Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmäts skattepliktiga förmåner precis som vanlig lön? Och hur hanterar man löneförändringar?

Om vi tar ett hypotetiskt scenario där man t.ex. har 25,000 i månadslön + 25,000 i skattepliktiga förmåner varje månad

Hamnar man då i en situation då man kommer få ett utmätningsbelopp som rensar det personliga bankkontot ned till 0kr varje månad då?

Som jag förstått det så räknas skattepliktiga inkomster till den utmätningsbara lönen men låter konstigt att dom då kan dra allt som finns på kontot även om det leder till att man hamnar under existensminimum eller t.om. utan ett korvöre kvar?

Och vad gäller om man har 25,000 i månadslön och senare under året får en skattepliktig förmån till värde av 100,000. Är man då skyldig att direkt meddela detta? Eller vänta tills det syns på deklarationen? Samt samma fråga där, kommer den skattepliktiga förmånen då höja utmätningsbeloppet rejält mycket så man inte ens har existensminimum kvar efter lönen utbetalats då också?

Och hur fungerar utmätningen vid förändring av lön? Ska man så fort lönen förändras litegranna meddela kfm? Vad gäller om man har ett jobb där lönen förändras nästan varje månad?

Nej,

Dem vet vad förmåner är och att det minskar nettolönen. Så det blir korrekt uträknat.
Och hur fungerar utmätningen vid förändring av lön? Ska man så fort lönen förändras litegranna meddela kfm? Vad gäller om man har ett jobb där lönen förändras nästan varje månad?

Oroa dig inte.
Du får antingen max beslut, eller ett beslut att det ska dras xxx kronor men att du alltid ska behålla ditt förbehåll.

Nej,

Dem vet vad förmåner är och att det minskar nettolönen. Så det blir korrekt uträknat.

Oroa dig inte.
Du får antingen max beslut, eller ett beslut att det ska dras xxx kronor men att du alltid ska behålla ditt förbehåll.

Korkad fråga här men hur menar du att det minskar nettolönen? Jag får ju fortfarande ut samma peng i fickan från lönen men andra skattepliktiga förmåner vid sidan. Jag menar inte att jag får 25k i månadslön och en månad kanske jag får 10k i skattepliktig förmån och det tar ned lönen till 15k.

Låter lite väl mycket som ett stort kryphål att nyttja? Man kan leva hur flådigt som helst om man får skattepliktiga förmåner i form av privata kläder, mat för privat konsumtion, semesterresor, etc?

Korkad fråga här men hur menar du att det minskar nettolönen? Jag får ju fortfarande ut samma peng i fickan från lönen men andra skattepliktiga förmåner vid sidan. Jag menar inte att jag får 25k i månadslön och en månad kanske jag får 10k i skattepliktig förmån och det tar ned lönen till 15k.

Låter lite väl mycket som ett stort kryphål att nyttja? Man kan leva hur flådigt som helst om man får skattepliktiga förmåner i form av privata kläder, mat för privat konsumtion, semesterresor, etc?
I teorin kanske. Men jag tror du har svårt att få igenom hur utsvävande förmåner som helst.

Förmånsbil, förmånsbostad och sjukvårdsförsäkring t.ex är saker som ofta finns.

Frågan är ju vem som ska betala resor åt dig på det sättet..?

I teorin kanske. Men jag tror du har svårt att få igenom hur utsvävande förmåner som helst.

Förmånsbil, förmånsbostad och sjukvårdsförsäkring t.ex är saker som ofta finns.

Ja, precis jag undrar vad som egentligen gäller. Jag var ganska säker på att man skulle bli körd så fort man fick skattepliktiga förmåner och hamna i ett utsatt läge där man kanske inte har en krona kvar på kontot. Men om det inte är fallet så undrar man ju vad man får ha för skattepliktiga förmåner och när detta blir något som ifrågasätts och hur?

Edit: Har läst runt lite i ett stort kronofogden-dokument nu som kallas "Handboken utmätning". Verkar som att om man får förmåner t.ex. bostad, kläder, mat, osv så kommer detta att sänka ens förbehållsbelopp med deras värde/schablonbelopp

Senast ändrad:
Ja, precis jag undrar vad som egentligen gäller. Jag var ganska säker på att man skulle bli körd så fort man fick skattepliktiga förmåner och hamna i ett utsatt läge där man kanske inte har en krona kvar på kontot. Men om det inte är fallet så undrar man ju vad man får ha för skattepliktiga förmåner och när detta blir något som ifrågasätts och hur?

Edit: Har läst runt lite i ett stort kronofogden-dokument nu som kallas "Handboken utmätning". Verkar som att om man får förmåner t.ex. bostad, kläder, mat, osv så kommer detta att sänka ens förbehållsbelopp med deras värde/schablonbelopp
Bilförmån sänker inte ditt förbehåll om det är motiverat åtminstone. Jag har förmånsbil och då räknade man med den sänkning av nettolön som den innebär.
Bostad absolut, och annat som ingår i normalbeloppet lär ju påverka ditt förbehåll.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp