Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad kan man göra åt långivare som hotar med KFM?

Vad kan man göra åt långivare som hotar med KFM även om ärendet inte skickas dit? Jag tänker i första hand på Daypay och Onea som många drabbats av. Daypay har jag ingen personlig erfarenhet av men däremot Onea som är totalt omedegörliga om man bara ber om uppskov någon eller några dagar. Mig skrämde Onea ordentligt så jag fick låna pengar för att betala dem. Hur gör ni andra och vad kan man göra åt dessa långivare, det finns säkert flera i branschen som bär sig lika illa åt. Vilken myndighet kan man vända sig till och kan de göra något?

Varför är du rädd för att en långivare skall skicka till KFM? När du fått dessa hot är du körd som långivare ändå iallafall hos dem. En tur till fogden ger ingen anmärkning. Från det att dem skickar den till fogden har du ca 2 månader på dig innan den landar i tinget och du ha då oftast 1 månad till på dig att betala.

DU FÅR INGEN ANMÄRKNING!

Många här nojjar upp sig i onödan.

Här pratar vi om oseriösa långivare som kör med urkundsförförfalskning och säger att ärendet gått till KFM utan att det har gjort det. Vi pratar om långivare som inte beviljar avbetalningsplaner även om deras villkor eller FAQ ger sken av att man kan begära det utan de skickar direkt till KFM istället. Vi pratar om långivare som telefontrakasserar och mejltrakasserar långivare med flera olika avsändare och som då kräver att man ska redovisa sin ekonomi. Vi pratar alltså om värsta sortens långivare om jag uttrycker mig snällt det är dessa jag menar varför ska de hota varför inte föra en saklig diskussion för att komma fram till det bästa för båda parter.

Varför är du rädd för att en långivare skall skicka till KFM? När du fått dessa hot är du körd som långivare ändå iallafall hos dem. En tur till fogden ger ingen anmärkning. Från det att dem skickar den till fogden har du ca 2 månader på dig innan den landar i tinget och du ha då oftast 1 månad till på dig att betala.

DU FÅR INGEN ANMÄRKNING!

Många här nojjar upp sig i onödan.
Man får ett betalningsföreläggande när det går till fogden. Dessa FÅR inte ingå i kreditupplysningar, däremot kan en kreditgivare ändå bara ringa in och fråga om det finns något betalningsföreläggande på en person. Nu är det kanske inte många som ringer och kollar detta, men det finns de som gör det, och nekar lån om det finns betalningsföreläggande.

Man får ett betalningsföreläggande när det går till fogden. Dessa FÅR inte ingå i kreditupplysningar, däremot kan en kreditgivare ändå bara ringa in och fråga om det finns något betalningsföreläggande på en person. Nu är det kanske inte många som ringer och kollar detta, men det finns de som gör det, och nekar lån om det finns betalningsföreläggande.

pellegj vad tycker du man ska göra åt dessa långivare?

pellegj vad tycker du man ska göra åt dessa långivare?
Är det som i en annan tråd där DayPay skickat ett brev som antyder att det är ett betalningsföreläggande från KFM, så tycker jag att man ska uppmärksamma KFM på det genom att skicka ett bestridande till KFM med en kopia på brevet. Detta kan röra sig om urkundsförfalskning, vilket är straffbart enligt brottsbalken med upp till fängelse i 2 år om det är tillräckligt grovt.

Vad gäller hot om att det ska skickas till KFM kan jag tyvärr inte riktigt svara på då jag inte sett hur breven ser ut. De får ju trots allt upplysa om att ett ärende kan komma att skickas till KFM, det beror nog mycket på formuleringen skulle jag tro.

Annars så är det ju att låta dem självdö genom att uppmana folk att inte låna hos dem, vilket jag visserligen tyvärr tror kan bli mycket svårt då en del av oss i vissa lägen kanske inte har något att välja på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp