Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Strategi för samlingslån - Hjälp

Hej!

Är ny här på forumet och önskar att jag kan få lite råd. Jag hoppas verkligen någon orkar läsa hela mitt inlägg och ge mig råd.. vore extremt tacksam!

Jag har sedan ett par år tillbaka dragit på mig en drös med skulder. I dagsläget runt 445 k. (Tidigare spelberoende)
Det är uppdelat på 5 st olika lån och krediter och kostar mig idag runt 7000 kr/mån.

Min idé är att försöka få ner dessa till två lån. Anledningen till att att jag siktar på två istället för ett är för att ett lån på 150 k betalar jag 1500 kr för i månaden vilket jag tycker är okej.

Min önskan är alltså att få till ett samlingslån på 295 k till schysst ränta. Får jag en ränta runt 6 % kommer lånet kosta mig ca 2900 kr på 12 år vilket innebär en totalkostnad på 4400 kr/månad vilket jag anser är okej.
I bästa av världar ett enda lån såklart men gissar att risken ökar att söka på 295 k istället för 445 k.

Mina förutsättningar:

Deklarerad inkomst 2019 (är väl det som syns på uc?) är 492.000 kr. Hade samma 2020 om det spelar någon roll.

Har även utöver min anställning startat ett företag i november som genererat ca 25 k i vinst första 1.5 månaderna. Kommer förhoppningsvis fortsätta under 2021 men finns ju inga garantier. Det här är alltså enbart tänkt som ett extraknäck.

Kreditscore 4.3 % (mindre bra). 6 förfrågningar och inga anmärkningar.

Min plan:
Det är här jag verkligen behöver råd.

Istället för att söka via typ lendo och riskera ännu en förfrågan utan att med säkerhet veta att lånet har jag tänkt boka ett möte på plats med min bank, är kund hos Swedbank.

Väl på mötet kommer jag lägga korten på borden och förklara min situation.

Som jag skrev i inledningen så har jag haft ett spelberoende men har varit spelfri sedan 2019-05-23. Alltså över ett år. Det här finns dokumenterat då jag stängde av mig från alla typer av onlinespel spel via spelpaus.se (rekommenderar verkligen alla som har problem att göra det!)

Till mötet har jag tänkt ta med mig 6 st lönespecer samt alla detaljer kring mina lån, både med summor, avbetalningstider, räntor etc.

Utöver detta dokumentet från spelpaus.se där jag visar att jag är spelfri.

Jag har även tänkt att ta med mig fakturorna jag fakturerat från mitt företag senaste månaden eftersom denna intäkt inte syns ännu vid en kreditupplysning. För att visa att jag har ytterligare en inkomstkälla.

I min fantasi ska det här visa bankmannen jag har möte med att jag är väldigt seriös med att ta tag i min ekonomi på allvar. Jag har även tänkt ställa frågan om vad de anser mina chanser är att få ett lån innan jag ber de ta en UC. Att jag alltså gör en ”falsk” kreditupplysning innan de gör en riktgt. Om det säger att de ser mörkt ut är det ju ingen ide.

Mina frågor:

Är det en dum idé att prata direkt med min bank och istället använda lendo?

Ökar mina chanser tror ni genom att ha med dokumenten kring min situation, kan en bank vara mänsklig och förstående eller sköts allt via deras UC och standardprocesser oavsett?

Är det dumt och berätta att jag har haft problem med spel innan, kan de se mig som en riksperson pga det? Är det bättre att skylla på dåliga bilhistorier och överkonsumtion istället?

Spelar det någon roll att jag har med mig fakturor från mitt företag för att kunna bevisa att jag har haft och har en möjlighet till en högre lön under 2021 och framåt?

Hur anser ni mina chanser vara?

De 6 förfrågningarna, är någon av dem Lendo eller liknande? Dvs, har du försökt samla tidigare och inte fått? Swedbank tycks inte ha särskilt gott rykte och sorteras nog inte in under "förstående bank" i dessa frågor. Jag hade nog kikat på samma möte med en annan bank.

Ja jag har samlat lån tidigare men inte till den här summan utan till den på 150.000.

Okej, har du tips på någon annan bank?

Är du med i facket kan du få medlemslån hos storbankerna. Din plan är bra men tror nästan du har större chans hos Nordea än Swedbank.

Ja jag är med i facket. Kanske är en bra idé att kolla med dem. Bland annat Nordea och SEB erbjuder medlemslån genom mitt fackförbund

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp