Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Telia finance lägger ner

Att köpa mobil kontant är det bästa att göra. Gör alltid det.
Slipper du dessa dyra kostnader
Vilka "dyra kostnader"? Du kan gå in på Elgiganten och cascha en sådan Samsung Galaxy S25 Ultra som jag har för fyndpriset 19 490 kronor. Eller så kan man ta den på 24 månaders avbetalning som jag har gjort, och betala 392 kronor i månaden. Jag sparar ungefär tiotusen kronor på att inte köpa den kontant.

Tror de successivt kommer att förlora sina stamkunder. Jag har varit trogen i många år hos Telia och haft en deras kontokredit via Telia Finance där jag alltid förnyat mina telefon med räntefri kredit. Skulle aldrig välja Klarna som de numera har gått över till i sin webbutik.
Samma här. Skulle byta telefon för en dryg månad sedan och upptäckte att de bytt till Klarna. Då blev det inget byte och jag behåller min telefon några år till. Säljaren jag frågade om detta förstod inte alls varför jag inte ville ha Klarna istället för 100% avgiftsfria Telia Finance som jag använt vid alla mina telefon+tillbehörsköp i 15-20 år, utan problem.

Att köpa mobil kontant är det bästa att göra. Gör alltid det.
Slipper du dessa dyra kostnader
Nej, det har inte alls alltid varit billigast. När jag köpte min nuvarande Pixel 9 XL 256GB förra året så kostade den mig 2800kr, fast egentligen ännu mindre eftersom man fick 1 år med 2TB Google molnlagring som jag vanligtvis betalar 99kr/mån för, så -1200 ytterligare. Detta gjordes via kreditköp hos Telia Finance tillsammans med ett 60GB abonnemang i 2 år för totalt 7680kr. Fanns inga andra som var ens i närheten av detta erbjudande, även sett till totalpriset. Abonnemang behöver jag i vilket fall, så det är egentligen ingen extra kostnad. Så bytet förra året kostade mig dryga 1500kr, för en Pixel 9 XL 256GB.

Edit: antagligen slutar de med det pga bristande lönsamhet. Någon (kanske AI) har säkert räknat fram i förväg att de kommer tjäna mer pengar på totalen att bjuda in Klarna istället. Hur det blir med det står skrivet i stjärnorna. Jag kommer iaf inte köpa mer hårdvara via Halebop eller Telia pga ädringen. När nuvarande abb går ut blir det Fello, som Telia förvisso äger, men har mycket lägre priser. I mitt fall så förlorar de en trogen kund sedan årtionden.

Senast ändrad:
Vad händer med Telia finance nu, kommer det försvinna från uc när de lägger ner?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp