Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Stärkt konsumentskydd på kreditmarknaden - ie de facto förbud mot snabblåneföretag om de inte omvandlar sig till banker

Kan de själva söka konkurs då? Tänker att de kanske kommer vara bli lagom engagerade i takt med att kund-stocken tunnas ut vecka för vecka och de börjar gå i förlust i samband med att de ska täcka upp löner, lokaler osv
Tror att lånen säljs av konkursförvaltaren till annat kreditbolag/bank om de går i konkurs och lånen löper på med samma villkor.
Så man ska nog inte hoppas på något annat typ att lånet ”försvinner”.

Så man ska nog inte hoppas på något annat typ att lånet ”försvinner”.
Jag håller med om att lånet inte kommer att "försvinna". Men det lär bli svårt att förnya, utöka, eller söka nya såna här lån. Vilket ju kan ställa till det för en del, men sen kan det ju vara bättre att plåstret rivs bort fort.

Jag håller med om att lånet inte kommer att "försvinna". Men det lär bli svårt att förnya, utöka, eller söka nya såna här lån. Vilket ju kan ställa till det för en del, men sen kan det ju vara bättre att plåstret rivs bort fort.
Det finns ingen och jag menar ingen som behöver en högkostnadskredit.

Riktigt bra att man städar upp skräpet.

Jag håller med. Även om det blir jobbigt är det ett steg för var och en åt rätt håll.

Inga lån försvinner, de ingångna avtalen rullar på, möjligen säljs stocken till annan aktör som hanterar allt framöver.
En konkurs påverkar inte så mycket

Det är inte bara avgiften för banklicensen som krävs. En banklicens kommer med stora kapitalkrav, på t.ex. reserver. Det är nog hundratals miljoner eller miljarder som krävs. Särskilt för att kunna leva upp till regelverket.

Jäkla bra, hoppas det verkligen städar upp i branschen! Blir spännande att följa :folded:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp