Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Snart händer det
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lazerlazer" data-source="post: 472160" data-attributes="member: 13686"><p>Är ganska ny här men såg ditt inlägg och kände att jag kanske kunde dela lite tankar. Jag läste några av dina gamla inlägg – du verkar vara säljare, med bra lön och stort socialt nätverk. Mitt liv har liknat ditt på många sätt, så jag gissar att våra personligheter inte är helt olika. Mina reflektioner kanske därför träffar helt fel – och då är det så – men kanske finns något du kan relatera till.</p><p></p><p>Det första jag tänkte på var dina kalkyler. Du listar lån, summor, återbetalningar – och jag fattar precis varför. Det skapar en känsla av kontroll, som att “löser jag bara det här, så blir allt lugnt sen”. Jag var exakt likadan. Men jag märkte med tiden att de där lösningarna aldrig riktigt löste något – de bara förlängde mönstret. Jag tror du känner igen känslan: nya lån, nya planer, ny stress.</p><p></p><p>Du skriver mycket om att undvika betalningsanmärkningar. Jag undrar – varför är det så viktigt? För mig handlade det om ego, status, illusionen av att “jag kan vända på allt”. Men sanningen var att min kreditvärdighet bara förlängde lidandet. Det var först när jag lät mig själv tappa kontrollen lite – till och med få en anmärkning – som jag faktiskt kunde andas och se situationen för vad den var.</p><p></p><p>Jag insåg också att mina valmöjligheter var en del av problemet. Så länge jag hade kreditutrymme, konton, nya chanser – så höll jag illusionen vid liv att “den här gången löser jag det”. Men det jag trodde var frihet var i själva verket ett fängelse. En anmärkning, hur negativt det än låter, stänger dörrar som du inte klarar av att hålla stängda själv. Den tar bort valmöjligheter som du ser som fördelar, men som i praktiken bara fortsätter att skada dig. Ibland behöver man yttre gränser när man inte längre kan sätta dem själv.</p><p></p><p>Jag ser också mönstret med prestation och kickar. Vi som jobbar hårt bränner ut oss, tappar dopamin och försöker fylla tomrummet med snabba kickar – spel, börs, risker. Ångest → driv → krasch → ny ångest. Den där loopen är fruktansvärt svår att ta sig ur, men det går om man börjar titta på varför.</p><p></p><p>Jag såg att du skrev att du sover 3–5 timmar per natt – det där är brutalt farligt. När du sover så lite, är din hjärna i princip i konstant bakfylla. Du kan inte tänka långsiktigt, inte känna nyanser, inte väga konsekvenser. Allt blir svart eller vitt – total eufori eller total panik. Impulskontrollen försvinner, dopaminsystemet skriker efter snabba lösningar, och du tappar förmågan att känna skillnaden mellan en riktig lösning och nästa destruktiva chansning. Du kör i full fart på tom tank, och du vet det säkert redan själv – men det är värt att säga rakt ut: utan sömn finns det inget jävla hopp om att fatta bra beslut, punkt.</p><p></p><p>Jag tror inte att ditt verkliga problem är pengarna eller spelandet. Det är symptom. Frågan är vad som händer inom dig när allt tystnar, när det inte finns någon press, ingen jakt. Vad är det du försöker fly ifrån då?</p><p></p><p>För mig hjälpte det att bara… stanna upp. Acceptera mig själv lite mer. Jag insåg att jag inte bryr mig så mycket om det materiella som jag trodde. Jag behöver inte 100k i månaden, bara tillräckligt för att leva bekvämt. Och jag har slutat slå på mig själv för att jag inte “sköter mig perfekt”.</p><p></p><p>Det kanske låter flummigt, men ibland är det viktigaste steget att faktiskt sluta kämpa så hårt. Låta livet få lugna ner sig en stund, så man kan se vad som egentligen betyder något.</p><p></p><p>Hoppas min text kan göra någon slags nytta för dig. Tänk på att ditt värde inte sitter i dina tillgångar. Försök släppa fokuset på dig själv en liten stund – ibland blir vi så extremt självupptagna i vår egen skit att vi glömmer vad som egentligen är viktigt här i livet. Att se lycka hos andra var i slutändan det som hjälpte mig mest. Kanske blir det även så för dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lazerlazer, post: 472160, member: 13686"] Är ganska ny här men såg ditt inlägg och kände att jag kanske kunde dela lite tankar. Jag läste några av dina gamla inlägg – du verkar vara säljare, med bra lön och stort socialt nätverk. Mitt liv har liknat ditt på många sätt, så jag gissar att våra personligheter inte är helt olika. Mina reflektioner kanske därför träffar helt fel – och då är det så – men kanske finns något du kan relatera till. Det första jag tänkte på var dina kalkyler. Du listar lån, summor, återbetalningar – och jag fattar precis varför. Det skapar en känsla av kontroll, som att “löser jag bara det här, så blir allt lugnt sen”. Jag var exakt likadan. Men jag märkte med tiden att de där lösningarna aldrig riktigt löste något – de bara förlängde mönstret. Jag tror du känner igen känslan: nya lån, nya planer, ny stress. Du skriver mycket om att undvika betalningsanmärkningar. Jag undrar – varför är det så viktigt? För mig handlade det om ego, status, illusionen av att “jag kan vända på allt”. Men sanningen var att min kreditvärdighet bara förlängde lidandet. Det var först när jag lät mig själv tappa kontrollen lite – till och med få en anmärkning – som jag faktiskt kunde andas och se situationen för vad den var. Jag insåg också att mina valmöjligheter var en del av problemet. Så länge jag hade kreditutrymme, konton, nya chanser – så höll jag illusionen vid liv att “den här gången löser jag det”. Men det jag trodde var frihet var i själva verket ett fängelse. En anmärkning, hur negativt det än låter, stänger dörrar som du inte klarar av att hålla stängda själv. Den tar bort valmöjligheter som du ser som fördelar, men som i praktiken bara fortsätter att skada dig. Ibland behöver man yttre gränser när man inte längre kan sätta dem själv. Jag ser också mönstret med prestation och kickar. Vi som jobbar hårt bränner ut oss, tappar dopamin och försöker fylla tomrummet med snabba kickar – spel, börs, risker. Ångest → driv → krasch → ny ångest. Den där loopen är fruktansvärt svår att ta sig ur, men det går om man börjar titta på varför. Jag såg att du skrev att du sover 3–5 timmar per natt – det där är brutalt farligt. När du sover så lite, är din hjärna i princip i konstant bakfylla. Du kan inte tänka långsiktigt, inte känna nyanser, inte väga konsekvenser. Allt blir svart eller vitt – total eufori eller total panik. Impulskontrollen försvinner, dopaminsystemet skriker efter snabba lösningar, och du tappar förmågan att känna skillnaden mellan en riktig lösning och nästa destruktiva chansning. Du kör i full fart på tom tank, och du vet det säkert redan själv – men det är värt att säga rakt ut: utan sömn finns det inget jävla hopp om att fatta bra beslut, punkt. Jag tror inte att ditt verkliga problem är pengarna eller spelandet. Det är symptom. Frågan är vad som händer inom dig när allt tystnar, när det inte finns någon press, ingen jakt. Vad är det du försöker fly ifrån då? För mig hjälpte det att bara… stanna upp. Acceptera mig själv lite mer. Jag insåg att jag inte bryr mig så mycket om det materiella som jag trodde. Jag behöver inte 100k i månaden, bara tillräckligt för att leva bekvämt. Och jag har slutat slå på mig själv för att jag inte “sköter mig perfekt”. Det kanske låter flummigt, men ibland är det viktigaste steget att faktiskt sluta kämpa så hårt. Låta livet få lugna ner sig en stund, så man kan se vad som egentligen betyder något. Hoppas min text kan göra någon slags nytta för dig. Tänk på att ditt värde inte sitter i dina tillgångar. Försök släppa fokuset på dig själv en liten stund – ibland blir vi så extremt självupptagna i vår egen skit att vi glömmer vad som egentligen är viktigt här i livet. Att se lycka hos andra var i slutändan det som hjälpte mig mest. Kanske blir det även så för dig. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Snart händer det
Topp