Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Större lån - ansöka nu eller vänta?

Tjena,

Behöver lite råd och stöd kring hur jag ska tänka. Är hårt skuldsatt och behöver sänka min månadskostnad för att kunna gå runt. Har idag fyra större lån och fem utnyttjade kreditkort/krediter, vilka syns hos UC samt ett antal mindre lån och krediter utanför UC. Jag behöver på något sätt behöver samla och/eller betala ned dessa.

Lån:
- Cashbuddy ca 17K (790 kr per månad)
- Balanzia ca 160K (2800 kr per månad)
- Sparlån ca 119K (2400 kr per månad)
- Bank Norwegian ca 160K (3600 kr per månad)

Kreditkort/krediter:
- Everydaycard - 20K varav 15K utnyttjat (700 kr per månad)
- Entercard - 20K varav 19K utnyttjat (500 kr per månad)
- Marginalen Gold - 30K varav 27K utnyttjat (1100 kr per månad)
- Marginalen Hammarbykortet - 20K varav 18K utnyttjat (700 kr per månad)
- Bank Norwegian - 20K varav 19K utnyttjat (500 kr per månad)

Sammantaget ca 566K synligt hos UC och ytterligare ca 150K utanför UC.

Förutsättningar:
388K inkomst per år
190K underskott
8 ff hos UC varav sju försvinner fram tills den 19/12. Sista försvinner i Maj nästa år.
Riskprognos hos UC: 13,96

Behöver alltså råd och stöd kring hur jag ska tänka strategiskt. Inser att jag först och främst behöver betala ned samtliga kreditkort, vilket är de som håller UC-scoren uppe. Är det värt att chansa på att ansöka om ett samlingslån nu eller vänta tills någon/några ytterligare ff försvinner? Medlåntagare finns. Tips mottages tacksamt!

Du kan inte prova betalkoll och betala typ kreditkort så kanske betyget blir bättre ?

Har använt betalkoll till att betala ned en mindre del på ett av kreditkorten.

Mer tips?

Skattejämkning har jag läst om här? Lär ju bli en del om du inte redan har gjort det.
Annars:
Kan medlåntagaren ta ett lån själv, utan dig, om denne har bättre UC? I så fall är ju det en möjlighet och sedan när 7 ff försvinner i december kan du försöka få ett samlingslån (byta bort BN och någon av de andra iaf).
Du kommer säkert att behöva ange samlingslån och kanske inte kan lösa ut den som lånat pengarna åt dig, sådant måste ni ju tänka på. Beror ju på hur mkt man litar på folk och vilken relation man har etc. Vissa kan ju ha privatlån till släkting/sambo och det funkar även om det alltid finns risker.

Ditt underskott är ju som du själv angett väldigt högt. Finns säkert fler här som har förslag på hur du kan göra, men om krediterna blir nollade ska du absolut säga upp dem också, utom en, så du får större möjlighet att låna så mkt som möjligt när det är dags.

Medlåntagaren har med garanti betydligt bättre UC än mig så ett lån via hen skulle möjligen fungera...

Min UC kommer säkerligen förbättras en aning när sju ff försvinner i December. Kommer dock nog inte kunna vänta så länge utan risk att Kronis blir aktuellt, vilket jag vill undvika till varje pris.

Jo, jag förstår att krediterna är boven i dramat men det är jävligt svårt att betala ned dessa mer än minimum när man går back varje månad...

Medlåntagarens förutsättningar:

Inkomst: Ca 350K
Lån: Bolån ca 500K Blanco ca 100k
UC: Vet ej

INGEN som kan uttala sig om möjligheterna till ett samlingslån?

Medlåntagarens förutsättningar:

Inkomst: Ca 350K
Lån: Bolån ca 500K Blanco ca 100k
UC: Vet ej

INGEN som kan uttala sig om möjligheterna till ett samlingslån?

Det bästa vore ju såklart å invänta december när dina förfrågningar försvinner. Förstår det ä typ omöjligt för dig. Så om nu din kompis liks tänkt hjälpa dig, så hade jag lagt fram idén att den personen söker ett "mindre" lån i sitt egna namn i dagsläget för å lösa dina mest akuta problem. Dock kräver det ju stort förtroende hos bägge. För då blir han ju själv ansvarig. Går ju skriva ett skuldebrev mellan er isåf?

Å då i december har dina skulder minskat litegrann på papper kanske? Samt mindre förfrågningar göra en ansökan själv.

Dom banorna jag tänker på iaf men finns säkert dom med mer erfarnhet här å bättre lösningar?

Detta har diskuterats med medlåntagaren (en anhörig) som inte är beredd att ta ett lån på egen hand.

Det bästa vore ju såklart å invänta december när dina förfrågningar försvinner. Förstår det ä typ omöjligt för dig. Så om nu din kompis liks tänkt hjälpa dig, så hade jag lagt fram idén att den personen söker ett "mindre" lån i sitt egna namn i dagsläget för å lösa dina mest akuta problem. Dock kräver det ju stort förtroende hos bägge. För då blir han ju själv ansvarig. Går ju skriva ett skuldebrev mellan er isåf?

Å då i december har dina skulder minskat litegrann på papper kanske? Samt mindre förfrågningar göra en ansökan själv.

Dom banorna jag tänker på iaf men finns säkert dom med mer erfarnhet här å bättre lösningar?

Detta har diskuterats med medlåntagaren (en anhörig) som inte är beredd att ta ett lån på egen hand.

Ahaa. Jag har varit i liknande sits men hade ingen som ville hjälpa mig, dom broarna hade jag bränt.

Jag hade 7förfrågningar som försvann samma månad å var ett år bort. Å synliga skulder över 500k.

Jag bollade å prioriterade olika fakturor i ett helt år. Släppte även en till inkasso för avbetalningsplan. Tog så Jäkla mycket energi å ork men så kom dagen. När mitt betyg äntligen sjönk pga min envishet å tålamod. Då kunde jag få ert lån på över 400k i eget namn trots min horribla historik

Bra jobbat! Vad hade du för övriga förutsättningar när du ansökte om lånet? UC, inkomst osv? Vad släppte du till inkasso?

Kämpar som ett djur men man kommer till en punkt då det inte fungerar längre. Jag är i princip där...

Ahaa. Jag har varit i liknande sits men hade ingen som ville hjälpa mig, dom broarna hade jag bränt.

Jag hade 7förfrågningar som försvann samma månad å var ett år bort. Å synliga skulder över 500k.

Jag bollade å prioriterade olika fakturor i ett helt år. Släppte även en till inkasso för avbetalningsplan. Tog så Jäkla mycket energi å ork men så kom dagen. När mitt betyg äntligen sjönk pga min envishet å tålamod. Då kunde jag få ert lån på över 400k i eget namn trots min horribla historik

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp