Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Vi är starka av vår erfarenhet!
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lampa" data-source="post: 52597" data-attributes="member: 3342"><p>Jag använder appen Kivra. Appen ersätter pappersbrev med kreditupplysningar och annan myndighetspost. Jag har över 300 gamla kreditupplysningar där, från bland annat UC och Creditsafe med flera. Där kan jag datum för datum följa varje upplysning som tagits många år tillbaka, där varje information redovisas från varje givet tillfälle. Upplysningarna skiljer sig alltså väldigt mycket åt, på grund av att jag hade över 40 stycken olika krediter och var skuldsatt till så många olika långivare. Ena dagen var jag skyldig långivare A en given summa, och nästa dag var jag skyldig långivare B en given summa - men det var oftast samma pengar som bara snurrade runt mellan långivarna.</p><p></p><p>Allt redovisas alltså den dagen kreditupplysningarna togs, alltså för varje givet tillfälle. Bland annat så framgår hur många olika krediter jag har haft, hur stora skulderna har varit mellan åren, månaderna och dagarna, vilket kreditpoäng jag haft, eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden, antal betalningsanmärkningar och vilka datum de fastställdes, hur stora summan av betalningsanmärkningarna var månad för månad, antal nya förelägganden till Kronofogden, underskott av kapital, årsinkomst och framför allt så framgår varenda kreditupplysning med datum och lånebolag - jösses vad många upplysningarna är!</p><p></p><p>Jag tycker att det är väldigt motiverande att idag kunna logga in i appen och med egna ögon se den positiva utvecklingen. Från ett 20-tal nya kreditupplysningar varje månad, ner till noll sedan senhösten 2014. Jag ser också hur skulderna minskat till varje kreditgivare. Det känns skönt att få det svart på vitt.</p><p></p><p>Med Kivra kan du dock inte se aktuell status om du inte gör en ny kreditupplysning, vilket ju är onödigt att göra. Men du kan se din historik väldigt smidigt och därmed även inse vilket helvete man har levt. Första året utan nya lån var det i alla fall skönt för mig att kunna beta av gamla UC-förfrågningar månad för månad eftersom jag ju inte tog några nya upplysningar. På det sättet kan man få fram rätt bra statistik ändå.</p><p></p><p>Jag utvecklade någon märklig version av post-fobi. Fick ont i magen av att bara se den gula postbilen när jag var ute och körde bil, hehe. Än värre var det att behöva öppna all post, det kunde enkelt vara 100 brev i månaden. Hjärtat stannade varje gång det var nya brev från Kronofogden eller aggressiva inkassobolag som hotade med felaktigt trams.</p><p></p><p>Det lönar sig alltid att kontakta varje långivare för att försöka förhandla. Det viktiga är inte hur du uttrycker dig i förhandlingen - det enda som är viktigt är att du tar steget och helt enkelt redovisar din situation och frågar om det finns chans till någon form av uppgörelse som kommer att gynna båda parter. Men den vanliga löneutmätningen består och det är hela grunden. Vill någon kreditgivare förhandla genom fryst ränta eller att helt enkelt skriva av en del av kapitalskulden, genom att du betalar in en viss del av ursprungsskulden så minskar ju den totala skuldbördan som Kronofogden idag fördelar mellan alla kreditgivare. Så att ha förbannat många kreditgivare kan faktiskt vara något positivt i ditt fall. Då ökar deras vilja att försöka få tillbaka sina pengar lite fortare, även om de inte får tillbaka allt.</p><p></p><p>Säg att det är en förfallen kapitalskuld på 5.000 kronor, exklusive alla tillkomna räntor. Om du idag kan återbetala 3.000 kr på stört så kan det accepteras och hela fordran kan avskrivas. Då får ju kreditgivaren tillbaka 3000 kronor på direkten, istället för att behöva vänta kanske 10-15 år med några 20-lappar varje månad - samt att osäkerheten av att den som löneutmäts ju kan bli arbetslös vilket skulle resultera i en fordran utan täckning för kreditgivaren.</p><p></p><p>Det är värt att kontakta varenda kreditgivare. De allra flesta är tillmötesgående när de inser att chansen att eventuellt få tillbaka sitt utlånande kapitalbelopp ligger många år framåt i tiden genom löneutmätningen. Och med denna osäkerhet vill kreditgivaren hellre ha en så stor del som möjligt här och nu. För mig blev det lite av en sport att börja förhandla med de alla. Det höll mig sysselsatt när avsaknaden av att intensivt behöva jaga nya lån satte sina spår. Låter ju lite sjukt, men det var samtidigt väldigt skönt att få tillbaka kontrollen på det sättet. Jag hade och har stenkoll på alla summor nu. Det är befriande.</p><p></p><p>Förhandla om du orkar och känner för det. Det viktigaste är att du känner lugnet. Och det lugnet har du ju redan tack vare pågående löneutmätning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lampa, post: 52597, member: 3342"] Jag använder appen Kivra. Appen ersätter pappersbrev med kreditupplysningar och annan myndighetspost. Jag har över 300 gamla kreditupplysningar där, från bland annat UC och Creditsafe med flera. Där kan jag datum för datum följa varje upplysning som tagits många år tillbaka, där varje information redovisas från varje givet tillfälle. Upplysningarna skiljer sig alltså väldigt mycket åt, på grund av att jag hade över 40 stycken olika krediter och var skuldsatt till så många olika långivare. Ena dagen var jag skyldig långivare A en given summa, och nästa dag var jag skyldig långivare B en given summa - men det var oftast samma pengar som bara snurrade runt mellan långivarna. Allt redovisas alltså den dagen kreditupplysningarna togs, alltså för varje givet tillfälle. Bland annat så framgår hur många olika krediter jag har haft, hur stora skulderna har varit mellan åren, månaderna och dagarna, vilket kreditpoäng jag haft, eventuellt skuldsaldo hos Kronofogden, antal betalningsanmärkningar och vilka datum de fastställdes, hur stora summan av betalningsanmärkningarna var månad för månad, antal nya förelägganden till Kronofogden, underskott av kapital, årsinkomst och framför allt så framgår varenda kreditupplysning med datum och lånebolag - jösses vad många upplysningarna är! Jag tycker att det är väldigt motiverande att idag kunna logga in i appen och med egna ögon se den positiva utvecklingen. Från ett 20-tal nya kreditupplysningar varje månad, ner till noll sedan senhösten 2014. Jag ser också hur skulderna minskat till varje kreditgivare. Det känns skönt att få det svart på vitt. Med Kivra kan du dock inte se aktuell status om du inte gör en ny kreditupplysning, vilket ju är onödigt att göra. Men du kan se din historik väldigt smidigt och därmed även inse vilket helvete man har levt. Första året utan nya lån var det i alla fall skönt för mig att kunna beta av gamla UC-förfrågningar månad för månad eftersom jag ju inte tog några nya upplysningar. På det sättet kan man få fram rätt bra statistik ändå. Jag utvecklade någon märklig version av post-fobi. Fick ont i magen av att bara se den gula postbilen när jag var ute och körde bil, hehe. Än värre var det att behöva öppna all post, det kunde enkelt vara 100 brev i månaden. Hjärtat stannade varje gång det var nya brev från Kronofogden eller aggressiva inkassobolag som hotade med felaktigt trams. Det lönar sig alltid att kontakta varje långivare för att försöka förhandla. Det viktiga är inte hur du uttrycker dig i förhandlingen - det enda som är viktigt är att du tar steget och helt enkelt redovisar din situation och frågar om det finns chans till någon form av uppgörelse som kommer att gynna båda parter. Men den vanliga löneutmätningen består och det är hela grunden. Vill någon kreditgivare förhandla genom fryst ränta eller att helt enkelt skriva av en del av kapitalskulden, genom att du betalar in en viss del av ursprungsskulden så minskar ju den totala skuldbördan som Kronofogden idag fördelar mellan alla kreditgivare. Så att ha förbannat många kreditgivare kan faktiskt vara något positivt i ditt fall. Då ökar deras vilja att försöka få tillbaka sina pengar lite fortare, även om de inte får tillbaka allt. Säg att det är en förfallen kapitalskuld på 5.000 kronor, exklusive alla tillkomna räntor. Om du idag kan återbetala 3.000 kr på stört så kan det accepteras och hela fordran kan avskrivas. Då får ju kreditgivaren tillbaka 3000 kronor på direkten, istället för att behöva vänta kanske 10-15 år med några 20-lappar varje månad - samt att osäkerheten av att den som löneutmäts ju kan bli arbetslös vilket skulle resultera i en fordran utan täckning för kreditgivaren. Det är värt att kontakta varenda kreditgivare. De allra flesta är tillmötesgående när de inser att chansen att eventuellt få tillbaka sitt utlånande kapitalbelopp ligger många år framåt i tiden genom löneutmätningen. Och med denna osäkerhet vill kreditgivaren hellre ha en så stor del som möjligt här och nu. För mig blev det lite av en sport att börja förhandla med de alla. Det höll mig sysselsatt när avsaknaden av att intensivt behöva jaga nya lån satte sina spår. Låter ju lite sjukt, men det var samtidigt väldigt skönt att få tillbaka kontrollen på det sättet. Jag hade och har stenkoll på alla summor nu. Det är befriande. Förhandla om du orkar och känner för det. Det viktigaste är att du känner lugnet. Och det lugnet har du ju redan tack vare pågående löneutmätning. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Vi är starka av vår erfarenhet!
Topp