Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Vet inte riktigt vad jag ska göra
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="nowayback" data-source="post: 403797" data-attributes="member: 7859"><p>Avgångsvederlag och slutlön kom upp till 150 000 kronor efter skatt och drogs direkt av KFM. Eftersom den totala inkomsten för 2024 redan var hög, kontaktade jag Skatteverket för att diskutera situationen. </p><p>Den gamla lönen, avgångsvederlaget och den nya lönen ledde till att den totala inkomsten för året nästan fördubblades jämfört med föregående år.</p><p>Handläggaren på Skatteverket rekommenderade en jämkning och en högre skattesats på 44% för att undvika en massiv restskatt år 2025, som skulle kunna uppgå till cirka 80-85 000 kronor.</p><p>Skatteverket skickade beräkningen och beslutet den 16 februari. </p><p>Jag informerade arbetsgivaren den 19 februari så att den högre skatten skulle börja dras från lönen i mars (en månad fördröjd på grund av att löneberäkningen redan hade skett).</p><p>Jag skickade in en redogörelse med Skatteverkets beslut om skattejämkning, inklusive deras beräkning, den 21 februari, inom den angivna svarstiden tillsammans med alla övriga kompletterande underlag som de begärde för inkomstredovisningen.</p><p>Det tog flera dagar av diskussioner med handläggaren för att få godkänt för en kostnad på 200 kronor för kontaktlinser i stället för glasögon. </p><p>En av hens kollegor tog sedan över ärendet och godkände kostnaden, med tanke på den livslånga synnedsättningen som inte förväntades ha förbättrats sedan redogörelsen i juni. </p><p>Det tog alltså fyra dagar för att få igenom 200 kronor.</p><p></p><p>Igår, den 4 mars, kom det nya beslutet om löneutmätning, där allting baserades på ett schablonbelopp för skatt på 30%. </p><p>När jag ringde handläggaren sa hen att det var helt och hållet upp till KFM att godkänna den beslutate jämkningen. </p><p>Enligt UB kapitel 7 §15 står det dock inte så. </p><p>Skatteverket säger att jämkningsbeslut, åt båda hållen, har företräde vid utmätning av lön.</p><p>KFM:s handbok om utmätning säger också att Skatteverkets beslut har företräde i utmätning. </p><p>Skatteverkets handläggare säger att beslutat jämkning har företräde före utmätning av lön.</p><p></p><p>KFM’s handläggare sa även att borgenärer skulle gå förlust om hen godtog jämkningen. </p><p>Jämfört med den tidigare utmätningen skulle alla åtta borgenärer gå back med totalt 343 kronor i månadsbelopp under 2024 (men fick 151k extra).</p><p>Det finns inget som säger att det är rimligt att KFM har rätt att direkt orsaka nya skulder, i detta fall skatteskulder. </p><p>Men KFM har rätt att neka ny ansökan till skuldsanering om jag drar på mig nya skulder, även om jag aktivt hindras från att undvika dessa skulder?</p><p></p><p>Jag har lämnat in överklagande av beslutet och begärt inhibering med alla underlag till KFM. </p><p>Det är nu upp till tingsrätten att lösa situationen.</p><p></p><p></p><p>Så himla trött på det hela.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="nowayback, post: 403797, member: 7859"] Avgångsvederlag och slutlön kom upp till 150 000 kronor efter skatt och drogs direkt av KFM. Eftersom den totala inkomsten för 2024 redan var hög, kontaktade jag Skatteverket för att diskutera situationen. Den gamla lönen, avgångsvederlaget och den nya lönen ledde till att den totala inkomsten för året nästan fördubblades jämfört med föregående år. Handläggaren på Skatteverket rekommenderade en jämkning och en högre skattesats på 44% för att undvika en massiv restskatt år 2025, som skulle kunna uppgå till cirka 80-85 000 kronor. Skatteverket skickade beräkningen och beslutet den 16 februari. Jag informerade arbetsgivaren den 19 februari så att den högre skatten skulle börja dras från lönen i mars (en månad fördröjd på grund av att löneberäkningen redan hade skett). Jag skickade in en redogörelse med Skatteverkets beslut om skattejämkning, inklusive deras beräkning, den 21 februari, inom den angivna svarstiden tillsammans med alla övriga kompletterande underlag som de begärde för inkomstredovisningen. Det tog flera dagar av diskussioner med handläggaren för att få godkänt för en kostnad på 200 kronor för kontaktlinser i stället för glasögon. En av hens kollegor tog sedan över ärendet och godkände kostnaden, med tanke på den livslånga synnedsättningen som inte förväntades ha förbättrats sedan redogörelsen i juni. Det tog alltså fyra dagar för att få igenom 200 kronor. Igår, den 4 mars, kom det nya beslutet om löneutmätning, där allting baserades på ett schablonbelopp för skatt på 30%. När jag ringde handläggaren sa hen att det var helt och hållet upp till KFM att godkänna den beslutate jämkningen. Enligt UB kapitel 7 §15 står det dock inte så. Skatteverket säger att jämkningsbeslut, åt båda hållen, har företräde vid utmätning av lön. KFM:s handbok om utmätning säger också att Skatteverkets beslut har företräde i utmätning. Skatteverkets handläggare säger att beslutat jämkning har företräde före utmätning av lön. KFM’s handläggare sa även att borgenärer skulle gå förlust om hen godtog jämkningen. Jämfört med den tidigare utmätningen skulle alla åtta borgenärer gå back med totalt 343 kronor i månadsbelopp under 2024 (men fick 151k extra). Det finns inget som säger att det är rimligt att KFM har rätt att direkt orsaka nya skulder, i detta fall skatteskulder. Men KFM har rätt att neka ny ansökan till skuldsanering om jag drar på mig nya skulder, även om jag aktivt hindras från att undvika dessa skulder? Jag har lämnat in överklagande av beslutet och begärt inhibering med alla underlag till KFM. Det är nu upp till tingsrätten att lösa situationen. Så himla trött på det hela. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Vet inte riktigt vad jag ska göra
Topp