Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utbetald semester med utmätning

Hej. Jag har löneutmätning med ett fast belopp som dras på lönen. Jag befinner mig i en situation där jag behöver ha ut min semester i pengar. Jag har diskuterat med min arbetsgivare och vi har kommit till stadiet där ekonomi funderar över hur det blir iomed att jag har utmätning.
Kan företaget åka på något vid eventuell utbetalning av semestern på lönen? Enligt mig så gör dom ju inget fel där dom följer beslutet om att dra xxx belopp från lönen ändå, när det bara är en engångssumma.
Är det någon som eventuellt jobbar för KF som kan ge lite klarhet?

Arbetsgivaren ska följa beslutet

Dom kan inte åka på något om inte kfm beslutat om något innan

Min man fick ut sin sparade semester när han bytte jobb.
Avdrag enligt löneutmätningsbeslut gjordes. Ringde till kfm för att fråga om det var okej att behålla semesterpengarna för att ha semester i sommar. Fick till svar att de var ju inga pengar de kunde kräva in nu men om de till exempel gör en utredning så kan de utmäta pengarna från ett konto. Frågade då hur ofta de gör en sån utredning. Oftast bara vid uppstart svarade hon eller om det är nån särskild anledning. Sa då att han behåller pengarna till semestern och än har de inte utmäts.

Däremot funderar vi på vad skuldsaneringen kommer säga om detta, det samtalet bör komma om två månader.
Om de tycker pengarna ska betalas in eller tycker det är rimligt att behålla. Hinner bara tjäna in fyra dagar på nya jobbet.

Min man fick ut sin sparade semester när han bytte jobb.
Avdrag enligt löneutmätningsbeslut gjordes. Ringde till kfm för att fråga om det var okej att behålla semesterpengarna för att ha semester i sommar. Fick till svar att de var ju inga pengar de kunde kräva in nu men om de till exempel gör en utredning så kan de utmäta pengarna från ett konto. Frågade då hur ofta de gör en sån utredning. Oftast bara vid uppstart svarade hon eller om det är nån särskild anledning. Sa då att han behåller pengarna till semestern och än har de inte utmäts.

Däremot funderar vi på vad skuldsaneringen kommer säga om detta, det samtalet bör komma om två månader.
Om de tycker pengarna ska betalas in eller tycker det är rimligt att behålla. Hinner bara tjäna in fyra dagar på nya jobbet.
Du får lov att ha pengar på kontot. Dessa utmäts inte vid en skuldsanering.

Dom kan inte åka på något om inte kfm beslutat om något innan
Har arbetsgivaren någon skyldighet att rapportera till kfm om en anställd utan maxbeslut skulle få en markant högre bruttolön en månad pga överskott/utbetald semester?

Du får lov att ha pengar på kontot. Dessa utmäts inte vid en skuldsanering.
Jag tänkte mer på att de ifrågasätter varför pengarna inte gått till skulder. Har för mig jag läst här om att det kan ge avslag om man tex fått slutlön eller liknande, bonus tex. Och inte använt det till skulder menar jag.

Har arbetsgivaren någon skyldighet att rapportera till kfm om en anställd utan maxbeslut skulle få en markant högre bruttolön en månad pga överskott/utbetald semester?
Nej, dem begär in uppgifter från din arbetsgivare vid behov. Men din arbetsgivare följer bara beslutet från kfm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp