Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är en bra lön?

En fundering, vad anses egentligen vara en bra lön enligt er?

För mig har det varierat beroende på livssituation med familj och skulder. När man jämför så känns det inte lika bra och det känns som om min lön ligger för lågt på 33 000 kr innan skatt (bor inte i storstad..)

Dela gärna era tankar! Vad behöver ni tjäna för att ha det bra?

50.000 i månaden. Oavsett singel eller med familj.

Som singel back in the days gick man ut oftare osv. Nu kostar barn och allt annat.

Har inte legat under 50.000 många månader.

Sen om man har familj måste man ha två inkomster i hushållet annars är det nattsvart.

En fundering, vad anses egentligen vara en bra lön enligt er?

För mig har det varierat beroende på livssituation med familj och skulder. När man jämför så känns det inte lika bra och det känns som om min lön ligger för lågt på 33 000 kr innan skatt (bor inte i storstad..)

Dela gärna era tankar! Vad behöver ni tjäna för att ha det bra?
Jag måste jobba över varje månad, snittar 200-220h varje månad och då får jag ut en lön så jag precis går runt. Ungefär 40-45k ( brutto ). En bra lön idag är nog runt 40-50k skulle jag säga.

65k+. Men det är för att jag och familjen gillar att resa och unna oss utan att behöva vrida och vända på varenda krona.

Som arbetare? 40k+
Som tjänsteman så en bit över 50 iaf så man får extra tjp-avsättningar

70.000/mån tycker jag är en bra lön. Men har man låga utgifter kan det vara bra nog med 30.000.

Vad är en bra lön? Det kan ju vara det man drar in på en månad, men då kan det handla om att en person jobbar 60h i veckan och nästan stupar. Min andra hälft är ett sådant exempel, tjänar runt 50.000/månad, men är det då att tjäna bra? Eller dra in mycket?

Ett annat "räknesätt" kan vara att man jobbar rätt så lite, men tjänar mycket under de timmar man jobbar. Min bästa väninna jobbar som gymnasielärare, jobbar heltid på papper men är på arbetsplatsen ca 20h/vecka (de ska vara där 35, men det är hon inte). Hon tjänar 46.000/månad och har 12 veckors ferieledighet varje år. Det tycker jag är en riktigt bra lön, för det hon gör.

Jag har genom hela livet tjänat medellön (tänk butiksmedarbetare, lager, biträde på mack, vaktmästare.) så helt klart medellön. Så jag kan inte relatera till högre lön. Folk pratar om 50k i månaden är ”bra.” Det skulle göra mig rik. Till sättet man väger känslan mot lönen. Som för mig räcker till ett leverne i undre medelklass/medelklass vilket är normen för väldigt många.
Medans den som tjänar 50k/mån ter sig som helt normalt att köpa den där nya iPhonen 16 när den kommer för att det är normalt, och alltid varit normalt för dem, skulle för mig göra att jag skulle känna mig rik på en sån lön, som ist måste spara i 3 mån eller ta en sån lur på avbetalning så anser jag att en medelön är den lön man kan leva någorlunda gott på, allt över det är en annan lön beroende på vad som är normalt. För dig. Kan ändå inte helt relatera.

En bra lön står i relation till utbildningsnivån och om du jobbar inom den privata eller offentliga sektorn.
Akademiker inom privata sektorn 70k +.
Offentliga sektorn betydligt mindre.

Det är väl relativt för alla vad en bra lön är. Har en kollega som bor ensam och inga barn. Han klarar sig gott och väl på 15-18 tusen efter skatt i månaden. En annan tycker kanske 35-38 tusen är lite efter skatt medans en annan behöver 100 tusen i månaden för att leva. Allt är relativt hur man lever sitt liv.

Jag får ut 32-33 efter skatt och har ingen utbildning överhuvudtaget. Tycker det är en bra lön och jag är nöjd. Jobbar på lager och ligger strax över 500k om året brutto.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp