Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sparande som ökar under skuldsanering

Hej, jag har skuldsanering sedan oktober 2024 (beslutad januari 2025) och har en buffert på 650kr i mitt förbehållsbelopp. Jag har dock valt att leva snålt och sparar därför 1000kr varje månad, om jag skulle välja att spara en del av detta i en fond på ett ISK kan jag nästan räkna med att det ökar under min saneringstid. Hur ser mina borgenärer på det?
Jag vill ju såklart göra rätt under tiden men om jag själv snålar in och väljer att spara borde de väl inte kunna begära omprövning när saneringen är klar?

Jag hittade ett konto hos Opti där jag försökt någon gång tidigare att spara, det låg 48kr kvar där från 2021 och idag hade det ökat till 240kr, tänkte jag skulle fortsätta spara där.

Varken Kronofogden eller dina borgenärer kollar ditt konto under pågående skuldsanering. Vad du gör med dina pengar är din ensak och att du börjar fondspara är väl toppen. Det en borgenär skulle kunna reagera på framöver är om du får ökad inkomst – dock är det främst aktuellt att ansöka om en så kallad omprövning om din inkomst ökar med mer än 4-5000 kr / månad.

Varken Kronofogden eller dina borgenärer kollar ditt konto under pågående skuldsanering. Vad du gör med dina pengar är din ensak och att du börjar fondspara är väl toppen. Det en borgenär skulle kunna reagera på framöver är om du får ökad inkomst – dock är det främst aktuellt att ansöka om en så kallad omprövning om din inkomst ökar med mer än 4-5000 kr / månad.
Precis, det har jag koll på men har man pengar på ISK står det med i deklarationen som inkomst av kapital och man blir beskattas för det. Det var mest det jag tänkte på, kommer någon att reagera på det i slutet när de tar kreditupplysningar på mig igen, som de flesta gör i slutet av saneringen?

Där borde du rimligen kunna förhålla dig till de belopp som kronofogden angivit som gräns för ansökan om omprövning – alltså 4-5000 kr, oavsett om de kommer från ökad inkomst via tjänst eller kapital (lön eller aktier). I ditt fall låter det som att det kommer handla om betydligt mindre belopp än så.

Precis, det har jag koll på men har man pengar på ISK står det med i deklarationen som inkomst av kapital och man blir beskattas för det. Det var mest det jag tänkte på, kommer någon att reagera på det i slutet när de tar kreditupplysningar på mig igen, som de flesta gör i slutet av saneringen?
Då ska du ju ha 150k där (300 nästa år vill jag minnas) för att det ska skattas.

Då ska du ju ha 150k där (300 nästa år vill jag minnas) för att det ska skattas.
Hmm, jag har på senaste deklarationen en post på 10kr i skatt på sparande. Det var där jag upptäckte att jag hade pengar hos Opti, det borde ju inte bli någon skatt om det är ett ISK..

Hmm, jag har på senaste deklarationen en post på 10kr i skatt på sparande. Det var där jag upptäckte att jag hade pengar hos Opti, det borde ju inte bli någon skatt om det är ett ISK..
Det är ju förra året...

Det blev skattefritt först detta året (det du deklarerar nästa år).

Aha, då hänger jag med. Det finns 240kr på komtot och för det fick jag skatta 20kr för 2024.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp