Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad kan man göra under tiden man återbetalar?

Hej!
Jag har under nästan hela min skuldsatta tid bollat smålån fram och tillbaka och fått ihop månad för månad genom att trixa och trolla.
Nu har jag betalat av allt smått och kvar är bara de stora banklånen. Mina inkomster och utgifter går ungefär jämnt upp, så vad gör man nu?
Ska man bara sätta på autopiloten i 10 år eller vad gör man under tiden? Lönar det sig i dessa tider att kriga för att få ner räntorna eller nekar alla?
Jag har inga möjligheter till extrajobb för att betala snabbare, jobbar redan alldeles för mycket.
Så här ser det ut idag:

LångivareBeloppÅterstårRäntaMånadskostnad
Marginalen350 000,00 kr266 780,00 kr8,36%3 760,00 kr
DNB284 000,00 kr274 950,00 kr7,70%3 023,00 kr
MedMera 1150 000,00 kr124 665,00 kr7,85%1 624,00 kr
MedMera 2179 000,00 kr158 177,00 kr7,85%1 939,00 kr
Ikano350 000,00 kr323 119,00 kr8,69%5 201,00 kr
Remember382 734,00 kr370 678,00 kr9,55%4 591,00 kr
SEB250 000,00 kr230 000,00 kr6,20%3 000,00 kr
Fairlo100 000,00 kr98 646,00 kr18,00%1 778,00 kr
Slantar20 000,00 kr17 724,00 kr28,00%1 067,00 kr

Månadskostnad på lånen är nästan 23 000 kr, och har en hyra på 6000 kr, bredband och lite annat så säg löst räknat utgifter på 30 000/mån.
Får ut ca 35 efter skatt, sen går en tusenlapp till mat, en tusenlapp till bensin och en femhundring kanske till övrigt, så ligger med ett överskott på runt 2000 kr/månad. Har sparat upp en buffert på 15,000 kr ifall något händer och jag behöver pengar.
Jag blir bara lite rådlös över vad nästa steg är, nu när jag inte behöver hålla på med smålånen längre. Ska jag lägga mina surt förvärvade 2000 kr i överskott och betala av på högst ränta först?

Inkomst i år blir nånstans runt 730k, nästa år blir det högre. Kan inte jämka mer i år då jag fick ut hela min semesterersättning och där jämkade dem även på engångssumman så jag misstänker att jag kommer åka på restskatt nästa år.
3,0 i UC-betyg och 6 ff där den sista är tagen i mars i år. Ska jag sitta still ett par månader, söka samlingslån och använda eventuella erbjudanden för att snacka ner räntorna på mina lån med?

Först och främst, jäkligt bra jobbat! Även om du är skuldsatt så verkar du ha full kontroll. Det är enormt viktigt och det ska du ha eloge för :)

Enligt min mening är en god idé att sätta upp små mål. Ett sådant mål skulle inledningsvis kanske kunna vara att släcka slantarlånet? Ta lite från din buffert varje månad och börja beta av den jäkeln. När den är borta så har du inte bara en kredit mindre utan också 1067 kr mer varje månad att röra sig på, som du kan använda för nästa delmål.
Kämpa på! :)

Bra jobbat!
Förutom slantar och fairlo har du faktiskt bra räntor sett till dagens läge, tro det eller ej.
Kanske öka återbetalningstiden till max på samtliga lån och lägga dom extrapengarna på slantar, sen fairlo osv.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är du på det berömda håret hur mycket du kan klara av att betala,

I dessa tider när Riksbanken höjer räntan och därmed bolagen ovan följer efter, har du någon plan om aktörerna ovan höjer räntan ytterligare 1-2%?

Tänker främst på Remember, IKANO och Marginalen kanske där 2% höjning hade påverkat dig med nästan 2.000 kronor mer i månaden.

Bra att du håller koll!

Hejar på dig.

Jag är i typ samma sits. 1 miljon i blanco. Runt 20k bara i skuld kostnad varje månad. Levt på håret men nu börjar det se ljusare ut.

Du måste ställa in dig på att du måste prioritera, slita och göra uppoffringar.

Jag har gjort 3 saker.

1. Fixat ett extra jobb. Mer ett andra heltidsjobb. Så jag får ut 2 fulla löner.
Det är jobbigt och ibland vill man skita it men utan 2a jobbet hade man gått under.

2. Sålt tekniska prylar. Helt otroligt hur mycket tid man får över när det inte är någon TV hemma som tar ens tid. Försöker sälja gaming laptop 20k och bil som är värd runt 50k oxo nu har jag bestämt mig. Klarar mig utan dator och redan fixat en liten Golf för 10k.

3. Inte köpa grejer. Jag har inte köpt ett tuggummi paket på 6 månader. Tyvärr. Behöver varje krona.

Sedan får du se till att inte gräva skuldberget djupare. Ta inga mer jävla lån under några som helst omständigheter.

Du får ställa in dig mentalt på några tuffa år men du går om man ger allt....

Följer denna tråd.. är lite i samma läge! Har ca 620 000 i blanco kvar, fördelat på två lån som inte går att göra ngt åt räntemässigt. Kan inte jobba extra heller. Om jag (och barnen) lever snålt kan lånen vara borta om kanske fem år, men det är ganska lång tid ändå.

Jobbigt läge med de skulderna.

Kanske en första målsättning är att få ner den totala månadskostnaden så att du får lite mer utrymme varje månad. Förlänga återbetalningstider på de lån som det är möjligt?

Dina två lån med minst balans som har högst ränta kanske kan vara delmål att betala av helt med snöbollsmetoden. Det gör ju också att din månadskostnad kommer sjunka övertid.

Kan du visualisera dina lån som en investering? D.v.s att de kommer ge avkastning så kanske det blir lättare att låta det ligga över en längre tid? Själv har jag detta tankesätt kring mina lån som jag betalar av.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är du på det berömda håret hur mycket du kan klara av att betala,

I dessa tider när Riksbanken höjer räntan och därmed bolagen ovan följer efter, har du någon plan om aktörerna ovan höjer räntan ytterligare 1-2%?

Tänker främst på Remember, IKANO och Marginalen kanske där 2% höjning hade påverkat dig med nästan 2.000 kronor mer i månaden.

Bra att du håller koll!

Hejar på dig.

Tack för pepp! Ja, det är inte mycket marginaler på min sida, men jag har en sambo som efter allt är betalt har ca 25,000 kvar varje månad, så som hushåll går det ingen nöd på oss, och om jag saknar nån tusenlapp så kan hon gå in och hjälpa till men huvudupplägget är att jag ska lösa mina egna problem och det ska drabba henne så lite som möjligt.
2023 kommer jag taxera nästan 920,000 kr, och det är bra för nästa år när inkomsten uppdateras kommer jag antagligen ha bra förutsättningar för att förhandla mina lån, och då kommer jag även vara nere på 0 ff, så funderar på om jag skulle ta och snacka runt med några storbanker och höra om man kan göra nåt upplägg där man flyttar allt, skaffar gemensamt konto med sambon, kort sagt säljer ut mig totalt i utbyte mot att få det mesta samlat i ett lån med rak amortering.
Marginalen t.ex har jag betalat på så länge nu så där har jag betalat en merpart av räntan redan, det hade bara varit dåligt att samla in under ett nytt lån.
Nackdelen med min höga taxerade inkomst i år är att jag kommer få ca 40,000 i kvarskatt nästa år. Jag tycker mig minnas att jag läst att man bara får ha 30,000 i underskott på skattekontot i februari nån gång för att slippa straffavgifter va?

Denna månad betalade jag in 5000 extra till Slantar, det kändes bra!

Jag skulle försöka utöka återbetalningstiden på DNB och SEB och kanske få loss en tusenlapp extra varje månad där. Ta det och jobba bort Slantar.
När den är klar gå hårt på Fairlo.
Kanske även ta ett snack med SEB om att utöka det lite utan att de höjer räntan för det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp