Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Äntligen...Beslutet om skuldsanering!

Idag fick jag beslutet om skuldsanering :) Fan så glad jag är, går inte att beskriva. Idag påbörjar jag min resa mot ett skuldfritt liv. Det har varit en fruktansvärd väntan, oro & tankar som inte velat släppa taget om en, hoppas kunna det nu.

Hur har processen gått till med allt? Funderar på att söka skuldsanering, ska ta hjälp av kommunens skuldrådgivare tänkte jag också....

Hur har processen gått till med allt? Funderar på att söka skuldsanering, ska ta hjälp av kommunens skuldrådgivare tänkte jag också....
Jag fyllde i min och min mans själv. Sökte efter alla uppgifter/skulder/räntor med att logga in med bank-id på inkassobolagens hemsidor. Nu hade jag oturen att KF utmätningsgubbar ringde på dörren (oanmälda) två dagar innan handläggaren från skusan ringde och skulle inleda, pga detta höll allt på att gå åt skogen, min handläggare sa att hon nu var tvungen att ge avslag, då de som var här, hävdade att jag ljög om att bilen jag har är på bilstöd från f-kassan. Men fick tillbaka den efter överklagande och min handläggare inledde skuldsaneringen, tydligen väntade hon tills överklagandet var klart. Allt det tog ca 2 veckor. Sen tog det ca 1 1/2 månader innan skuldsaneringsförslaget och betalplanen kom, den godkände jag samma dag. Sen har det varit en väntan på beslut i ca 6 veckor. Psykiskt påfrestande har det varit, det är en lång väntan på de olika besked man ska få. Men det har varit värt det, helt klart!
Har du alla skulder klart för dig, kan du fylla i den själv, väntan är ju ganska lång till kommunens budgetrådgivare...det var inte alls svårt. Lycka till!!

Jag fyllde i min och min mans själv. Sökte efter alla uppgifter/skulder/räntor med att logga in med bank-id på inkassobolagens hemsidor. Nu hade jag oturen att KF utmätningsgubbar ringde på dörren (oanmälda) två dagar innan handläggaren från skusan ringde och skulle inleda, pga detta höll allt på att gå åt skogen, min handläggare sa att hon nu var tvungen att ge avslag, då de som var här, hävdade att jag ljög om att bilen jag har är på bilstöd från f-kassan. Men fick tillbaka den efter överklagande och min handläggare inledde skuldsaneringen, tydligen väntade hon tills överklagandet var klart. Allt det tog ca 2 veckor. Sen tog det ca 1 1/2 månader innan skuldsaneringsförslaget och betalplanen kom, den godkände jag samma dag. Sen har det varit en väntan på beslut i ca 6 veckor. Psykiskt påfrestande har det varit, det är en lång väntan på de olika besked man ska få. Men det har varit värt det, helt klart!
Har du alla skulder klart för dig, kan du fylla i den själv, väntan är ju ganska lång till kommunens budgetrådgivare...det var inte alls svårt. Lycka till!!

Tack för infon! Alla skulder jag har ligger i stort sett redan hos kfm för utmättning, några enstaka som ej är med där men som det finns utslag på. Ska sätta mig och börja kolla det själv då...så kan man ta hjälp längre fram om det behövs. Nåt speciellt som är bra att tänka på?

Viktigast är det personliga brevet, hur, när & varför skulderna uppkom osv. Och att du är i fas med dina löpande utgifter så som hyra, underhåll, tv-och telefonavgifter.

En dum fråga från en trött själ. Hamnade i diskussion med en släkting om skuldsanering. Jag vet att jag inte kan bli aktuell för det men han tyckte att jag skulle kolla upp det. Hur har de bedömt för er som har det? Alltså på hur många år ska man inte kunna betala sina skulder? Som sagt vet att det inte går för min del men lovade att kolla upp det.

Beror väl lite på andra omständigheter också men det är väl ca 15 år dom räknar på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp