Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

vad är en blank UC?

En blank UC brukar tas av inkassobolag en blank UC förfrågan brukar vara försedd med en kommentar i stil med "ärendenummer: xxxx" eller liknande. En blank UC kan försämra ditt kreditbetyg otroligt mycket vilket gör det svårt för dig att få ett lån då bankerna anser att då är du i riskzonen att få betalningsanmärkning.

Sån är inte kul! Men du ser vem som tagit den! :(

Den kallas blank för att den som tar en upplysning inte kan se vem som ställt den, men du kan via minuc.se. Det finns också indikationer på att UC har dragit ner på betydelsen för kreditbetyget.

Senast ändrad:
Den kallas blank för att den som gör en upplysning inte kan se vem som ställt den, men du kan via minuc.se. Det finns också indikationer på att UC har dragit ner på betydelsen för kreditbetyget.

Tack för första delen av det svaret, jag har klurat en del på varför den UC som det står mest om skulle vara den som kallas blank..

UC:s beräknings och värderingsmodell när det gäller kreditbetyg är något jag i alla fall inte blir klok på och är det så att UC enligt vad turnaround skriver dragit ner på betydelsen av kreditbetyget är det ju bara positivt för dem som kämpar med att få ett samlingslån.

UC:s beräknings och värderingsmodell när det gäller kreditbetyg är något jag i alla fall inte blir klok på och är det så att UC enligt vad turnaround skriver dragit ner på betydelsen av kreditbetyget är det ju bara positivt för dem som kämpar med att få ett samlingslån.

Dessvärre är det bara en blank UC:s inverkan på betyget man (antagligen) dragit ner på, själva kreditbetyget är fortsatt helt avgörande för möjligheten till samlingslån.

Dessvärre är det bara en blank UC:s inverkan på betyget man (antagligen) dragit ner på, själva kreditbetyget är fortsatt helt avgörande för möjligheten till samlingslån.
Jaha då är det väl bara att fortsätta betala ner krediterna tills det blir dags att ansöka om samlingslån.

Jaha då är det väl bara att fortsätta betala ner krediterna tills det blir dags att ansöka om samlingslån.

Det som var avgörande för min del var främst att minimera antalet förfrågningar, samt att se till att mina krediter aldrig överskred det beviljade kreditutrymmet. Visst minskade summan också, men jag tror inte det hade särskilt stor inverkan. Jag hade planer på att ta mycket sämre lån jag knappt skulle haft råd till, men som inte skulle synas på upplysningen, för att slå samman några synliga krediter bara för att kunna få ett samlingslån men det behövdes inte i slutändan.

I mitt fall har både Handelsbanken och SBAB har tagit varsin förfrågan (i syfte för lånelöfte) men med tomt belopp, är det dessa som innebär blank UC? Eller finns det olika typer? Kan dessa påverka mer negativt än om ett belopp hade stått?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp