Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad är ett ”normalt” upplägg för ett billån?

För någon som aldrig haft ett billån, hur lägger man upp ett ”bra” billån?

Vi säger att bilen ligger på 300k

20% insats (60k) sedan extramortering på 50k när vi sålt av nuvarande bil.

vi säger att vi vill byta bil om 4-5 år

Är restvärde på 100k bra? (svårt att se att bilen tappar mer än 100k.)

Då borde ju lånet ”endast” vara på ca 90k + ränta?

Känns som den månadskostnaden borde vara rätt rimligt?

Arroganta svar undanbedes.

Ja det låter rimligt, men det beror som sagt på marknaden av den typen av bil och skick osv som du vet.

För någon som aldrig haft ett billån, hur lägger man upp ett ”bra” billån?

Vi säger att bilen ligger på 300k

20% insats (60k) sedan extramortering på 50k när vi sålt av nuvarande bil.

vi säger att vi vill byta bil om 4-5 år

Är restvärde på 100k bra? (svårt att se att bilen tappar mer än 100k.)

Då borde ju lånet ”endast” vara på ca 90k + ränta?

Känns som den månadskostnaden borde vara rätt rimligt?

Arroganta svar undanbedes.

Ditt billån läggs upp på hela summan oavsett restvärde minus din kontantinsats. Det enda som sker är att om du tex har 50% restvärde efter 3 år så får du omfinansiera/sälja/köpa loss bilen för 50% av ursprungspriset.

Månadskostnaden blir dock lägre med restvärde.

Så frågan man ska ställa sig är, vad är min bil värd om 3 år (om man nu lägger upp det på 3år med restvärde) och säkerställa att värdet är högre än restvärdet. I ditt fall har du en bil för 300k. Är den värd mer än 150k om 3 år? Kanske, men det finns ju också en risk att den är värd mindre.

Ja det låter rimligt, men det beror som sagt på marknaden av den typen av bil och skick osv som du vet.
Ja man har varit med i bilmarknaden en stund, det är ingen ny-ny bil och rätt få mil samtidigt som den är av ”etablerat märke” borde absolut inte understiga 150tkr efter 4 år.

Ditt billån läggs upp på hela summan oavsett restvärde minus din kontantinsats. Det enda som sker är att om du tex har 50% restvärde efter 3 år så får du omfinansiera/sälja/köpa loss bilen för 50% av ursprungspriset.

Månadskostnaden blir dock lägre med restvärde.

Så frågan man ska ställa sig är, vad är min bil värd om 3 år (om man nu lägger upp det på 3år med restvärde) och säkerställa att värdet är högre än restvärdet. I ditt fall har du en bil för 300k. Är den värd mer än 150k om 3 år? Kanske, men det finns ju också en risk att den är värd mindre.
Jo men precis, bra utläggning.

tanken är som sagt att köpa för ca 300k

in med 20% kontantinsatsen, sedan ytterliggare 50tkr när vi sålt av nuvarande bil.

restskuld på 30% verkar vanligt, det blir ca 90-100k då

48 månader tycker vi känns rimligt att sedan byta bil igen (om denna håller fint värde, inte bråkar för mycket etc)

Relativt låga avgifter för servicar/slitagedelar.

bilen ”borde” absolut inte tappa 66% värde på 4 år, då har det blivit något galet..

Jo men precis, bra utläggning.

tanken är som sagt att köpa för ca 300k

in med 20% kontantinsatsen, sedan ytterliggare 50tkr när vi sålt av nuvarande bil.

restskuld på 30% verkar vanligt, det blir ca 90-100k då

48 månader tycker vi känns rimligt att sedan byta bil igen (om denna håller fint värde, inte bråkar för mycket etc)

Relativt låga avgifter för servicar/slitagedelar.

bilen ”borde” absolut inte tappa 66% värde på 4 år, då har det blivit något galet..

Låter som en sund inställning.

Nu låter jag säkert lite snusförnuftig... men ha en bra och heltäckande försäkring till en såpass dyr bil.
Har själv en tilläggsförsäkring som gjorde att jag slapp självrisken på 7,500kr när körde på ett rådjur förra veckan.
lycka till.

Nu låter jag säkert lite snusförnuftig... men ha en bra och heltäckande försäkring till en såpass dyr bil.
Har själv en tilläggsförsäkring som gjorde att jag slapp självrisken på 7,500kr när körde på ett rådjur förra veckan.
lycka till.
Självfallet redan kollat försäkringar, vi är unga och då får man betala 1200kr/månad för helförsäkring vilket vi tycker är värt.

Tack för tipset hur som!

Nu har vi hittat en perfekt bil för oss! Säljes dock av privatperson och nu har jag fått blipp.se tipsat till mig.

Har ni hört/testat blipp?
Är de lätta att ha o göra med?
vad för kreditupplysning tar de?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp