Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Svårt att betala för allt...

Hej er
Hej, vi är en familj på 4, min fru och jag har fasta jobb, och för tillfället får vi runt 55k i nettolön. Vi har ett eget hus som vi köpte för 9 år sedan och sedan dess har våra ekonomiska problem börjat.
Tyvärr, på grund av dåliga beslut, tog vi lån och sedan lån för att betala av på lån... kort sagt dåliga beslut.
Sedan i somras har vi jobbat för att kunna betala allt varje månad, men med inflation och räntaökningar har allt blivit svårare.

Vi kontaktade borgenärer för att försöka öka medvetenheten, det var några som hjälpte och andra som inte gjorde det. Vissa som Nordax vill inte ens lyssna och det är därför vi under de senaste 8 månaderna har försökt att betala allt på ett snöbollssätt, betala en del och vara skyldig andra och så vidare...
Jag har redan flera fordringar i inkasso, liksom min fru... hon har de största i sitt namn... idag fick vi en som bad oss att betala hela... Det är ungefär 600k.

Jag har en skuld på närmare 1,8M utöver husskulden.

Jag vet inte längre vad jag ska göra, vi är oroliga varje dag, min fru har upplevt många episoder av depression (säkert på grund av våra ekonomiska problem), och för tillfället efter att ha läst den här gruppen mycket funderar jag på att kontakta kronofogden och lämna över allt till dem...
Vi är runt 40 år och har små barn på 4 och 5 år och vi har det väldigt dåligt.

Kan ni snälla hjälpa mig?

Kommer jag att göra rätt i att lämna över den till KF?
Snöbollen har redan spruckit och jag vet inte vad jag ska göra mer....

ps: Förlåt för min svenska, jag har bott i Sverige i många år, men det verkar som att min svenska ibland inte räcker för så mycket ångest

Senast ändrad:
Hur mycket är huset värt? Hur stort är lånet på huset?

Ni får 55.000 netto tillsammans?

Det är en svår sits du är i, men efter vad du skrivit verkar det rakaste vara att sälja huset och använda överskottet till att betala ner en stor del av skulderna med. Det är inte bra, visst, men om det finns ett övervärde i huset och kronofogden utmäter finns det en stor risk att de säljer det på exekutiv auktion. Det kan vara bra att under kontrollerade former göra er av med det, så att ni kan planera livet bättre. När det är gjort kan du släppa allt till utmätning så att du kan andas. Men det är viktigt att du och din familj har ett hem som inte kan utmätas. Därefter kan du söka skuldsanering.

Det var en av sakerna jag inte ville förlora, huset... och jag skulle praktiskt taget inte betala mycket och jag skulle bli utan hus och skuldsatt

Jag vet, men det viktigare är ju att din familj har ett hem, och om det finns ett övervärde i huset så kan det utmätas för att täcka bådas skulder.

Problemet är att jag betalar väldigt lite för huset jämfört med att hyra en lägenhet.

Problemet är att jag betalar väldigt lite för huset jämfört med att hyra en lägenhet.

Ja om du har 800.000 i lån på huset skulle jag anta att din månadskostnad är på cirka 7.000 kronor med ränta/amortering.

En lägenhet hade säkert kostat dig 11.000-12.000

Släpper du dock allting till KF så blir du förmodligen av med huset ändå.

Kan du inte speca ner vilka lån det är du har och med vilken ränta?

Problemet är att du har skulder som är större än värde på huset. Du kan släppa alla skulder och då efter 6 månader blir det löneutmätning. Under tiden kan du spara undan en del pengar. Problemet är stt Kronofogden kommer att kolla värde på huset så småningom eftersom löneutmätning inte kommer kunna betala dina skulder och då är det risk för exekutiv försäljning. Men om man har perspektiv längre fram då kan du få skuldsanering och eftersom ni har små barn kanske du kan få skuldsanering på kortare tid alltså 3-4 år istället för 5 år. Jag kommer inte på något bättre då ni har redan försökt betala av med snöbollmetoden

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp