Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

VAD GÄLLER?! Frågor angående löneutmätning

Hej!
Jag är (tyvärr) ny i det här livet med löneutmätning. Har försökt leta svar på de frågor jag har men inte lyckats.

1) Vad händer om jag tar ut ledighet från mitt jobb utan lön? Dvs inte semester utan enbart ledigt enstaka dagar utan lön. Jag har inga semesterdagar kvar för 2025 och behöver vara ledig två dagar för att gå på en begravning. Får jag ändå behålla samma belopp då vid nästa löneutbetalning efter att utmätningen är gjord trots att min totala lön den månaden då blir lägre?

2) Om jag byter jobb och inte meddelar min nya arbetsgivare att jag har utmätning eller ändrar uppgifter hos LF : Kommer jag kunna få typ 1 full lön då eller får KF alltid per automatik info?

3) Om jag skaffar ett extrajobb utöver min heltidstjänst någon helt annan stans : Kommer jag då få behålla allt det som extrajobbet genererar i inkomst eller utmäter dom den också?

Du får aldrig ut mindre än ditt förbehållsbelopp (såvida inte lönen understiger det såklart)

Men angående punkt 1, de flesta kollektiv reglerar att man får ledigt med betalt vid begravningar. Vet ju såklart inte vilket du går under, men kolla upp det vettja)

Okej tack!

Ingen som vet svar på min fråga 2 & 3?
Jag vill gärna jobba extra om det kan göra att jag får mer pengar att röra mig med men känns onödigt att slita så om det ändå utmäts direkt

Det kommer utmätas, dock inte förrän KFM gör en tillgångsundersökning och kollar dina inkomster. Görs väl en gång per 1-2 år, så ett tag kan du klara dig
Hur menar du?
De pengar jag i så fall får in via extrajobb kommer jag ju konsumera för då jag behöver mer att röra mig med varje månad.
Kommer alltså inte röra sig om så stora summor att jag har någon buffert på mitt konto utan det skulle enbart generera någon enstaka tusenlapp per månad så att jag tex kan gå till tandläkaren, hämta ut mediciner eller köpa mig ett par vinterskor

Hur menar du?
De pengar jag i så fall får in via extrajobb kommer jag ju konsumera för då jag behöver mer att röra mig med varje månad.
Kommer alltså inte röra sig om så stora summor att jag har någon buffert på mitt konto utan det skulle enbart generera någon enstaka tusenlapp per månad så att jag tex kan gå till tandläkaren, hämta ut mediciner eller köpa mig ett par vinterskor
I samband med tillgångsundersökningen gör de oftast en inkomstkontroll, då ser de hos skatteverket vilka arbetsgivare som betalar ut lön till dig. Då kommer det upptäckas att du har ett extrajobb, och den inkomsten kommer tas med i beräkningen för löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp