Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ändrad betalplan (miss av KFM?)

Hej.

Jag har en sanering som slutar nu till sommaren 2025. I grundbselutet har både sanering och betalplan samma slutdatum. Även de omprövningar jag gjort har samma slutdatum.

Sommaren 2024 omprövade jag igen då jag ville betala mer, men detta avslogs med motiveringen att jag hade för kort tid kvar.

I texten skriver KFM att betalplan avslutas november 2024 (då december är betalfri). Även i den bifogade inbetalningsöbersynen var novwmber 2024 sista betalning.

På KFMs hemsida har det dock alltid stått att jag har sista datum för saneringen sommaren 2025, så Jag har tänkt att att det varit ett skrivfel i beslutet och har därför betalat som vanligt januari-mars.

Idag fick jag brev från KFM om att jag ska få tillbaka dessa pengar och sluta betala in då min betalplan är avslutad sedan november 2024.

Någon annan som varit med om samma?

Det låter väl rätt. 5 år skuldsanering men lite kortare betalplan

Det låter väl rätt. 5 år skuldsanering men lite kortare betalplan
Absolut, och så kan det vara, men i alla tidigare beslut (grund plus omprövningar) har båda varit på 5 år.

Bara efter senaste omprövningen 2024 ändrades betalplan till 4,5 år. Har inte fått till mig någon anledning till att betalplanen kortades ned.

Absolut, och så kan det vara, men i alla tidigare beslut (grund plus omprövningar) har båda varit på 5 år.

Bara efter senaste omprövningen 2024 ändrades betalplan till 4,5 år. Har inte fått till mig någon anledning till att betalplanen kortades ned.
Förstår jag det rätt i att du hade 5 års betalplan från 2021, men dom ändrade till 4.5 år betalplan 2024?

Beslutet gäller såklart från omprövningen och betalplanen är klar. Så du ska inte betala mer.

Men nu blev jag väldigt nyfiken om man kan ompröva sin längd på betalplanen och inte beloppet. Hur gjorde du detta och hur motiverade dom förkortad betalplan?
Hade ju inte tackat nej direkt om det går att få ner betalplanen från 5 år till 4 eller 4.5 år.

Förstår jag det rätt i att du hade 5 års betalplan från 2021, men dom ändrade till 4.5 år betalplan 2024?

Beslutet gäller såklart från omprövningen och betalplanen är klar. Så du ska inte betala mer.

Men nu blev jag väldigt nyfiken om man kan ompröva sin längd på betalplanen och inte beloppet. Hur gjorde du detta och hur motiverade dom förkortad betalplan?
Hade ju inte tackat nej direkt om det går att få ner betalplanen från 5 år till 4 eller 4.5 år.
Jag har inte omprövat min betalplan. 2024 omprövade för att betala mer återstoden av saneringen, men fick avslag.

I samma beslut så var det angivet att betalplanen avslutas november 2024.

Jag har inte yrkat på att få betalplanen kortad och inget väsentligt har förändrats avseende min situation förutom ökade Inkomst som kan motivera kortare plan.

Barn finns i bilden men det gjorde det även när saneringen inleddes.

Jag har inte omprövat min betalplan. 2024 omprövade för att betala mer återstoden av saneringen, men fick avslag.

I samma beslut så var det angivet att betalplanen avslutas november 2024.

Jag har inte yrkat på att få betalplanen kortad och inget väsentligt har förändrats avseende min situation förutom ökade Inkomst som kan motivera kortare plan.

Barn finns i bilden men det gjorde det även när saneringen inleddes.
Då var det ju en väldigt trevlig överraskning att få kortare betalplan och pengarna tillbaka som du betalat senaste månaderna! :)

Men det är senaste beslut som gäller och borgenärerna har inte överklagat det beslutet (det hade du vetat nu flera månader senare isåfall). Så du behöver inte oroa dig över att 5 år har blivit 4.5 år.

Gotta dig istället i att du fick kortare betalplan. Vilken lyx.
Jag har avklarat 4 år. Ett år kvar. Mina senaste omprövningar har dom inte kortat ner betalplanen, trots ensamstående med barn.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp