- Meddelanden
- 3
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Swish är som redan sagts en suverän tjänst. Jag har bott ett tag i USA de senaste åren och nästan alla banktjänster är skräp, till och med vanliga banköverföringar mellan banker är krångligt.
Men men, det är ju ett annat land och en helt annan historia.
Tidigare fanns väl bara beloppsgränsen och det kunde vara meckigt att höja tillfälligt om man hade en stökig Swish.
Och jag förstår att penningtvätt säkerligen är ett gigantiskt problem....men bevisbördan borde ju vara snäppet högre kan man tycka.
För anser banken att det på riktigt pågår penningtvätt....då borde man ju driva det polisiärt och inte svamla med det. Sen förstår jag tydligt skillnaden på misstanke och att något definitivt har skett.
Men som.med.det mesta som rör det juridiska så kan man vara misstänkt för brott, detta utreds och sen är.man antingen skyldig eller oskyldig och en påföljd delas ut. Med bankerna känns det mer.... lättvindigt på något sätt.
Men åter till ämnet, berätta gärna mer om vad som hände när ditt bank id blev spärrat? Hur löste det sig tillslut?
Men men, det är ju ett annat land och en helt annan historia.
Hur swishar man fram en spärr? Finns det kriterium för vad som är för mycket, för ofta osv?Är väl bra, men med tanke på hur folk som skriver här swishar fram spärrar redan nu lär det väl bli livat värre framöver.
Tidigare fanns väl bara beloppsgränsen och det kunde vara meckigt att höja tillfälligt om man hade en stökig Swish.
Jag tycker att misstanke om penningtvätt har använts mer och mer de senaste 10 åren, det är ett ganska luddigt begrepp tycker jag. Allt kan vara penningtvätt i princip. Jag har fått frågor från Swedbank om glass pengar som swishats, lön som kommit in från statlig myndighet (helt sjukt) och arv..Det låter som en bra lösning om det verkligen bara används mot kriminela. Men det kommer så klart inte göras. Det handlar bara om at banker ska ha mer makt...många oskyldiga kommer drabbats. Likt som med Bank-ID. Själv blev min Bank-ID spärrad i 1 år pga misstanke om penningstvätt. Hadde absolut inget med det att göra. Jag skickade alla underlag jsg hadde men de bryde sig inte.
Och jag förstår att penningtvätt säkerligen är ett gigantiskt problem....men bevisbördan borde ju vara snäppet högre kan man tycka.
För anser banken att det på riktigt pågår penningtvätt....då borde man ju driva det polisiärt och inte svamla med det. Sen förstår jag tydligt skillnaden på misstanke och att något definitivt har skett.
Men som.med.det mesta som rör det juridiska så kan man vara misstänkt för brott, detta utreds och sen är.man antingen skyldig eller oskyldig och en påföljd delas ut. Med bankerna känns det mer.... lättvindigt på något sätt.
Men åter till ämnet, berätta gärna mer om vad som hände när ditt bank id blev spärrat? Hur löste det sig tillslut?