Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Supremecard spärrat pga misskött kredit hos annan långivare!

Jag blev mäkta förvånad idag då jag fått veta att mitt Supreme card blivit spärrat pga att jag har en misskött kredit hos Tf Bank! Vad har det med mitt kort att göra egentligen, jag har ju skött mina betalningar till Supreme card! Tycker det är jättemysko. Mitt kort kommer att vara spärrat sålänge jag har anmärkningen kvar!

Så skriver de i sina villkor:

"A.5 Kreditbevakning och uppgiftslämnande

RB kreditbevakar och äger rätt att ompröva, omedelbart sänka aktuell
kreditgräns samt säga upp konto till omedelbar betalning p.g.a.
ändrade ekonomiska förutsättningar hos såväl kontohavaren som RB.
RB äger i hela den utsträckning som tillåts enligt konsumentskyddslag
-
stiftning och därmed sammanhängande lagstiftning ovillkorlig rätt att
utan föregående avisering återta outnyttjat kreditutrymme och sänka
beviljad kreditgräns ner till utnyttjad kredit. Uppgifter om krediten,
betalningsförsummelser eller kreditmissbruk kan komma att lämnas till
kreditupplysningsföretag m.fl. Upplysning om uppgiftslämnandet kan
erhållas av RB."

RB=resurs bank

Antar att de har någon form av samarbete med TF Bank, eller så gör de återkommande kontroller av sina kunder.

Resurs Bank får löpande uppdateringar från UC om sina kunder. Spelar ingen roll att du har skött dina åtaganden mot dem i årtal prickfritt. Får du en anmärkning av något slag så ryker krediten direkt!

Hade ingen aning om att det var så! Tycker ju att om jag alltid har skött mig med betalningarna till dem, så ska inte annat påverka min kredit hos dem! Dessutom tog killen en UC förfrågan på mig när jag ringde och frågade varför mitt kort är spärrat, och det blev jag skitförbannad över, då han inte ens sa att han skulle göra det! Vill inte ha onödiga uc frågor, faaan! :(

Hade ingen aning om att det var så! Tycker ju att om jag alltid har skött mig med betalningarna till dem, så ska inte annat påverka min kredit hos dem! Dessutom tog killen en UC förfrågan på mig när jag ringde och frågade varför mitt kort är spärrat, och det blev jag skitförbannad över, då han inte ens sa att han skulle göra det! Vill inte ha onödiga uc frågor, faaan! :(

Samma för mig hade en misskött kredit TF och ville göra ett kontantuttag på min Hemtexkredit då måste man ringa Hemtex/Ikanobank handläggaren där tog en UC för 3000 hade aldrig hänt tidigare sa att jag hade en anmärkning och nekade uttag. Detta hände 1 månad innan anmärkningen skulle försvinna. Så det ända sättet för mig att få kredit igen är att betala av denna och då ansöka på nytt.

Snart blir det lagligt för snabblånebolagen att göra samma sak. I det nya lagförslaget skall det bli tillåtet för dem med ett centralt register också.

Resurs Bank får löpande uppdateringar från UC om sina kunder. Spelar ingen roll att du har skött dina åtaganden mot dem i årtal prickfritt. Får du en anmärkning av något slag så ryker krediten direkt!

Ja så är det. Fick idag brev från UC, RB hade gjort kreditbevakning och därmed min kredit på supremecard är spärrad. Har fått ett skuldsaldo. (sms-lån)

Fast det är bara Resurs bank som gör så... Att få en anmärkning idag är inte lika allvarligt som för 15-20 år sen

Tråkigt att höra :/
Swedbank gjorde något liknande på mig för 2 år sedan fast ändå inte. Då jag tappade mitt mastercard, ringde jag dom för att spärra och beställa ett nytt. Då sa dom att jag inte längre kunde ha mastercard pga att jag nu hade betalningsanmärkning. Istället fick jag ett Mastreo. Det roliga var dock att kortkrediten på 20 000 blev kvar, dock inte ansluten till något kort, utan fick göra överföringar via internetbanken. Kändes lagom meningslöst att de drar in ett vanligt bankkort om krediten ändå får vara kvar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp