Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Vad betalar ni i fasta kostnader per månad?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gaston" data-source="post: 478166" data-attributes="member: 2967"><p>Intressant att se andras situation (jag tycker alltid budgettavlan är mest intressant i Lyxfällan). Också ett bra årligt tillfälle att scanna genom sina utgifter för att kunna upptäcka vart det kan skäras ner. Min blir därför mycket mer "omfattande" än vad som efterfrågades. Hoppas det inte stör flödet. </p><p></p><p>Jag låter även mer flytande/rörliga/halvt frivilliga utgifter stå kvar i en egen kategori. Kanske någon annan än jag också blir inspirerad av att få en lite mer fördjupad inblick i andras privatekonomi och kommer på någon punkt som kan tightas till i den egna budgeten.</p><p></p><p>Fasta utgifter jan 2026:</p><p></p><p>Hyra 4700 (efter höjning nu i jan)</p><p>CSN 1618</p><p>Förrådshyra (2 st) 1173</p><p>Fackavgift (inkl A-kassa+hemförsäkring) 756</p><p>Disney Plus 70</p><p>Nextory 169</p><p>Fordonsskatt 60</p><p>Bilförsäkring 120</p><p>Folksam (tilläggsförsäkring) 51</p><p>Office/Microsoft 130</p><p>Google moln 19</p><p>Nordea vardagspaketer 35</p><p>UC 50</p><p>Cvrprice 86 (databas/tjänst för comics)</p><p>Hyresgästföreningen 97</p><p></p><p>(9134)</p><p></p><p>Mer "rörliga" (ungefärliga) månadskostnader:</p><p></p><p>Bensin 700</p><p>Parkster 100</p><p>Fredagslunch ute med kollegorna 600</p><p>Treo 300 (missbruk 1)</p><p>Snus 800 (missbruk 2)</p><p>Kattmat/sand 500</p><p>Mat cirka 5000 (lågt räknat, tjejens son äter som en häst tyvärr)</p><p>Diverse Klarna/kreditkort (väldigt volatilt)</p><p></p><p>(8000)</p><p></p><p>+ </p><p></p><p>Nordea Blanco 9000</p><p></p><p>Totalt (om än lite grovt): 26134</p><p>-----</p><p></p><p>Fasta kostnader jag lyckats få bort senaste året</p><p></p><p>Parkering 500</p><p>El 500</p><p>Bredband 500</p><p></p><p>Har Spotify via tjejen/familjeabonnemang</p><p>Lika med Netflix/HBO</p><p></p><p>----</p><p>Närmaste handlingsplan för att frisera utgifter</p><p></p><p>Säg upp Disney (70)</p><p>Säg upp UC? (50)</p><p>Säg upp Hyresgästföreningen (100)</p><p>Säg upp Nextory (hoppar mellan olika ljudboks tjänster beroende på aktuella erbjudanden) (169)</p><p>Dra ner något på matkostnader (1000)</p><p>Sluta snusa (800)</p><p>Se till att typ få 0 kr på Parkster (100)</p><p>Töm och säg upp billigaste förrådet (300) kr</p><p>Fundera på om extra försäkringen behövs (60)</p><p>Stryp shopping ytterligare (Klarna/krediter)</p><p>Dra ner på Treo (100)</p><p>Överväg om facket är värt pengarna (kanske kan räcka med separat A-kassa och hemförsäkring) (500)</p><p></p><p>Min bil fick dessutom mängder av dyra punkter på besiktningen 23 December så snart körförbud. Den är tyvärr inte ekonomiskt försvarbar att laga så den ska få somna in snart. Så jag kommer behöva ett nytt "halvvrak".</p><p></p><p>Långsiktigt så sjunker månadskostnaden löpande på Nordea. Lyckas jag amortera 100 K per år där innebär det ungefär 500 mindre i månaden i ränta. Och CSN är bara 90 K kvar nu. Går långsamt nedåt, men en dag inom en (äntligen överskådlig) framtid slipper jag den ganska tunga posten. Så även om det är tight nu är det betydligt bättre än för några år sedan och jag har lite ljusare syn på framtiden.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis ligger mina "fasta" (eller snarare återkommande som de ställs upp ovan) utgifter ungefär i balans med min ordinarie lön i nuläget. Vilket ändå är väldigt skönt. </p><p></p><p>Men i den här beräkningen har jag vare sig räknat in extra inkomster (trapphusstäd, försäljning osv) eller shopping i övrigt (ibland spårar jag fortfarande, den här julen blev tex väldigt dyr - inte minst för att jag köpte mycket julklappar till mig själv också) så det är långt ifrån någon komplett bild av min ekonomi. Men ändå bra karta för mig själv att börja navigera fram förbättringar i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gaston, post: 478166, member: 2967"] Intressant att se andras situation (jag tycker alltid budgettavlan är mest intressant i Lyxfällan). Också ett bra årligt tillfälle att scanna genom sina utgifter för att kunna upptäcka vart det kan skäras ner. Min blir därför mycket mer "omfattande" än vad som efterfrågades. Hoppas det inte stör flödet. Jag låter även mer flytande/rörliga/halvt frivilliga utgifter stå kvar i en egen kategori. Kanske någon annan än jag också blir inspirerad av att få en lite mer fördjupad inblick i andras privatekonomi och kommer på någon punkt som kan tightas till i den egna budgeten. Fasta utgifter jan 2026: Hyra 4700 (efter höjning nu i jan) CSN 1618 Förrådshyra (2 st) 1173 Fackavgift (inkl A-kassa+hemförsäkring) 756 Disney Plus 70 Nextory 169 Fordonsskatt 60 Bilförsäkring 120 Folksam (tilläggsförsäkring) 51 Office/Microsoft 130 Google moln 19 Nordea vardagspaketer 35 UC 50 Cvrprice 86 (databas/tjänst för comics) Hyresgästföreningen 97 (9134) Mer "rörliga" (ungefärliga) månadskostnader: Bensin 700 Parkster 100 Fredagslunch ute med kollegorna 600 Treo 300 (missbruk 1) Snus 800 (missbruk 2) Kattmat/sand 500 Mat cirka 5000 (lågt räknat, tjejens son äter som en häst tyvärr) Diverse Klarna/kreditkort (väldigt volatilt) (8000) + Nordea Blanco 9000 Totalt (om än lite grovt): 26134 ----- Fasta kostnader jag lyckats få bort senaste året Parkering 500 El 500 Bredband 500 Har Spotify via tjejen/familjeabonnemang Lika med Netflix/HBO ---- Närmaste handlingsplan för att frisera utgifter Säg upp Disney (70) Säg upp UC? (50) Säg upp Hyresgästföreningen (100) Säg upp Nextory (hoppar mellan olika ljudboks tjänster beroende på aktuella erbjudanden) (169) Dra ner något på matkostnader (1000) Sluta snusa (800) Se till att typ få 0 kr på Parkster (100) Töm och säg upp billigaste förrådet (300) kr Fundera på om extra försäkringen behövs (60) Stryp shopping ytterligare (Klarna/krediter) Dra ner på Treo (100) Överväg om facket är värt pengarna (kanske kan räcka med separat A-kassa och hemförsäkring) (500) Min bil fick dessutom mängder av dyra punkter på besiktningen 23 December så snart körförbud. Den är tyvärr inte ekonomiskt försvarbar att laga så den ska få somna in snart. Så jag kommer behöva ett nytt "halvvrak". Långsiktigt så sjunker månadskostnaden löpande på Nordea. Lyckas jag amortera 100 K per år där innebär det ungefär 500 mindre i månaden i ränta. Och CSN är bara 90 K kvar nu. Går långsamt nedåt, men en dag inom en (äntligen överskådlig) framtid slipper jag den ganska tunga posten. Så även om det är tight nu är det betydligt bättre än för några år sedan och jag har lite ljusare syn på framtiden. Sammanfattningsvis ligger mina "fasta" (eller snarare återkommande som de ställs upp ovan) utgifter ungefär i balans med min ordinarie lön i nuläget. Vilket ändå är väldigt skönt. Men i den här beräkningen har jag vare sig räknat in extra inkomster (trapphusstäd, försäljning osv) eller shopping i övrigt (ibland spårar jag fortfarande, den här julen blev tex väldigt dyr - inte minst för att jag köpte mycket julklappar till mig själv också) så det är långt ifrån någon komplett bild av min ekonomi. Men ändå bra karta för mig själv att börja navigera fram förbättringar i. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Vad betalar ni i fasta kostnader per månad?
Topp