Det är det jag undrar, skulden finns i Sverige och jag förstår att de vill ha betalt men riskerar jag att hamna hos norska kronofogden om jag inte betalar?Finns det ett särskilt avtal mellan Sverige och Norge?
Såvitt jag förstår internationell lag kan företag från ett annat land absolut inte tvinga KF i det andra landet. Undantag för EU - men bara om skulden accepteras i domstol. Tänk dig bara nigeriansk eller ugandisk inkasso som åker till Kronofogden med oss alla på grund av dataintrång. Inkasso från Sverige skulle kunna gå direkt till KF i Norge bara om det finns ett avtal mellan länderna (vilket jag inte vet, men man kan alltid vägra acceptera och skicka ärendet till domstol). KF endast efter en norsk/svensk domstolsdom.
Finns det ett särskilt avtal mellan Sverige och Norge?
Inkasso är bara ett privat företag, de kan inte tvinga norska KF att börja driva in skulder. Om det finns ett avtal mellan Sverige och Norge kan de eventuellt skicka ärendet till KF, enligt de svenska reglerna. Om det inte finns något avtal behöver de en extitel från svensk domstol.Går det där få förenklat? Jag förstår ingenting.