Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

UC score ökar när istället för att minska!

Nån som vet, är det bättre ha en massa krediter som är outnyttjade än att bara ha en som är fullt utnyttjad? Man kan ju tro det när UC scoren försämras då man just avslutat en kredit.

Hade 8,7..och när min outnyttjade Supreme Card kredit registrerade som avslutad steg min score till 11!

Sen fattar ja inte hur vissa här har score på typ 2-3 och ett flertal anmärkningar(??!?!), dålig inkomst i relation till blanco och krediter och en massa förfrågningar.

Själv har man nästan 500k i inkomst stadigt ökande sen 10+år, minskande underskott varje år och en kortkredit och några blanco på totalt 350k och 8 ff...aldrig haft anmärkningar el annant konstigt...så får man 11 i score efter haft 8,7 då man avslutat en kredit..en ff försvann dessutom ungefär samtidigt..tänkte ja skulle få mindre än 8 iaf för å baka ihop blancosarna i bolånet men nu vågar man ju inte och får hålla ut en månad till å se va som händer.

Lovar skulle jag få en anmärkning skulle min score åka ner till 99,99% såklart..

Nån som vet, är det bättre ha en massa krediter som är outnyttjade än att bara ha en som är fullt utnyttjad? Man kan ju tro det när UC scoren försämras då man just avslutat en kredit.

Hade 8,7..och när min outnyttjade Supreme Card kredit registrerade som avslutad steg min score till 11!

Sen fattar ja inte hur vissa här har score på typ 2-3 och ett flertal anmärkningar(??!?!), dålig inkomst i relation till blanco och krediter och en massa förfrågningar.

Själv har man nästan 500k i inkomst stadigt ökande sen 10+år, minskande underskott varje år och en kortkredit och några blanco på totalt 350k och 8 ff...aldrig haft anmärkningar el annant konstigt...så får man 11 i score efter haft 8,7 då man avslutat en kredit..en ff försvann dessutom ungefär samtidigt..tänkte ja skulle få mindre än 8 iaf för å baka ihop blancosarna i bolånet men nu vågar man ju inte och får hålla ut en månad till å se va som händer.

Lovar skulle jag få en anmärkning skulle min score åka ner till 99,99% såklart..

Finns massa olika parametrar verkar det som. Delvis att man hamnar i olika "UC-grupper". Dvs att du med hög årsinkomst troligen är i en "bättre" UC-grupp men där har sämre förutsättningar. Medan de med anmärkningar troligen är i en lägre grupp men har bra förutsättningar utifrån snittet i denna grupp. Sen vad de olika indelningsgrupperna har för betydelse när man söker lån kan man sia om.

Angående krediter har jag hört att en outnyttjad kredit kan vara bra för UC-score. Har man massa krediter bör man avsluta några då många kreditgivare och högre summa beviljade krediter generellt inte ska vara positivt. I ditt läge kan det kanske vara så att UCn såg denna outnyttjade kredit som säkerhet, men låter skumt i o f s. Eller att du blev "uppgraderad" till en "bättre" urvals-UC-grupp ( vilket också låter märkligt). Detta är det jag kan komma på som skulle kunna vara anledningen men måste säga att det är omöjligt att förstå i vissa fall hur UC-scoren funkar.

Hoppas det är någon sorts fördröjning el nåt att scoren stabiliseras inom kort... Får se, 3 ff försvinner innan nyår. Tror övertrassering av kredit slår hårt på scoren...men nån här sa förut det inte gör det men bankerna själva säger det är väldigt allvarligt ur deras synvinkel. Min övertrassering för typ 10 mån sen ibland har ja sett då varannan månad visas i min UC..så har man tur syns inte just den månaden då övertrasseringen var. Vet dock ej om scoren känner av den ändå när den ej är synlig vissa månader...?
Skulle vara kul å se en detaljerad överblick i hur UC beräknar personers score.

Övertrassering påverkar kreditbetyget hårt negativt. Under den period jag hade sämst score (omkring 45) var jag ständigt övertrasserad. Så fort jag förstod att det påverkade så mycket när kreditkorten var maxade började jag planera bättre så att de inte var det, och då sjönk betyget rejält.

Vidare så är en outnyttjad kredit positivt för betyget, tveksamt om flera outnyttjade är det. Ni finner mycket mer information i tråden https://www.lånforum.se/threads/minuc-mitt-kreditbetyg.2236/ även om den är svår att överblicka.

Finns massa olika parametrar verkar det som. Delvis att man hamnar i olika "UC-grupper". Dvs att du med hög årsinkomst troligen är i en "bättre" UC-grupp men där har sämre förutsättningar. Medan de med anmärkningar troligen är i en lägre grupp men har bra förutsättningar utifrån snittet i denna grupp. Sen vad de olika indelningsgrupperna har för betydelse när man söker lån kan man sia om.
Det stämmer, ju högre lön jag fått desto sämre score, med övriga parametrar i stort sett likadana...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp