Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utnyttja kreditkortsbonusen maximalt

Har på senare tid börjat fundera på hur man i slutändan kan tjäna på att ha ett kreditkort. OKQ8 ger tex 1% i bonus på varje köp (1kr per 100kr), som man kan ta ut i kontanter. De har även 0.5% sparränta på sitt konto så om man varje månad sätter över allt som är kvar efter räkningarna är betalda och som ska användas till månadens inköp och sedan använder OKQ8-kortet som "vanligt bankkort" får man alltså, om vi tar 10 000kr som exempel, 100kr (plus lite ränta) i handen varje månad.

Vad ser ni andra för för- och nackdelar med detta - och finns det något annat kort där man kan dra det här ännu mer till sin spets? ICA har ett liknande system, men där är det 0,5% i "återbäring" på inköp utanför ICA och man kan inte byta bonuschecken mot kontanter.

Som extra bonus ser UC tydligen ett aktivt men outnyttjat eller lågt använt kreditkort som ett plus och bör efter ett tag ge en bättre kreditscore (först blir den sämre efter förfrågan osv), antagligen för att man med en outnyttjad kredit har en buffert som gör det mindre troligt att man får en betalningsanmärkning. I det här fallet är ju tanken att man aldrig ska använda krediten på kortet utan använda de pengar man sätter in varje månad.

En bekant nyttjar okokortet precis så. han brukar få en check på 3-500 kr i kvartalet om jag förstått det rätt..
När han handlar på ica drar han icakortet och får icabonus, och betalar med okq8kortet och får den bonusen också..

Gäller ju att det i kreditbetygsyfte är lågt utnyttjat precis vid månadsskiftet dock, det är ju inte helt lätt att tima alltid:p

Mitt okq8 kort syns för övrigt inte på uc överhuvudtaget

En bekant nyttjar okokortet precis så. han brukar få en check på 3-500 kr i kvartalet om jag förstått det rätt..
När han handlar på ica drar han icakortet och får icabonus, och betalar med okq8kortet och får den bonusen också..

Gäller ju att det i kreditbetygsyfte är lågt utnyttjat precis vid månadsskiftet dock, det är ju inte helt lätt att tima alltid:p

Mitt okq8 kort syns för övrigt inte på uc överhuvudtaget

Jag ska testa detta. Ansökt om kortet online ("din ansökan är under behandling"). Vad gäller kreditbetyget och en låg utnyttjandegrad så är planen att aldrig använda krediten utan att bara handla för insatta pengar. Jag ansökte dock om 10 000 kr (och inte 500 som var lägsta möjliga) då jag som sagt tror att UC "belönar" en "lagom" kredit som inte är utnyttjad. Den som lever får se :)

Då har kortet anlänt och redo för insättning när nästa lön kommer. Tyvärr får man inte sin loginkod förrän när första kontoutdraget kommer, så det är lite klurigt att hålla koll på saldo innan dess.

Någon som vet om man kan sätta in pengar på sitt BN kreditkort? Har kredit på 25 som är oanvänd. Men på alla köp man gör kan man resa för bonusen.

Verkar som om OKQ8-kortet inte syns hos UC. Då missar man den positiva skjutsen för kreditbetyget som ett outnyttjat kreditkort kan ge.

Nu har de sänkt bonusen till 0,3% och då är det kanske inte riktigt lika konkurrenskraftigt längre.

Nu har de sänkt bonusen till 0,3% och då är det kanske inte riktigt lika konkurrenskraftigt längre.

Nä det blir ju så, jag gissar dock på att övriga kort kommer få liknande, det stod något i brevet om något EUregelsaktigt som strulat till det, det borde rimligen gälla alla kort.

Nä det blir ju så, jag gissar dock på att övriga kort kommer få liknande, det stod något i brevet om något EUregelsaktigt som strulat till det, det borde rimligen gälla alla kort.
Andra kort har ju andra "hooks", rabatter på ICA/Coop eller poängshoppar som kanske smäller högre än kontant återbäring. De måste nog inte gå ner till 0,3 eftersom det handlar om andra marginaler.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp