Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

UC och kreditbetyg

UCs riskprognos ändrar sig väl varje dag. Söker du ett nytt lån imorgon kommer den vara högre eftersom den näst senaste förfrågan då är med. Väntar man en månad kommer den gå ner igen om man inte sökt fler lån under tiden. När man söker hos en förmedlare som Lendo så påverkar det vara som en upplysning, men man får en kopia för varje bolag som sett den tror jag.
Stämmer inte. Min har inte rört sig någonstans trots bättre förutsättningar.

Tyvärr är det nog så, jag tror att det är inkomsten som ställer till det, man jämförs med andra med samma inkomst och då är man sämst i klassen tyvärr, känner så väl igen min egen situation. Kämpa på! Styrkekramar :)
Men det är så sjukt! Jag har inte jättehög inkomst. Ok men inte jättehög. Jag förstår verkligen inte.

Men det är så sjukt! Jag har inte jättehög inkomst. Ok men inte jättehög. Jag förstår verkligen inte.
Javisst är det sjukt. Jag hade jättestor löneökning varje år under ett antal år, riskprognosen steg hela tiden, trots relativt få ff och bra underskott i förhållande till inkomsten, inte ens när jag betalade ner en skuld med 100 tkr gick prognosen ner :( Jag tror att prognoserna fungerar i de flesta fall som den ska, men "buggar" när den når ytterligheter. Jag blir jämförd med mindre än 1% av befolkningen, som kan tjäna 1 Mkr och uppåt, klart att de flesta har bättre ekonomi än jag i den gruppen, men det säger ju inget om det verkliga betalutrymmet. Tyvärr styrs alla banker av en automatisk granskning via UC, det finns ingen av de traditionella som granskar manuellt längre, fick jag veta när jag bokade personliga besök får några år sedan för att visa mina kalkyler.

Javisst är det sjukt. Jag hade jättestor löneökning varje år under ett antal år, riskprognosen steg hela tiden, trots relativt få ff och bra underskott i förhållande till inkomsten, inte ens när jag betalade ner en skuld med 100 tkr gick prognosen ner :( Jag tror att prognoserna fungerar i de flesta fall som den ska, men "buggar" när den når ytterligheter. Jag blir jämförd med mindre än 1% av befolkningen, som kan tjäna 1 Mkr och uppåt, klart att de flesta har bättre ekonomi än jag i den gruppen, men det säger ju inget om det verkliga betalutrymmet. Tyvärr styrs alla banker av en automatisk granskning via UC, det finns ingen av de traditionella som granskar manuellt längre, fick jag veta när jag bokade personliga besök får några år sedan för att visa mina kalkyler.
Så jäkla skevt. Det är väl betalningsutrymmet som är viktigast.

Så jäkla skevt. Det är väl betalningsutrymmet som är viktigast.
Håller helt med, men numera struntar jag i kreditbetyget helt, ska inte låna en krona mer någonsin. I "verkligheten", utanför UC's värld, är det viktigare med så hög lön som möjligt för att bli av med skulderna, sedan att det blir genom löneutmätning och eventuell skuldsanering, det får jag bara hacka i mej, tyvärr :( känns varken rättvist eller nödvändigt, men sådan är lånemarknaden i Sverige; för svårt att få ett "bra" lån med vettig ränta och för lätt att få lån med ockerränta.

Håller helt med, men numera struntar jag i kreditbetyget helt, ska inte låna en krona mer någonsin. I "verkligheten", utanför UC's värld, är det viktigare med så hög lön som möjligt för att bli av med skulderna, sedan att det blir genom löneutmätning och eventuell skuldsanering, det får jag bara hacka i mej, tyvärr :( känns varken rättvist eller nödvändigt, men sådan är lånemarknaden i Sverige; för svårt att få ett "bra" lån med vettig ränta och för lätt att få lån med ockerränta.
Du behöver inte svara men hur stora skulder har du? Tänkte på skuldsanering för egen del men skuldrådgivaren tycker inte att jag borde bli aktuellt för det.

Du behöver inte svara men hur stora skulder har du? Tänkte på skuldsanering för egen del men skuldrådgivaren tycker inte att jag borde bli aktuellt för det.
800 tkr är det totalt, har ökat lite innan löneutmätningen startade. Tyvärr stiger en del mindre skulder eftersom de har hög ränta och får procentuellt liten del av den summa som löneutmätningen ger. Sedan har Onea vägrat att skicka in skulden till KFM, så den stiger raskt, så bara av den orsaken tänker jag försöka få skuldsanering. Jag pratar regelbundet med KFM och de kan kanske inte uttala sej exakt, men en handläggare uttryckte att hon tyckte att jag skulle söka skuldsanering efter 1/11, då det skulle bli lättare. Min ålder spelar också in, samt att jag varit överskuldsatt i 25 år.

Jag förstår. Tack för svar. Hoppas innerligt det ordnar sig för dig. Ingen förtjänar detta emellanåt dagliga helvete. Jag närmar mig en sjukskrivning pga detta och jobbet. Men har inte råd! Min kropp har nästan lagt av :(

Jag förstår. Tack för svar. Hoppas innerligt det ordnar sig för dig. Ingen förtjänar detta emellanåt dagliga helvete. Jag närmar mig en sjukskrivning pga detta och jobbet. Men har inte råd! Min kropp har nästan lagt av :(
För min del är allt lugnt, sover numera gott om nätterna, tycker att jag har mindre bekymmer nu, när jag vet att jag har pengar över när alla räkningar är betalda. Tyvärr var det sjukdom, under förra hösten, som gjorde att jag inte kom igenom de ekonomiska bekymren, tappade nästan 100 tkr före skatt i lön. Jag blev tack och lov inte sjuk av mina ekonomiska bekymmer, utan har en kronisk sjukdom så går att bota med dagligt intag av medicin. Tyvärr tog det tid innan jag fick rätt diagnos, innan dess kunde jag knappt stå på benen. Hoppas att det löser sej för dej och att du får vara frisk. Många styrkekramar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp