Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Snart händer det
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 192131" data-attributes="member: 3402"><p>Detta är ju en balansgång. Man ljuger inte, men samtidigt så om någon jag litar skulle fråga mig om pengar så kanske inte jag känner att jag måste veta alla detaljer. Utan mer belopp, veta att det inte är för att finansiera spelandet och när jag får igen pengarna. Det finns folk som normalt sätt har bra ordning på sin ekonomi men som mitt i allt behöver pengar av rådande omständigheter som kanske inte är något att dölja/skämmas för alls. Men som ändå inte berättar för att man håller sin ekonomi privat. Enligt mig så är det inget fel vare sig man har det bra eller dåligt ställt att hålla sin ekonomi privat och det är många som respekterar det. Nu finns det en anledning till att vi gör det. Kanske jag mer än dig. Men det går att vända på situationen där du säkert känner folk som har sin ekonomi privat utan ha det dåligt ställt. Detta aspekt skäms jag inte för även om jag gör det över anledningarna till varför.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Du har förmodligen rätt i denna aspekt och tycker det är starkt kämpat av dig att gått ut med allt, nu när du inte har något att dölja finns det en viss trygghet kan jag tänka mig. Ett bra citat från en bra serie som passar in på din situation.</p><p>[ATTACH=full]855[/ATTACH]</p><p></p><p></p><p>Det är mer en rädsla från min sida att uppfattas som en oärlig person och hur besvikna dom skulle bli. Sen finns det också en viss riskfaktor i att min familj som alltid har hatat allt som har med spel/lån att göra inte vill se mig mer. Dom har 0 i skuld för lägenhet/stuga/hus/fordon inga delbetalningar eller krediter och sparar varje månad, unnar sig på sin höjd 2 trisslotter på semestern och har under alla tider tjatat om att jag aldrig ska ta lån eller spela bort pengar. Jag skulle framstå som rena idioten och svarta fåret i familjen om jag går och berättar att jag gjort precis raka motsatsen (vilket jag kanske kaxigt nog inte tycker att jag förtjänar, även om handlingarna är sanna så ser jag mig som en mycket mer ansvarsfull person efter jag slutade spela, nedan bild ett citat som passar mig handen i handsken).</p><p></p><p>[ATTACH=full]854[/ATTACH]</p><p></p><p>Min farmor/farfar/mormor/morfar är lika ekonomiska. Jag har kompisar som är betydligt mer öppensinnade om jag en dag väljer att spränga murarna. En logiskt anledning till varför jag inte vill berätta är för att det finns även en chans till att dom betalar bort allt bara sådär och bränner sina livsbesparingar på mig. (Jag skulle till en början aldrig acceptera det, men efter nog övertalan så skulle jag förmodligen vika ner mig eftersom jag inte har råd att tacka nej till ny chans i livet som skuldfri och under 30 år.) Jag har svårt att säga hur dom skulle reagera. Antingen skulle dom säga upp kontakten eller betala bort allt. Oavsett så är det ett brustet förtroende för många år framöver. Att det skulle finnas någon mellanväg har jag svårt att se.</p><p></p><p></p><p> Det du säger är sant och vi båda verkar ha fått detta som konsekvens. I Psykologiska termer kallas detta som kompensationspyskologi eller kompensation som en av människans starkaste försvarsmekanismer. Detta behöver inte alltid vara negativt, ibland så kommer det positiva saker ut av det med. Så länge inte all energi gå åt att fokusera på världsproblem och andra personer utan att det finns en medveten balans samt att man aldrig slutar ta tag i sina egna problem så är det inte alltid fel att hjälpa andra heller.</p><p></p><p>Försvarmekanism: Kompensation</p><p>"</p><p>Ersättning. Uppvägande av en brist av något slag.</p><p></p><p>Som psykologisk term: handling, åtgärd och annat med vars hjälp man försöker uppväga ett misslyckande eller en brist.</p><p></p><p>Sigmund Freud (1856-1939) räknade kompensation som en av de grundläggande <a href="https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=f%C3%B6rsvarsmekanismerna" target="_blank">f</a>örsvarsmekanismerna. Som sådan innebär kompensation att individen i stället för att ta itu med sina svårigheter och tillkortakommanden omedvetet hävdar sig på ett annat område eller på ett annat sätt."</p><p></p><p>I detta fall för oss då att vi har svårt att hjälpa oss själva med ekonomiska problemen som kommer ta väldigt lång tid, så därför finns en drivkraft att lösa problem av andra. Negativt om man mår dåligt av det eller all energi går åt. Men kan man balansera förhållandet utan att all energi går åt, tappar kontroll över sina egna problem så kan det även medföra positiva saker. Ett exempel: Att man jobbar hårdare och gör det där lilla extra och hjälper kollegorna, ställer upp för cheferna vid behov. Det kan exempelvis både medföra i högre löner åt dig/karriär på sikt och att kollegorna/cheferna trivs med dig. Så detta behöver nog inte alltid vara negativ så länge man har kontroll själv, utan att använda sin förmåga att lösa problem och hjälpa andra till ett verktyg man kan hantera i strategiska situationer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 192131, member: 3402"] Detta är ju en balansgång. Man ljuger inte, men samtidigt så om någon jag litar skulle fråga mig om pengar så kanske inte jag känner att jag måste veta alla detaljer. Utan mer belopp, veta att det inte är för att finansiera spelandet och när jag får igen pengarna. Det finns folk som normalt sätt har bra ordning på sin ekonomi men som mitt i allt behöver pengar av rådande omständigheter som kanske inte är något att dölja/skämmas för alls. Men som ändå inte berättar för att man håller sin ekonomi privat. Enligt mig så är det inget fel vare sig man har det bra eller dåligt ställt att hålla sin ekonomi privat och det är många som respekterar det. Nu finns det en anledning till att vi gör det. Kanske jag mer än dig. Men det går att vända på situationen där du säkert känner folk som har sin ekonomi privat utan ha det dåligt ställt. Detta aspekt skäms jag inte för även om jag gör det över anledningarna till varför. Du har förmodligen rätt i denna aspekt och tycker det är starkt kämpat av dig att gått ut med allt, nu när du inte har något att dölja finns det en viss trygghet kan jag tänka mig. Ett bra citat från en bra serie som passar in på din situation. [ATTACH=full]855[/ATTACH] Det är mer en rädsla från min sida att uppfattas som en oärlig person och hur besvikna dom skulle bli. Sen finns det också en viss riskfaktor i att min familj som alltid har hatat allt som har med spel/lån att göra inte vill se mig mer. Dom har 0 i skuld för lägenhet/stuga/hus/fordon inga delbetalningar eller krediter och sparar varje månad, unnar sig på sin höjd 2 trisslotter på semestern och har under alla tider tjatat om att jag aldrig ska ta lån eller spela bort pengar. Jag skulle framstå som rena idioten och svarta fåret i familjen om jag går och berättar att jag gjort precis raka motsatsen (vilket jag kanske kaxigt nog inte tycker att jag förtjänar, även om handlingarna är sanna så ser jag mig som en mycket mer ansvarsfull person efter jag slutade spela, nedan bild ett citat som passar mig handen i handsken). [ATTACH=full]854[/ATTACH] Min farmor/farfar/mormor/morfar är lika ekonomiska. Jag har kompisar som är betydligt mer öppensinnade om jag en dag väljer att spränga murarna. En logiskt anledning till varför jag inte vill berätta är för att det finns även en chans till att dom betalar bort allt bara sådär och bränner sina livsbesparingar på mig. (Jag skulle till en början aldrig acceptera det, men efter nog övertalan så skulle jag förmodligen vika ner mig eftersom jag inte har råd att tacka nej till ny chans i livet som skuldfri och under 30 år.) Jag har svårt att säga hur dom skulle reagera. Antingen skulle dom säga upp kontakten eller betala bort allt. Oavsett så är det ett brustet förtroende för många år framöver. Att det skulle finnas någon mellanväg har jag svårt att se. Det du säger är sant och vi båda verkar ha fått detta som konsekvens. I Psykologiska termer kallas detta som kompensationspyskologi eller kompensation som en av människans starkaste försvarsmekanismer. Detta behöver inte alltid vara negativt, ibland så kommer det positiva saker ut av det med. Så länge inte all energi gå åt att fokusera på världsproblem och andra personer utan att det finns en medveten balans samt att man aldrig slutar ta tag i sina egna problem så är det inte alltid fel att hjälpa andra heller. Försvarmekanism: Kompensation " Ersättning. Uppvägande av en brist av något slag. Som psykologisk term: handling, åtgärd och annat med vars hjälp man försöker uppväga ett misslyckande eller en brist. Sigmund Freud (1856-1939) räknade kompensation som en av de grundläggande [URL='https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=f%C3%B6rsvarsmekanismerna']f[/URL]örsvarsmekanismerna. Som sådan innebär kompensation att individen i stället för att ta itu med sina svårigheter och tillkortakommanden omedvetet hävdar sig på ett annat område eller på ett annat sätt." I detta fall för oss då att vi har svårt att hjälpa oss själva med ekonomiska problemen som kommer ta väldigt lång tid, så därför finns en drivkraft att lösa problem av andra. Negativt om man mår dåligt av det eller all energi går åt. Men kan man balansera förhållandet utan att all energi går åt, tappar kontroll över sina egna problem så kan det även medföra positiva saker. Ett exempel: Att man jobbar hårdare och gör det där lilla extra och hjälper kollegorna, ställer upp för cheferna vid behov. Det kan exempelvis både medföra i högre löner åt dig/karriär på sikt och att kollegorna/cheferna trivs med dig. Så detta behöver nog inte alltid vara negativ så länge man har kontroll själv, utan att använda sin förmåga att lösa problem och hjälpa andra till ett verktyg man kan hantera i strategiska situationer. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Snart händer det
Topp