Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Äktenskapsförord, han äger huset, allt som amoteras blir väl hans?

Ingen lånfråga direkt, men det finns så mycket kunskap här inne så kanske någon vet....?

Två vänner ska gifta sig, inga sparade pengar hos någon av dem.

De skrev äktenskapsförord på att alla arv ska vara enskild egendom, och huset som han äger ska vara enskild egendom. De har inga gemensamma barn, bara särkullbarn på båda sidorna.

Om han dör kommer hans barn få ärva huset, då det är enskild egendom. Men kan hon få bo kvar med besittningsrätt, typ att hon har mest användning av huset om hon kan lösa ut barnen? Eller kan barnen neka att sälja huset till henne?

Min tanke är att allt de amortera på huset för gemensamma pengar blir ett sparande till hans barn, borde de inte då spara lika mycket till hennes barn som de amortera för att det ska bli rättvist? Eller göra ett konto till henne som enskild egendom där hon sparar vad han amoterar?

Samt, renoverar de huset för gemensamma pengar, är det bara han som får ur något av det, hon har bara fått betala massor, eller tänker jag fel?

^^

Kommer hon betala hyra till honom?
Kan vara läge att ta hjälp av en jurist.

Nej ingen hyra.

Utan alla pengar de tjänar läggs I en pott och sedan betalas alla utgifter därifrån.

Hon kommer aldrig ta kontakt med en jurist, hon är alldeles för osäker för det, det är han som sköter pappersarbete.

Hur de väljer att göra är upp till dem, jag vill bara att hon ska förstå innebörden.

Senast ändrad:
Äktenskapsförord är väl relevant om man ska skilja sig, inget man har nytta av när någon dör, då behövs testamente.

Äktenskapsförord är väl relevant om man ska skilja sig, inget man har nytta av när någon dör, då behövs testamente.

Menar du att hon ärver halva huset om han dör, precis som hon hade gjort om det inte funnits äktenskapsförord?

(Ärver är kanske fel ord för makar med särkullbarn ärver inte varandra, men utan äktenskapsförord skulle halva huset redan vara hennes i och med att de är gifta)

Kan han skriva i sitt testamente att hon ska kunna bo kvar, och barnen MÅSTE låta henne bo kvar även om de äger huset? Eller har de rätt att vägra om de behöver sälja eller själva vill bo där?

Menar du att hon ärver halva huset om han dör, precis som hon hade gjort om det inte funnits äktenskapsförord?

(Ärver är kanske fel ord för makar med särkullbarn ärver inte varandra, men utan äktenskapsförord skulle halva huset redan vara hennes i och med att de är gifta)

Kan han skriva i sitt testamente att hon ska kunna bo kvar, och barnen MÅSTE låta henne bo kvar även om de äger huset? Eller har de rätt att vägra om de behöver sälja eller själva vill bo där?

Det bör väl bli så, om dom inte skyndar sig att skilja sig innan döden anländer.

Blev lite fundersam på varför makar med särkullbarn inte skulle ärva varandra så jag googlade lite snabbt, och fick upp "Ni som makar har en rätt att ärva varandra, trots att det bara finns med särkullbarn i bilden"
Så ärva är nog rätt ord, eftersom man ärver.

Det sista vet jag inte och skulle nog inte ta något svar härifrån som sanning, det bästa är nog om dom bokar en timma eller så med typ familjens jurist eller likannde.

Hon ärver hans enskilda egendom vid dödsfall så länge inte han skriver i testamente att han inte vill det. Men oavsett har särkullbarn rätt till sin laglott, och den kan aldrig avtalas bort. Det bästa är att ha en livförsäkring där summan täcker laglotten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp