Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vägen tillbaka och drabbad av spardjävulen, speldjävulens bror?

Hej!

Är det fler här ute än jag som varit i ekonomisk knipa, tagit sig ut och nu istället drabbats av spardjävulen?
För ett antal år sen var jag på ruinens brant, kunde inte betala min hyra och fick krypa till korset (morsan) och få pengar för att överleva. Hon gav mig också en kontakt så att jag kunde få ett extrajobb och komma ikapp med räkningar osv.

Nu flera år senare och alla lån (utom bolån och Csn) är avbetalda, buffertkontot är fullt och man bygger på sin aktie och fondportfölj, men jag känner att varje liten utgift svider. Vill hålla mig från att äta ute, köpa nya grejer, resor med mera.

Hur gör ni för att kunna unna er saker? Släppa det maniska sparandet och försöka att bara öppna Avanza appen ett par gånger per månad istället för varannan timme?

Jag har blivit manisk i mitt sparande i flera aspekter, tex genom leta fynd i Lidl appen och olika reklamblad, hålla strikt koll i mina excel ark på alla utgifter, utdelningar från aktier osv. Kan bli upprörd om jag missat ett fynd eller gjort inköp med fel kreditkort beroende på belopp och då få 50 öre mindre i bonus.

Finns det någon här på forumet som känner igen sig?

Intressant omsvängning :) Och positivt tänker jag, att du nu har full kontroll på din ekonomi.

Jag tror att det varje månad gäller att göra en budget, vilken inkluderar visst nöje/slöseri (kalla det vad du vill). Alltså att det i budget finns en liten post för att äta ute, en post för att ta en fika på stan etc. Det gör att det inte känns som man lever onyttigt, då det är i enlighet med den budget jag lagt för denna månad. Är du med på hur jag menar? Att unna sig inom kontrollens ramar. Att det känns rätt trots att det är en delvis onödig kostnad.

Hej!

Är det fler här ute än jag som varit i ekonomisk knipa, tagit sig ut och nu istället drabbats av spardjävulen?
För ett antal år sen var jag på ruinens brant, kunde inte betala min hyra och fick krypa till korset (morsan) och få pengar för att överleva. Hon gav mig också en kontakt så att jag kunde få ett extrajobb och komma ikapp med räkningar osv.

Nu flera år senare och alla lån (utom bolån och Csn) är avbetalda, buffertkontot är fullt och man bygger på sin aktie och fondportfölj, men jag känner att varje liten utgift svider. Vill hålla mig från att äta ute, köpa nya grejer, resor med mera.

Hur gör ni för att kunna unna er saker? Släppa det maniska sparandet och försöka att bara öppna Avanza appen ett par gånger per månad istället för varannan timme?

Jag har blivit manisk i mitt sparande i flera aspekter, tex genom leta fynd i Lidl appen och olika reklamblad, hålla strikt koll i mina excel ark på alla utgifter, utdelningar från aktier osv. Kan bli upprörd om jag missat ett fynd eller gjort inköp med fel kreditkort beroende på belopp och då få 50 öre mindre i bonus.

Finns det någon här på forumet som känner igen sig?

Som i stort sett med allt annat i livet så är ju balans nyckelordet, ofta, för att en människa ska må bra. Balans är väl typ dessvärre det svåraste att hitta och lyckas bibehålla, men jag tror jag talar för i stort sett samtliga här inne när jag säger att manisk sparare är oerhört mycket trevligare än en manisk slösare.

Helt övertygad om att du hittar en balans och att du har alla förutsättningar att göra det om du bröt den spiralen du gjorde och ersatte den med det motsatta!

Känner igen mig i det du skriver!
Ett nästintill maniskt sparande som resulterar i mycket övertid och det har påverkat såväl
det sociala umgänget som hälsan.

Du är troligtvis den typen av person som har en beroendepersonlighet.

Du har helt enkelt bytt beroende men det Du nu "knarkar" (sparande) blir inte klassat som missbruk lika snabbt och lätt för konsekvenserna är "bara" att du är snål.

Kanske skall du testa göra en budget där du lägger viss procent på "onödig konsumtion" som en rad. Så du får se din budget söm misslyckad om du inte kommer upp i den summan varje månad.

Det där känner jag så väl igen. Jag är lite på samma sätt. Jag har blivit så bränd av de senaste fem-sex åren att jag inte känner att jag kan unna mig något, även om det skulle finnas möjlighet.

jag är så van att trolla på sista kronan, ta till alla tänkbara knep inanför och utanför böckerna för att få runt det. Att kunna spara ordentligt är en självklarhet om jag någonsin blir skuldfri.

Kommer knappt ihåg hur man gör av med överflödiga pengar längre. Varken inom teknikens värld eller på riktigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp