Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ändring av underskott - hur lång tid?

Vårda ditt språk.
Det är personer som skrivit här att skatteverket ifrågasatt när det ändras fram och tillbaka. Jag vet inte vad skatteverket har för direktiv när det gäller ändringar som saknar grund.
Skatteverket ifrågatatte mig när jag ändrade tillbaka underskottet andra gången. Jag sa bara att Bisnode hade rekommenderat mig att sänka underskottet som jag hade rätt till enligt lag för att stärka kreditbetyget. Men att jag nu ångrat mig då det medför kostnader jag inte kan ta just nu och beslutar därför att återställa underskottet till min gamla nivå. Det var inga följdfrågor på det, fick mitt lån och fick ändra tillbaka innan betalning, beslutet kom dagen efter att underskottet var återställt.

Skatteverket ifrågatatte mig när jag ändrade tillbaka underskottet andra gången. Jag sa bara att Bisnode hade rekommenderat mig att sänka underskottet som jag hade rätt till enligt lag för att stärka kreditbetyget. Men att jag nu ångrat mig då det medför kostnader jag inte kan ta just nu och beslutar därför att återställa underskottet till min gamla nivå. Det var inga följdfrågor på det, fick mitt lån och fick ändra tillbaka innan betalning, beslutet kom dagen efter att underskottet var återställt.
Har ni ändrat detta själva via e-tjänster eller skickat in blankett?

Har ni ändrat detta själva via e-tjänster eller skickat in blankett?
Yes, superenkelt! Bara att ändra min deklaration på "Mina Sidor" hos Skatteverket till 0. Vänta tills besked inom nåra dagar, första veckan månaden efter så uppdateras kreditbetygen. Sök det lån du ska, sen gå in och ändra tillbaka. Väldigt enkelt och man får mycket bättre kreditbetyg hos ex bisnode, creditsafe etc. Mindre påverkan hos UC tyärr.

Detta ska man timea med andra faktorer. Exempel:

Säg att du har vill samla lån och har 4 FF, men 2 av dom försvinner i December.

1. I November så ändrar du underskottet så att det uppdateras första veckan i December.
2. I slutet av November så skiter du i att betala alla lån, tar en påminnelse och maxar amortering på kredit (outynyttjat kreditutrymme ger mycket bättre effekt på kreditbetyg än betala på lån). Rapporten till UC går iväg 2-3 December om att du har outnyttjad kredit. 5e december kan du ta ut krediterna igen, för då syns inbetalningarna, men inte uttagen på kreditupplysning när UC uppdateras runt 15e December.
3. Vänta ut dina 2 UC som försvinner i December.

På så sätt får du en trippelkombination som boostar kreditbetyget tillfälligt för att söka lån. Inget underskott, 2 FF försvinner och det tillkommer outnyttjat kreditutrymme på upplysningen, även om du tog ut en vecka senare.

Dessutom så kan det vara ett jäkligt bra knep för att samla maxbelopp hos Wästgöta 200.000 utanför UC. Sätta underskottet på 0 månaden innan sista Bisnode FF försvinner. Svårt att få Wästgöta i vanliga fall. Men med 0 FF hos Bisnode och 0 i Underskott är du mer eller mindre garanterad maxbelopp på Wästgöta. Det tas ingen UC hos dom, och dom rapporterar inte till UC. Så dom 200.000 kan du utnyttja för att 0a alla krediter och lösa lite lån hos UC. Nästa månad när det uppdateras hos UC så kan du söka via Lendo/Advisa och faktiskt med rätt bra förutsättningar få ett stort lån med skaplig ränta.

Säg 200.000 i December hos Wästgöta, nyttja allt för att lösa krediter och synliga lån på UC och månaden efter i Januari får du lös 350.000 - 500.000 hos UC utan problem. Om målet är att samla så mycket som möjligt.

Sänka underskottet till 0 i timing med att man får 0 Bisnode FF genererar 200.000 hos Wästgöta, det i sin tur öppnar flera dörrar via UC till stort och bra samlingslån månaden efter. Man får planera lite.

Okej tack för utförligt svar. Ändrat nu till noll och skickat in den nya deklarationen.

Ä
Yes, superenkelt! Bara att ändra min deklaration på "Mina Sidor" hos Skatteverket till 0. Vänta tills besked inom nåra dagar, första veckan månaden efter så uppdateras kreditbetygen. Sök det lån du ska, sen gå in och ändra tillbaka. Väldigt enkelt och man får mycket bättre kreditbetyg hos ex bisnode, creditsafe etc. Mindre påverkan hos UC tyärr.

Detta ska man timea med andra faktorer. Exempel:

Säg att du har vill samla lån och har 4 FF, men 2 av dom försvinner i December.

1. I November så ändrar du underskottet så att det uppdateras första veckan i December.
2. I slutet av November så skiter du i att betala alla lån, tar en påminnelse och maxar amortering på kredit (outynyttjat kreditutrymme ger mycket bättre effekt på kreditbetyg än betala på lån). Rapporten till UC går iväg 2-3 December om att du har outnyttjad kredit. 5e december kan du ta ut krediterna igen, för då syns inbetalningarna, men inte uttagen på kreditupplysning när UC uppdateras runt 15e December.
3. Vänta ut dina 2 UC som försvinner i December.

På så sätt får du en trippelkombination som boostar kreditbetyget tillfälligt för att söka lån. Inget underskott, 2 FF försvinner och det tillkommer outnyttjat kreditutrymme på upplysningen, även om du tog ut en vecka senare.

Dessutom så kan det vara ett jäkligt bra knep för att samla maxbelopp hos Wästgöta 200.000 utanför UC. Sätta underskottet på 0 månaden innan sista Bisnode FF försvinner. Svårt att få Wästgöta i vanliga fall. Men med 0 FF hos Bisnode och 0 i Underskott är du mer eller mindre garanterad maxbelopp på Wästgöta. Det tas ingen UC hos dom, och dom rapporterar inte till UC. Så dom 200.000 kan du utnyttja för att 0a alla krediter och lösa lite lån hos UC. Nästa månad när det uppdateras hos UC så kan du söka via Lendo/Advisa och faktiskt med rätt bra förutsättningar få ett stort lån med skaplig ränta.

Säg 200.000 i December hos Wästgöta, nyttja allt för att lösa krediter och synliga lån på UC och månaden efter i Januari får du lös 350.000 - 500.000 hos UC utan problem. Om målet är att samla så mycket som möjligt.

Sänka underskottet till 0 i timing med att man får 0 Bisnode FF genererar 200.000 hos Wästgöta, det i sin tur öppnar flera dörrar via UC till stort och bra samlingslån månaden efter. Man får planera lite.
Inom några dagar har det varit tidigare, nu får många vänta ett par månader.
Samma blir väl när det ska ändras tillbaka men det är ju bara att betala in den restskatt man orsakar själv med de felaktiga uppgifterna om utgiftsränta så man slipper problem med den delen.

Ä

Inom några dagar har det varit tidigare, nu får många vänta ett par månader.
Samma blir väl när det ska ändras tillbaka men det är ju bara att betala in den restskatt man orsakar själv med de felaktiga uppgifterna om utgiftsränta så man slipper problem med den delen.
Det finns ett knep för detta med att slippa betala om det inte sköts automatiskt. När du får beskedet som heter:

"Omprövningsbeslut Preliminär A-skatt" efter att ha skrivit ner underskottet så finns en mailadress till handläggare i beskedet.

Det fina med kråksången är att det står Handläggare i ärendet (högst uppe till vänster):
- Namn
- Telefonnummer
- Epostadress

När man skriver tillbaka underskottet på deklarationen så mailar man den mailadressen direkt till sin handläggare och förklarar att man ändrat sig och önskar att handläggaren återställer det.
Man skriver till handläggaren att dett skett ett misstag och att det är akut att dom återställer det eftersom du inte kommer kunna betala.

Eftersom att man har en personlig handläggare så går det väldigt snabbt att få tillbaka gamla underskottet om man meddelar handläggaren att godkänna efter man ändrat tillbaka.
Men du kan ha rätt i att det tar tid idag om man bara ändrar tillbaka utan att meddela, det var länge sen jag gjorde detta. Men idag är det i så fall väldigt viktigt att pressa handläggaren att fixa det.

Jag mailade min handläggare båda gångerna för säkerhetsskull. Dom är rätt snabba att svara på mail när det går direkt till en person och inte bara ett skapat diarienummer.

Personliga handläggare har man inte på Skatteverket heller, är samma där som på kfm.

Senast ändrad:
Om man ändrar sitt underskott från vi säger 10 000 till 0 kr, innebär det att man måste betala in 10 000 till skatteverket då för att hamna på 0? Eller har jag missuppfattat detta?

Personliga handläggare har man inre på Skatteverket heller, är samma där som på kfm.
1696151831736.png

Såhär ser beslutet ut. Har fått handläggare i alla mina beslut. När jag ändrar tillbaka så mailar jag bara handläggaren (det står alltid uppgifter till handläggare uppe till vänster som du ser i bilden.) och säger att dom akut måste ändra tillbaka underskottet.
Så om inget ändrats senaste året så har man defintivt en handläggare i alla dessa ärenden.

Visa bilaga 3563

Såhär ser beslutet ut. Har fått handläggare i alla mina beslut. När jag ändrar tillbaka så mailar jag bara handläggaren (det står alltid uppgifter till handläggare uppe till vänster som du ser i bilden.) och säger att dom akut måste ändra tillbaka underskottet.
Så om inget ändrats senaste året så har man defintivt en handläggare i alla dessa ärenden.

Vad fint det såg ut. Jag vet inte riktigt vad jag ska med infon att göra bara, man har inga personliga handläggare. Det är folk som mailar mig direkt om diverse också, jag väljer själv om jag tar det eller lägger in det som en uppgift att ta i tur och ordning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp