- Meddelanden
- 4 157
- Mottagna reaktioner
- 4 061
- Poäng
- 2 617
Du har inget val om du ska ta med skulden eller inte. Den ingår i din skuldsanering. Destå tidigare du berättar det för handläggaren destå bättre. Du får säga att det var ett ärligt misstag där du trodde att din släkting tog över skulden helt och att den inte skulle vara med. Men att du nu har förstått att den ska ingå. Jag skulle maila in till handläggaren så snart som möjligt att du har en skuld som du missat att ta med i ansökan. KFM får reda på den oavsett för den rapporteras in efter kungörelse i POITVad händer om jag inte tar med skulden ändå? Jag menar, utan att ha rådfrågat här så hade jag antagit att det inte är jag som är huvudsökande och därmed hade jag inte tagit med den. Är det på något sätt dåligt för mig att inte ta med det? Jag förstår att borgenären lär ändå höra av sig till KF till slut efter inledande, men är det till min nackdel att jag inte anger och att KF själva får reda på denna skuld? Eller är det bättre att säga som det är från början? Tänker då på totalbedömningen.
Vill bara få denna chans för att kunna gå vidare med livet, i och med att tingsrätten var på min sida så har jag fått upp hoppet. Vill liksom inte förstöra det
Ber om ursäkt på förhand för att jag inte riktigt förstår, men månatliga betalningarna sker som vanligt bara att jag med min skuldsanering betalar ner kapitalskulden? Jag förstår det då som att jag måste betala på en skuld mer än vad jag hade gjort om jag inte haft skuldsanering. Stämmer det?![]()
Du betalar endast till skuldsaneringen det belopp som du har i inledande och sen i beslut om du blir beviljad. Ditt månadsbelopp du ska betala till skuldsaneringen är samma oavsett om skulden är med eller inte.
Du betalar inte till någon annan skuld på något annat sätt.
För dig kostar det exakt samma oavsett om skulden är med i betalplan eller inte.