Tips och råd köpa bostadsrätt

Nu är det alltså dags att köpa lägenhet. Hade egentligen tänkt att vänta tills sommaren men var på visning idag och jag och sambon funderar på att slå till. Budgivningen är igång så därför undrar jag vad vi behöver göra för att kunna lägga ett bud? Vi har sammanlagd inkomst på över 900k och inga betalningsanmärkningar. Jag har 88k på ett blanco inga andra lån och sambon är skuldfri. Uc score 0,3 (1 ff) och sambon 0,2 (inga ff senaste året).
Behöver vi ens ansöka om lånelöfte då lägenheten kostar 2miljoner med våra förutsättningar och vart skall vi isåfall vända oss? Vi har båda Swedbank och har sparat ihop till insatsen.

Vad gör du ens på det här forumet? :p

Det är väl bara att köra. Kan ju knappt få bättre förutsättningar så frågan känns lite konstig i mina öron?

Vad gör du ens på det här forumet? hahaha.

Det är väl bara att köra. Kan ju knappt få bättre förutsättningar så frågan känns lite konstig i mina öron?
Det har inte alltid varit lika bra utan min sista anmärkning försvann i slutet på förra året. Undrar mer om allmänna tips och råd om hur vi skall gå tillväga för att få så bra ränta osv. Första bostadsköpet!

Hur bra rabatt ni kan på räntan är mer hur mkt ni går in med i insats och om ni har andra saker i banken som de tjänar pengar på.

Ni kan se räntorna på bankernas hemsidor. Sbab har fasta räntor utan rabatter. Kolla vad ni får för ränta på swedbank annars hade jag tagit sbab.

Ni måste väl ha ett lånelöfte så att ni vet vad ni har att röra er med. Ansök om lånelöfte hos er bank och sen är det bara att tuta och köra...

När jag gjorde bostadsrättsköp i början av 2000 talet så frågade mäklarna båda gångerna om vi hade lånelöfte och det hade vi.

Jag tänkte att man inte behövde lånelöfte om man ändå har hela kontantinsatsen och bra UC-score. Nu funderar vi dock på att kanske höja budgeten lite till mellan 2.5-3 miljoner men då kommer det fattas lite drygt 100 k till kontantinsatsen om vi väljer den övre summan. Ser på Sbab att man kan man få låna till den och enligt deras kalkyl så skulle vi få låna över 4miljoner så utrymme verkar finnas. Problemet är dock att bara sambon är fast anställd medans jag är projektanställd men har haft en stabil inkomst på över 500k/år i en längre tid. Är det något som kommer sätta käppar i hjulet vid en ansökan?

Senast ändrad:
Ring sbab de ger bra svar

Fick lånelöfte från SBAB om 4,5 miljon. Inte för att jag har tänkt att utnyttja mer än max 2,5 så är det alltid bra att ha lite rymd då det känns extra säkert att det kommer gå igenom när det vankas köp. Snabb och smidig process så kan rekommendera dom så här långt. Återkommer senare i processen när jag har mer kött på benen.

Har nu köpt en ny bostadsrätt och skrivit kontrakt. Fick lånehandlingarna för någon dag sedan och skall nu bara signera och returnera sedan är allt klart för inflyttning om 1 månad. Är det någon som har några frågor angående låneprocessen hos SBAB så svarar jag gärna utifrån mina erfarenheter.

Sen undrar jag om någon vet om SBAB kommer att göra en ny UC innan inflyttning (lånelöfte togs i slutet på mars)? Funderar på att köpa lite nya möbler på avbetalning för att slutbetala i Juni då typ hela mitt sparade kapital gick till insatsen. Jag antar att belopp om mindre än 20k är ganska betydelselöst i sammanhanget fast ifall jag har fel kommer jag att avvakta tills efter allt är klart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp