Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer om jag inte kan betala hela skulden hos Kronofogden?

Hej!
jag har ansökt om skuldsanering men betalar fortfarande så mycket jag kan på mina skulder.

Nu har 5 av skulderna gått till kronofogden och 4 av skulderna har jag pratat med och de drar tillbaka från kronofogden och avbetalningsplan är upprättad.

Den 5:e skulden får jag ingen avbetalning på utan de vill ha full betalning för att dra tillbaka skulden. Jag kan inte betala hela skulden så jag undrar vad händer då?
Kan jag göra en avbetalningplan på skulden med kronofogden?
Eller kommer det nu automatiskt bli en löneutmätning?

Du kan inte göra någon avbet.plan till Kfm så det blir löneutmätning så småningom om du inte hunnit få inledande sanering innan.

Avbetalningsplan blir det inte, men utmätning av egendom eller löneutmätning är möjligt.

Tack för svar. Hur lång tid tar det innan löneutmätning sätter igång? Om jag tex betalar hela skulden innan löneutmätningen hinner starta? Känns ju hopplöst att fortsätta betala på det andra i vilket fall som helst :(

Tack för svar. Hur lång tid tar det innan löneutmätning sätter igång? Om jag tex betalar hela skulden innan löneutmätningen hinner starta? Känns ju hopplöst att fortsätta betala på det andra i vilket fall som helst :(
Det beror på hur länge du förhalar det, svara inte på delgivningar direkt, vänta in påminnelse och ytterligare nån vecka efter påminnelse innan du skriver på. Du kan vinna mycket tid på att förhala, men jag förstår inte varför du ens betalar någonting när du sökt sanering!? Släpp allt och invänta inledande!

Det beror på hur länge du förhalar det, svara inte på delgivningar direkt, vänta in påminnelse och ytterligare nån vecka efter påminnelse innan du skriver på. Du kan vinna mycket tid på att förhala, men jag förstår inte varför du ens betalar någonting när du sökt sanering!? Släpp allt och invänta inledande!
Har skrivit under delgivningen så har tills på onsdag att agera… jag betalar för att visa att jag gjort allt för att försöka betala på mina skulder. Tror det väger tungt när de ska avgöra om jag får sanering eller inte. Känns dumt att stoppa undan pengar för de kommer ju undra vad jag gjort med alla pengar eller tänker jag fel?

Har skrivit under delgivningen så har tills på onsdag att agera… jag betalar för att visa att jag gjort allt för att försöka betala på mina skulder. Tror det väger tungt när de ska avgöra om jag får sanering eller inte. Känns dumt att stoppa undan pengar för de kommer ju undra vad jag gjort med alla pengar eller tänker jag fel?
Det kan lika gärna tala emot, sett det hända flera gånger, om du betalar för mycket eller verkar ha en stabil ekonomi kan Kronofogden bedöma att du inte uppfyller kravet på “varaktig oförmåga att betala på dina skulder”.

Men det handlar inte om att enstaka betalningar direkt gör att skuldsanering nekas utan om helhetsbilden.

Gissar ett par månader

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp