dom ligger mer före när det står att dom rättar sommarmånaderna. Se länk

Januari: 2778 anöskningar om skuldsanering
Februari: 3131 ansökningar
Mars: 3607 ansökningar
April: 2956 ansökningar
Maj: 2855 ansökningar
Juni: 2690 ansökningar
Juli: 2180 ansökningar
Augusti: 2350 ansökningar

September: 2956 ansökningar
Oktober: 2984 ansökningar

Att rätta februari - april tog verkligen lång tid. Men nu bör väntetiderna förkortas lite eftersom att man börjat rätta Juli/Augusti ansökningarna som är nästan 25-30% färre ansökningar i antal än övriga månader. Så ni som har skickat in Juli/Augusti kan nog vänta sig samtal ganska snabbt.
Men då får man väll räkna med att handläggarna är ledig 2 veckor kring jul/nyår säkert, så då stannar det av igen.
Jag har skickat 2 november ? När får jag svar? Är det olika för olika regioner?

Jag har skickat 2 november ? När får jag svar? Är det olika för olika regioner?

Dom har vad jag vet i princip en gemensam inkorg, så var du bor i riket spelar ingen roll. Lite osäker på om dom sorterar ut uppenbara avslag möjligen.

Hej alla som har en pågående skuldsanering ?

Nu har normalbeloppen för 2024 kommit ut

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2024 är normalbeloppen per månad

• 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.

Hur funkar det om man en pågående skuldsanering ?

Om jag har förstått det rätt så ändras inte betalplanen för de som en pågående skuldsanering.

Jag tycker att det är lite orättvist, mitt fall skulle det betyda drygt 1000 kr mer och leva på sen tillkommer en hyreshöjning på 6% också.

Det betyder att man går miste om 1600 kr mer jämfört mot förra året.

Det går aldrig kompensera med så mycket i lönehöjning exempelvis förra året fick jag 1000 kr mer i lön brutto

Vad säger ni som har haft pågående skuldsanering i några år ?

Hej alla som har en pågående skuldsanering ?

Nu har normalbeloppen för 2024 kommit ut

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2024 är normalbeloppen per månad

• 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.

Hur funkar det om man en pågående skuldsanering ?

Om jag har förstått det rätt så ändras inte betalplanen för de som en pågående skuldsanering.

Jag tycker att det är lite orättvist, mitt fall skulle det betyda drygt 1000 kr mer och leva på sen tillkommer en hyreshöjning på 6% också.

Det betyder att man går miste om 1600 kr mer jämfört mot förra året.

Det går aldrig kompensera med så mycket i lönehöjning exempelvis förra året fick jag 1000 kr mer i lön brutto

Vad säger ni som har haft pågående skuldsanering i några år ?
Du har två betalningsfria månader och buffertpeng.
Vid en ev omprövning beräknas det på det nya beloppen.

Vore rimligt att det ändras el är det de två betalningsfria mån som ska sparas för detta ?

Ska det göras ny omdömning varje år?
Görs det automatiskt då, när beloppet höjs.

Vore rimligt att det ändras el är det de två betalningsfria mån som ska sparas för detta ?
Det vore inte alls rimligt! Tänk vilken arbetsbörda att varje år räkna om allas betalplaner och räkna om beloppen som varje borgenär ska få. Man har ju årliga löneförhöjningar, buffert och betalningsfria månader. Om detta tillsammans leder till att man kommer under förbehållsbeloppet kan man ju skicka in om omprövning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp