Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Tråden om aktier & handel i värdepapper
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 235506" data-attributes="member: 3402"><p>Såg denna tråd. Jag har förmodligen ingen aning vad jag pratar om, men tänkte att det kan vara kul att rabbla ner ett par meningar och se hur det går.</p><p></p><p>2020 var året för EV-Bubblan (elektroniska fordon)</p><p>2021 ser också ut att bli nischat år i en green-tech/clean-tech bubbla och enorma EU satsningar om 750 miljarder euro. Samtidigt finns det ett kryptobubbla med altcoins som fortfarande säljs relativt billigt i förhållande till pengar i marknaden och priset på Bitcoin.</p><p></p><p>Medan Bitcoin och Ethereum har gått upp så mycket att risken övertrumfar uppsidan. Dom som har köpt på sig ETH under 2019-2020 på 100-200 dollar eller bitcoin för 7-12.000 dollar och 5 - 10 dubblat sina pengar kommer att börja hämta hem sina vinster snart. Då vill man inte gå in på 40.000 dollar om allt brakar på 50.000 eller 60.000 dollar (15-20%). Uppsidan på bitcoin/eth kontra risken och nedsidan är inte värt det helt enkelt har jag kommit fram till. </p><p></p><p>Jag är själv inte investerad idag, men planerar ev att starta en liten portfölj med några utvalda potentiella raketer nedan. (Inga större summor, det har jag inte råd att förlora men någonstans måste man börja) Några bolag som jag tycker är kul att ha span på. Mestadels green-tech.</p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Zaptec</strong> -Snabbt växande bolag som tillverkar ladd-stationer för elbilar. pris: 52.50 NOK</li> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Swedish Stirling</strong> - Återvinna energi från utsläpp av industrier och fabriker. Pris: 19.00 SEK</li> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Vestas Wind System</strong> - Ledande inom vindkraft och har konstant fyllda orderböcker från länder som satsar på en grön omställning. Pris: 1446 DKK</li> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Metacon </strong>- Ledande på vätgas/biogas. Pris: 8.42 SEK</li> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Terranet </strong>- Sveriges mest spännande aktie, Konkurrent till LIDAR med VoxelFlow, avancerat förarstöd på en helt annan nivå än bara hastighetkontroll och anti-sladdsystem. Fick nyligen första beställning av Mercedes. Marknad med förväntat värde på 7000 miljarder dollar enligt Intel. Pris: 1.63 SEK</li> <li data-xf-list-type="ul">- <strong>Adverty </strong>- Svenskt bolag som är mer eller mindre ensamt ledande inom ny marknadsföring. Tillhandahåller patenterad teknik för in-game reklam och varumärkesannonsering. Många stora spelbolag som har satt upp testbudgetar för att påbörja annonsering. Tänk dig att du spelar Call of Duty och på hustaken, busshållsplatser eller på väggarna så ser du reklamer med rabattkoder eller välkomstbonusar. Exempel <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/27" target="_blank">Lendo</a>, iPhone, nya grafikkortet, spelet på steam eller bet365 reklamen med en bonus. Sägs ha stora samarbeten på gång. Pris: 11.40 SEK</li> </ul><p></p><p>[ATTACH=full]1328[/ATTACH]</p><p></p><p>När det kommer till kryptovalutor finns det många intressanta projekt och kan vara huvudverk reda ut varför denna marknad har en marketcap på 1.05 triljoner dollar idag kontra hela dow jones på 8 triljoner dollar. Kryptobubblan kommer oftast i 3 faser enligt historiska cyklar i marknaden. 1. Bitcoin går upp i December, 2. ETH går upp i Januari 3. Altcoin season i slutet på januari och Q1 ut. </p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><strong>IOTA</strong> - M2M (Machine2Machine) Payments - Tänk ex att din bil har en plånbok över blockchain. När du tankar så dras det från bilens plånbok istället för att du ska gå ut och tanka. Pris: 42.7 cent</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>ChainLink</strong> - Smart Contracts - Tänk dig att SWIFT systemet som hanterar miljardtals dollar varje dag är 40 år gammalt vid utlandsbetalningar/betalningar mellan företag. Istället för att det ska valutaväxlas och hanteras av clearinghouse så går transaktionen direkt över ett blockchain nätverk betydligt billigare, direkt spårbart likt ett paket och snabbare än dessa 3-7 bankdagar. pris: 17.02 dollar</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Polkadot </strong>- Ethereum utmanare, billigare transaktioner. Men är också kompatibel med andra blockchains. Delvis som ETH att man kan skicka olika valutor och växla dom per automatik med smart contracts. Men här kan man göra det även med ex IOTA som har sitt egna nätverk (Tangle) eller valutor som ligger på Cardano nätverket. Detta är en funktion som enligt mig måste finnas för att blockchain ska fungera och såsmåningom integreras även till bankerna. Om bank of america bygger sitt egna blockchain nätverk och nordea bygger sitt egna så måste dessa nätverk även kunna fungera tillsammans vid transaktioner. Denna funktion har inte Ethereum. Pris:12.28 dollar</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Cardano </strong>- Liknande ETH/Polkadot nätverket men mera strömsnål och decentraliserad (Delvis betydligt större circulating supply av coins och fler ägare.) Stort team, tydligt roadmap osv. Nätverket kommer ha stöd för väldigt många valutor. Pris: 30 cent</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>Filecoin - </strong>Tänk dig AIRBNB - Du hyr ut din bostad som du inte behöver och tjänar pengar på det. Detta har en liknande upplägg. Säg att du har 3 hårddiskar i datorn på 1tb vardera. Men ena hårddisken använder du inte. Då kan du säkert hyra ut ena 1 tb hårddisken krypterat till någon som hyr hårddiskutrymme till ex servrar. Betalt får du i Filecoin. Pris: 21.40 dollar</li> <li data-xf-list-type="ul"><strong>AAVE </strong>- Tidigare LEND: Liknande ett värdepapperslån, Säg att du investerat i 3 stycken Etherum (ca 30.000kr) . Dessa kan du sätta i säkerhet hos AAVE och får då låna valfri kryptovaluta till ca 1/3 (10.000kr) av värdet om jag minns rätt för en liten avgift. Delvis om ETH går upp så har du kvar dom fast hos AAVE tills du betalat av lånet så får du tillbaka dom i din ägo, men du kan köpa andra kryptovalutor för 10.000kr. Pris: 142 dollar</li> <li data-xf-list-type="ul">Jag spekulerar inte i "privacy coins" som monero, dcash, zcash och halft verge coin? då jag inte är intresserad av svarta marknaden. Men denna brukar också ha en tendens att gå bra.</li> </ul><p><strong>Fonder: </strong></p><p><strong>- Småbolagsfond (By Skoglund eller Spiltans småbolagsfond): </strong>Smallcap bolag med omsättning under 1 miljard dollar som oftast har snabbare tillväxt än index.</p><p><strong>- Kinafond (Allianz eller Handelsbanken): </strong>Kinas ekonomi och BNP kommer bara att fortsätta blomstra i rasande takt, Biden och demokraterna kommer minska ner på handelskriget och alla sanktioner. De flesta kina fonder besitter ungefär samma aktier. </p><p><strong>- Handelsbanken Hållbar Energi - </strong>Fortsatt spår om greentech/cleantech, fond som gått väldigt bra hittills. Med alla EU satsningar och spekulationer i dessa bolag tror jag den fortsätter trenda uppåt.</p><p></p><p>Allt fler analytiker varnar just nu för att det kan komma både en dollarkrasch och krasch i aktiemarknaden när allt har satt sig mot slutet av året. Biden är invald, alla är vaccinerade och folk återgår till jobb och kontor istället för att sitta hemma och spekulera. Det är så enormt mycket småsparare som spekulerar just nu. När dessa tröttnar och tar ut pengarna blir det blod i marknaden och en snöbollseffekt med sälj på sälj på sälj om jag förstått det rätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 235506, member: 3402"] Såg denna tråd. Jag har förmodligen ingen aning vad jag pratar om, men tänkte att det kan vara kul att rabbla ner ett par meningar och se hur det går. 2020 var året för EV-Bubblan (elektroniska fordon) 2021 ser också ut att bli nischat år i en green-tech/clean-tech bubbla och enorma EU satsningar om 750 miljarder euro. Samtidigt finns det ett kryptobubbla med altcoins som fortfarande säljs relativt billigt i förhållande till pengar i marknaden och priset på Bitcoin. Medan Bitcoin och Ethereum har gått upp så mycket att risken övertrumfar uppsidan. Dom som har köpt på sig ETH under 2019-2020 på 100-200 dollar eller bitcoin för 7-12.000 dollar och 5 - 10 dubblat sina pengar kommer att börja hämta hem sina vinster snart. Då vill man inte gå in på 40.000 dollar om allt brakar på 50.000 eller 60.000 dollar (15-20%). Uppsidan på bitcoin/eth kontra risken och nedsidan är inte värt det helt enkelt har jag kommit fram till. Jag är själv inte investerad idag, men planerar ev att starta en liten portfölj med några utvalda potentiella raketer nedan. (Inga större summor, det har jag inte råd att förlora men någonstans måste man börja) Några bolag som jag tycker är kul att ha span på. Mestadels green-tech. [LIST] [*]- [B]Zaptec[/B] -Snabbt växande bolag som tillverkar ladd-stationer för elbilar. pris: 52.50 NOK [*]- [B]Swedish Stirling[/B] - Återvinna energi från utsläpp av industrier och fabriker. Pris: 19.00 SEK [*]- [B]Vestas Wind System[/B] - Ledande inom vindkraft och har konstant fyllda orderböcker från länder som satsar på en grön omställning. Pris: 1446 DKK [*]- [B]Metacon [/B]- Ledande på vätgas/biogas. Pris: 8.42 SEK [*]- [B]Terranet [/B]- Sveriges mest spännande aktie, Konkurrent till LIDAR med VoxelFlow, avancerat förarstöd på en helt annan nivå än bara hastighetkontroll och anti-sladdsystem. Fick nyligen första beställning av Mercedes. Marknad med förväntat värde på 7000 miljarder dollar enligt Intel. Pris: 1.63 SEK [*]- [B]Adverty [/B]- Svenskt bolag som är mer eller mindre ensamt ledande inom ny marknadsföring. Tillhandahåller patenterad teknik för in-game reklam och varumärkesannonsering. Många stora spelbolag som har satt upp testbudgetar för att påbörja annonsering. Tänk dig att du spelar Call of Duty och på hustaken, busshållsplatser eller på väggarna så ser du reklamer med rabattkoder eller välkomstbonusar. Exempel [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/27"]Lendo[/URL], iPhone, nya grafikkortet, spelet på steam eller bet365 reklamen med en bonus. Sägs ha stora samarbeten på gång. Pris: 11.40 SEK [/LIST] [ATTACH=full]1328[/ATTACH] När det kommer till kryptovalutor finns det många intressanta projekt och kan vara huvudverk reda ut varför denna marknad har en marketcap på 1.05 triljoner dollar idag kontra hela dow jones på 8 triljoner dollar. Kryptobubblan kommer oftast i 3 faser enligt historiska cyklar i marknaden. 1. Bitcoin går upp i December, 2. ETH går upp i Januari 3. Altcoin season i slutet på januari och Q1 ut. [LIST] [*][B]IOTA[/B] - M2M (Machine2Machine) Payments - Tänk ex att din bil har en plånbok över blockchain. När du tankar så dras det från bilens plånbok istället för att du ska gå ut och tanka. Pris: 42.7 cent [*][B]ChainLink[/B] - Smart Contracts - Tänk dig att SWIFT systemet som hanterar miljardtals dollar varje dag är 40 år gammalt vid utlandsbetalningar/betalningar mellan företag. Istället för att det ska valutaväxlas och hanteras av clearinghouse så går transaktionen direkt över ett blockchain nätverk betydligt billigare, direkt spårbart likt ett paket och snabbare än dessa 3-7 bankdagar. pris: 17.02 dollar [*][B]Polkadot [/B]- Ethereum utmanare, billigare transaktioner. Men är också kompatibel med andra blockchains. Delvis som ETH att man kan skicka olika valutor och växla dom per automatik med smart contracts. Men här kan man göra det även med ex IOTA som har sitt egna nätverk (Tangle) eller valutor som ligger på Cardano nätverket. Detta är en funktion som enligt mig måste finnas för att blockchain ska fungera och såsmåningom integreras även till bankerna. Om bank of america bygger sitt egna blockchain nätverk och nordea bygger sitt egna så måste dessa nätverk även kunna fungera tillsammans vid transaktioner. Denna funktion har inte Ethereum. Pris:12.28 dollar [*][B]Cardano [/B]- Liknande ETH/Polkadot nätverket men mera strömsnål och decentraliserad (Delvis betydligt större circulating supply av coins och fler ägare.) Stort team, tydligt roadmap osv. Nätverket kommer ha stöd för väldigt många valutor. Pris: 30 cent [*][B]Filecoin - [/B]Tänk dig AIRBNB - Du hyr ut din bostad som du inte behöver och tjänar pengar på det. Detta har en liknande upplägg. Säg att du har 3 hårddiskar i datorn på 1tb vardera. Men ena hårddisken använder du inte. Då kan du säkert hyra ut ena 1 tb hårddisken krypterat till någon som hyr hårddiskutrymme till ex servrar. Betalt får du i Filecoin. Pris: 21.40 dollar [*][B]AAVE [/B]- Tidigare LEND: Liknande ett värdepapperslån, Säg att du investerat i 3 stycken Etherum (ca 30.000kr) . Dessa kan du sätta i säkerhet hos AAVE och får då låna valfri kryptovaluta till ca 1/3 (10.000kr) av värdet om jag minns rätt för en liten avgift. Delvis om ETH går upp så har du kvar dom fast hos AAVE tills du betalat av lånet så får du tillbaka dom i din ägo, men du kan köpa andra kryptovalutor för 10.000kr. Pris: 142 dollar [*]Jag spekulerar inte i "privacy coins" som monero, dcash, zcash och halft verge coin? då jag inte är intresserad av svarta marknaden. Men denna brukar också ha en tendens att gå bra. [/LIST] [B]Fonder: - Småbolagsfond (By Skoglund eller Spiltans småbolagsfond): [/B]Smallcap bolag med omsättning under 1 miljard dollar som oftast har snabbare tillväxt än index. [B]- Kinafond (Allianz eller Handelsbanken): [/B]Kinas ekonomi och BNP kommer bara att fortsätta blomstra i rasande takt, Biden och demokraterna kommer minska ner på handelskriget och alla sanktioner. De flesta kina fonder besitter ungefär samma aktier. [B]- Handelsbanken Hållbar Energi - [/B]Fortsatt spår om greentech/cleantech, fond som gått väldigt bra hittills. Med alla EU satsningar och spekulationer i dessa bolag tror jag den fortsätter trenda uppåt. Allt fler analytiker varnar just nu för att det kan komma både en dollarkrasch och krasch i aktiemarknaden när allt har satt sig mot slutet av året. Biden är invald, alla är vaccinerade och folk återgår till jobb och kontor istället för att sitta hemma och spekulera. Det är så enormt mycket småsparare som spekulerar just nu. När dessa tröttnar och tar ut pengarna blir det blod i marknaden och en snöbollseffekt med sälj på sälj på sälj om jag förstått det rätt. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Tråden om aktier & handel i värdepapper
Topp