Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ta ut från pensionsspar

Hej,
Osäker på om jag valt rätt kategori men provar.

kan man göra ett uttag från ens pensionssparande, alltså inget man sparat själv utan de som företag betalt in åt en.

läst någonstans att det kan gå vid svår ekonomisk svårighet. Vad menas med det och hur går man tillväga?

säg att man hade velat ta ut 300-500k utav ett saldo man har just nu på typ 1,5 milj.

"
  • Skatteverkets dispens: Kan ges vid obestånd (om pengarna ger en varaktig lösning) eller synnerliga skäl (t.ex. allvarlig sjukdom), men bedömningen är mycket restriktiv.
"

Du kan även läsa igenom denna tråd:

Det går utmärkt att ansöka om hos Skatteverket. Dock måste försäkringen vara överflyttning till dig som ägare och inte arbetsgivaren.

Har varit i kontakt med de två företagen som min pension är hos, del hos AMF och del hos Alecta. Ingen utav dem tillåter det enligt deras avtal, tidigast vid 55 års ålder.
Så verkar inte fungera för mig.

Har varit i kontakt med de två företagen som min pension är hos, del hos AMF och del hos Alecta. Ingen utav dem tillåter det enligt deras avtal, tidigast vid 55 års ålder.
Så verkar inte fungera för mig.
Om du står som ägare på dem så kan Skatteverket ta beslut om det.

Men de för inte över dem till mig som ägare då det inte är görbart innan 55 års ålder enligt avtalet.

Om man skulle plocka ut sin tjänstepension ifrån 55 års ålder och man tar det på 5 år.

Är det rakt igenom 50% skatt på det då?

Ponera att man har 5.000.000 i tjänstepension.

Om man skulle plocka ut sin tjänstepension ifrån 55 års ålder och man tar det på 5 år.

Är det rakt igenom 50% skatt på det då?

Ponera att man har 5.000.000 i tjänstepension.
Läggs på inkomsten 50% lär nog gälla dig.Väldigt hög inkomst

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp